Nový Volkswagen Amarok je tu! Ponúka agresívny vzhľad v spojení s výnimočnými schopnosťami a až päticou poriadnych motorizácií

Nový Volkswagen Amarok je tu a prináša poriadnu dávku noviniek. Sebavedomý dizajn v spojení s modernými technológiami z neho robia poctivý pick-up 21. storočia.
Vydané  Text: 

Volkswagen Úžitkové vozidlá po mesiacoch napätia oficiálne predstavil úplne novú generáciu modelu Amarok. Robustný pick-up s agresívnym vzhľadom bol navrhnutý a skonštruovaný v Nemecku a v Austrálii. Z výrobných liniek bude schádzať v Južnej Afrike. Novinka so sebou prináša viacero kľúčových vlastností, ktoré jej predchodca nemal. Amarok bude navyše dostupný hneď s piatimi motorizáciami, ktorých výkon je až do 222 kW. Pôjde tak o najvýkonnejší Amarok všetkých čias! ### Celosvetový bestseller! Celosvetovo sa Volkswagenu podarilo predať už viac ako 830-tisíc pick-upov Amarok. Toto číslo je jasným potvrdením úspechu modelu. Amarok prvej generácie sa predával takmer po celom svete. Na cestách ho okrem Európy môžete stretnúť aj v Austrálii, na Novom Zélande, v Afrike, severnej Ázii, ale taktiež aj v Južnej Amerike či v Mexiku. Druhá generácia však chce byť ešte úspešnejšia a možno aj práve preto vzniká v spolupráci s Fordom, ako dvojča enormne obľúbeného a vyhľadávaného modelu Raptor. Nová generácia Amaroku vsádza na expresívny a agresívny dizajn. Albert Kirzinger, šéfdizajnér značky Volkswagen Úžitkové vozidlá k dizajnu novinky povedal: „Pre novú generáciu sme výrazne modifikovali pôvodný dizajn modelu Amarok. Teraz je jednoznačne expresívnejší a viac pôsobivý.“
Nový Volkswagen Amarok pruchádza celkovo až v piatich rôznych verziách, piatich výbavých a s dvoma pohonmi všetkých kolies.
Dalo by sa povedať, že jediným odkazom na pôvodnú generáciu tohto obrovského pick-upu sú bočné výrezy blatníkov, ktoré sa odvolávajú práve na starší model. Pod nimi sa môžu na želanie ukrývať disky kolies s veľkosťou až 21-palcov. Inak ide o masívnu zmenu dizajnu. ### Sebavedomý a agresívny Predná časť je charakterizovaná vysokou maskou chladiča a výrazne vzpriamenou kapotou motora. Na maske sa nachádza vylisovaný názov modelu a jej vrchné okraje sú lemované pomerne úzkymi svetlometmi, ktoré v najvyšších stupňoch výbavy obsahujú technológiu IQ.Light – LED Matrix.
IQ.Light - LED Matrix svetlomety sú štandardnou súčasťou výbavy Style, PanAmericana a Aventura. Amarok sa tak stáva jedným z prvých pick-upov na svete, ktorý má k dispozícii inteligentné matrix svetlomety.
Predný nárazník je v závislosti od stupňa výbavy buď členený horizontálne alebo je tvarovaný do písmena X, čo je charakteristickým znakom výbavových stupňov PanAmericana a Aventura. Výrazné zmeny nastali aj v zadnej časti. Výklopnému čelu zadnej úložnej plochy dominuje masívny vylisovaný nápis Amarok. Samotné čelo lemujú svetlomety, ktoré majú grafiku písmena C. Na želanie môžu byť k dispozícii s Full LED technikou a to predovšetkým v dvoch rovnocenných najvyšších stupňoch výbavy. Amarok nielenže dizajnovo poskočil o míľový krok vpred, ale taktiež aj výrazne narástol. Na dĺžku tento pick-up meria služných 5 350 milimetrov, čo je o 96 milimetrov viac ako predchodca. Dôležitejší je však nárast rozmerov týkajúcich sa rázvoru. Tu si novinka polepšila medzigeneračne o neskutočných 173 milimetrov na hodnotu 3 270 milimetrov. Výrazná zmena bola dosiahnutá skrátením previsov karosérie. Tým sa nielenže podarilo zlepšiť nájazdové uhly (predný – 29 stupňov, zadný – 21 stupňov, prejazdový medzi nápravami – 21 stupňov), ale taktiež výrazne zlepšiť ponuku miesta pre cestujúcich na zadných sedadlách.
Svoje terénne schopnosti podčiarkuje nový Amarok možnosťou brodenia do hĺbky až 800 milimetrov či predným nájazdovým uhlom 29 stupňov.
### Terénu sa nebojí Markantné zlepšenie nastalo aj v kategórii úrovne hladiny vody pri brodivosti. Nový Amarok zvláda brod s hĺbkou až 800 milimetrov, čo je o 30 centimetrov viac ako predchodca. Značné zlepšenie ide ruka v ruke s použitou technikou, ktorú Volkswagen zdieľa s Fordom. Inak je novinka široká bez spätných zrkadiel 1 910 milimetrov (2 204 milimetrov so spätnými zrkadlami) a vysoká 1 888 milimetrov v závislosti od použitých pneumatík. Amarok druhej generácie bude dostupný hneď v dvoch karosárskych verziách. Prvá z nich, s názvom SingleCab, disponuje ložnou plochou s dĺžkou až 2 305 milimetrov. Jej šírka je 1 224 milimetrov. Tým pádom je možné na ňu naložiť dve europalety vedľa seba na šírku. Kratší nákladný priestor má verzia DoubleCab s celkovou dĺžkou plochy určenej pre náklad 1 544 milimetrov. Okrem toho sa v zadnej časti auta nachádzajú aj špeciálne háky určené na uchytenie nákladu. Tie sú dimenzované na ťahové zaťaženie 500 kilogramov. Užitočné zaťaženie sa medzigeneračne zvýšilo o 160 kilogramov na 1,16 tony. Výhodou je, že samotný nákladný priestor viete jednoducho prekryť špeciálnou roletou ovládateľnou z interiéru, exteriéru alebo pomocou kľúča.
Na nákladovú plochu vo verzii SingleCab umiestnite až dve europalety na šírku vedľa seba. K dispozícii bude aj špeciálna roletka, ktorá sa dá ovládať z interiéru, exteriéru alebo pomocou kľúču.
### Moderné technológie Expresívny dizajn exteriéru sa premietol aj do interiéru. Nový Amarok vsádza na moderné technológie. Už v základe sa pred vodičom nachádza 8-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý vo vyšších výbavách dosahuje uhlopriečkou až 12-palcov. Novinkou je taktiež vertikálne orientovaný displej infotainmentu s uhlopriečkou 10 alebo 12-palcov. Ovládanie jednotlivých funkcií auta je možné pomocou displejov alebo prostredníctvom mechanických tlačidiel či otočných prepínačov. Najdôležitejšie ovládacie prvky pohonu sú vyvedené na stredovú konzolu. Snahu byť prémiovým pick-upom Amarok prezentuje aj v použitých materiáloch. Nechýba kožené obloženie prístrojovej dosky či sedadiel. Vodič a spolujazdec sa môžu spoľahnúť aj na podporu ergonomických sedadiel, ktoré majú vo vyšších stupňoch výbavy možnosť nastavenia až v desiatich rôznych smeroch (týka sa to sedadla vodiča). Dnes už samozrejmosťou je aj ich vyhrievanie. Amarok bude celkovo dostupný v piatich stupňoch výbavy, ktoré sa od seba budú výrazne líšiť.
Interiéru dominuje netradične vertikálne umiestnený displej infotainmentu. Ten môže mať uhlopriešku s veľkosťou až 12 palcov. Podobne veľký displej môže byť aj pred vodičom ako virtuálny prístrojový štít.
### Až päť stupňov výbavy Základ je tvorený výbavou s názvom Amarok, ktorá zahŕňa napríklad LED svetlomety, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 8 palcov, multifunkčný volant, infotainment s uhlopriečkou 10 palcov a online službami s prijímačom DAB+. Nechýba napríklad ani adaptívny tempomat ACC, rozpoznávanie dopravných značiek, Front Assist, Lane Assist, parkovacia kamera či zadné parkovacie senzory. Základný Amarok bude dostupný na 16-palcových plechových diskoch. Vyšší stupeň výbavy, označovaný ako Life, má navyše LED svetlomety do hmly, parkovacie senzory vpredu, svetelný a dažďový senzor, samozatmavovacie spätné zrkadlo v interiéri a predné sedadlá nastaviteľné vo ôsmych smeroch. Samozrejmosťou bude aj predný nárazník vo farbe karosérie, lepšie poťahy sedadiel či dokonca kožené prvky interiéru. Od tejto výbavy bude Amarok dostupný s hliníkovými diskami kolies s minimálnym priemerom 17 palcov.
Verzia PanAmericana je charakteristický outdoorovým vzhľadom, čiernymi doplnkami karosérie, čiernymi diskami a ochranným rámom v čiernej farbe.
Pomyselne druhou najvyššou výbavou je tá s označením Style. V nej už Amarok dostane viaceré komfortné prvky, ako napríklad IQ.Light LED-Matrix svetlomety, väčší združený prístrojový displej, väčší displej infotainmentu, lepšie a vyhrievané ergonomické sedadlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, monitorovanie mŕtveho uhla či 18-palcové disky kolies čiernom prevedení. Najvyššími stupňami výbavy sú PanAmericana a Aventura. Zatiaľ čo prvá zmienená je zameraná na off-road zážitok, druhá je skôr na spevnené cesty. PanAmericana sa vyznačuje 18-palcovými čiernymi diskami, čiernym rúrkovým ochranným oblúkom a dizajnom predného nárazníka v tvare písmena X. Nechýbajú ani čierne stúpačky. Aventura má zase 20-palcové disky kolies určené na klasické cesty, predný nárazník v tvare X v striebornom prevedení, aerodynamický zadný nadstavec kabíny lakovaný vo farbe auta a množstvo chrómových prvkov s akcentom elegancie. ### Motorizácie s výkonom 110 až 222 kW Pod kapotou v závislosti od zvolenej výbavy dostane zákazník buď naftový motor TDI alebo benzínové TSI. Ponuka začína dvojlitrom TDI s výkonom 110 kW a 350 Nm krútiaceho momentu. Tento motor bude spriahnutý s 5-stupňovým manuálom. Dostupný však bude primárne na africkom trhu. Rozšírenejší bude silnejší dvojlitrový diesel s výkonom 125 kW a 405 Nm krútiaceho momentu. Tento agregát bude k dispozícii so 6-stupňovým manuálom alebo automatom s rovnakým počtom stupňov. Nebude chýbať ani zapínateľný pohon všetkých kolies. Ešte výkonnejší naftový dvojliter so 150 kW a krútiacim momentom na úrovni 500 Nm bude dodávaný výhradne s 10-stupňovým automatom a pohonom 4MOTION. V niektorých krajinách bude tento motor naladený na výkon 154 kW v kombinácii so zapínateľnou štvorkolkou.
K dispozícii bude päť motorizácií z rôzneho výkonového spektra. Ponuka začína dvojlitrovým naftovým motorom s výkonom 110 kW a končí 2,3-litrovým TSI s výkonom 222 kW. Najsilnejší naftový motor má objem tri litre a šesť valcov s výkonom 177 kW.
Najvýkonnejší naftový motor bude reprezentovaný trojlitrovým šesťvalcom s výkonom 177 kW a až 600 Nm krútiaceho momentu. Tu už bude k dispozícii len 10-stupňový automat a pohon 4MOTION. Posledným a najvýkonnejším agregátom bude 2,3 TSI, ktoré je naladené na 222 kW a 450 Nm. Zároveň ide o jedinú benzínovú verziu Amaroku v ponuke. Podobne, ako 3,0 TDI V6, aj tento motor bude dostupný v kombinácii s 10-stupňovým automatom a pohonom 4MOTION. ### Dva druhy pohonu všetkých kolies Samotný pohon všetkých kolies bude v novom Amaroku hneď v dvoch verziách. Tou prvou bude zapínateľný pohon 4MOTION, ktorý využíva elektronicky ovládanú medzinápravovú prevodovku prenášajúcu krútiaci moment štandardne na zadné kolesá (2H). Jazda so zvýšenými nárokmi na trakciu na spevnených cestách bude využívať režim 4H a pre typický off-road je tu terénny režim 4L.
K dispozícii sú dva druhy pohonu všetkých kolies. Zapínateľná 4MOTION obsahuje 3 režimy jazdy, plnohodnotný 4MOTION o jeden režim navyše.
Permanentný pohon všetkých kolies poskytne o jeden mód navyše. Základný mód rozdeľuje krútiaci moment motora variabilne na nápravy podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Druhým režimom, podobne ako pri zapínateľnom pohone 4MOTION, je 4H. Tu sa rozdeľuje krútiaci moment rovnomerne na obe nápravy. Režim 4L aktivuje nižší prevod v redukčnej prevodovke a tým sa zvýši krútiaci moment pre kolesá v jazde ťažkým terénom. No a napokon režim 2H je určený pre suchú spevnenú vozovku, kedy sa z Amaroku stáva zadokolka. Bez ohľadu na použitý systém pohonu všetkých kolies zvláda nový Amarok ťahať príves do hmotnosti až 3,5 tony. Ak vás novinka zaujala, musíte si ešte chvíľku počkať. Predaje na viacerých trhoch v rámci celého sveta štartujú koncom tohto roka.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.