Nabíjacie stanice na elektromobily: EÚ už uvažuje reálnejšie, ich množstvo chce ukotviť v zákone

Najväčším strachom majiteľa elektromobilu je dnes situácia, že ostane s vybitou batériou v lokalite bez nabíjacej infraštruktúry. Zákonodarcovia to vedia a už hľadajú riešenie, ako takýmto situáciám predísť.
Vydané  Text: 
Výrobcovia elektrických automobilov pokračujú v zvyšovaní dojazdu svojich elektromobilov a plug-in hybridov a zároveň v skracovaní doby nabíjania. Aj keď autopriemysel rok čo rok tlačí na vývoj nových technológií, nedostatočná podpora infraštruktúry zo strany štátov toto úsilie marí. Európska únia rozumie tomu, že ide o prekážku, ktorá bráni skutočnej popularizácii elektromobilov a je dôsledkom nesystémového prístupu budovania nabíjacej infraštruktúry. Po stretnutí predsedníctva Rady Európskej únie (PFUE) vo Francúzsku (jún 2022) európski ministri dopravy **navrhli povinné ciele pre všetky členské štáty**. Nová legislatíva by vyžadovala **maximálnu vzdialenosť jednotlivých nabíjacích staníc 60 kilometrov** pozdĺž celej európskej siete. Návrh zákona však neposkytuje praktické riešenie pre budovanie nových nabíjacích staníc, pričom zodpovednosť pripadá na 27 jednotlivých krajín EÚ. Teda aj na Slovensko. Každá nabíjacia stanica by tiež musela dosiahnuť **minimálny menovitý výkon 150 kW**, aby bolo možné nabíjať rýchlo. Nové obmedzenia by tiež zaviedli štandardizáciu terminálov s univerzálnymi nabíjacími adaptérmi a jednotným platobným systémom, ktorý zjednoduší zákaznícky proces. **Štandardizácia dostupnosti nabíjacích staníc**, výkonu a ekosystému by určite zefektívnila proces nabíjania a odstránila prekážky pri prijímaní. Už dnes automomobiloví výrobcovia poskytujú k svojim elektrickým modelom benefity v podobe nabíjacej karty platnej v celej Európe, avšak ide o skôr ich marketingové akvitiy na podporu kúpy elektromobilov, nič systémové. V prípade prijatia takejto legislatívy by členské štáty museli **do roku 2025 dodržať nové nariadenia na všetkých transeurópskych trasách** a do roku 2030 zaviesť uvedené zmeny v celej sieti. Najnovšie nariadenia spadajú do rámca EÚ „Fit for 55“, ktorého cieľom je znížiť emisie CO2 o 55 percent do roku 2030. Európsky parlament však bude musieť plán schváliť skôr, ako sa stane novým zákonom. Vzhľadom na to, že posledné zasadnutie Rady Európy tohto roka sa uskutoční v septembri, zdá sa, že osud navrhovaného zákona nespoznáme ešte niekoľko mesiacov.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.