Vyznáte sa v označeniach motorových olejov? Aký je ten správny pre vaše auto?

Motorový olej, podobne ako mnoho iných súčastí auta, má nejaké označenie. Od toho sa odvýjajú jeho fyzikálne vlastnosti a mnoho iného. Viete čo znamená napríklad písmenko W v jeho označení?
Vydané  Text: 
* **Vyznáte sa v označeniach motorových olejov?** * **Vedeli ste, že existujú oleje, ktoré u nás takmer nezoženiete, pretože sú určené pre autá do teplých oblastí?** * **Veľa noriem popisuje takmer rovnaké fyzikálne vlastnosti. Treba sa ale riadiť tým, čo máte predpísané výrobcom.** * **Hybridné autá majú špeciálne oleje, ktoré by si nerozumeli s klasickým motorom.** * **Viete čo znamená písmeno W v bežnom označovaní?** 10W40, SAE 40 alebo VW 501.01? Čo znamenajú tieto čísla, ktoré sú hojne popísané takmer na každom balení motorového oleja? Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že označujú normu, ktorá je predpísaná pre konkrétne auto. To by bolo vo všeobecnosti. Inak je za tým pomerne komplikovaná štruktúra, ktorú väčšina motoristov neovláda. Azda najpoužívanejším a najvyhľadávanejším označovaním motorových olejov je to, s W uprostred. Či ide teda o 0W20, 5W30, 10W40 alebo dokonca 20W60, každé z týchto označení je určené pre iný druh motora. Pre laika pomerne komplikované číslo však popisuje relatívne jednoduchú vec. **Písmenko „W“ totiž pochádza z anglického „WINTER“ a používa sa pre popísanie viskozity oleja pri nízkych teplotách**. Dobre, ale čo je to tá viskozita? **Viskozita oleja je** jeho schopnosť vykonávať to, na čo bol určený. Teda poriadne mazať. Ako sa hovorí, kto maže ten jede… V tomto prípade je to rovnako. Viskozita je inými slovami aj **súdržnosť kvapaliny, alebo fyzikálne povedané, je to miera odporu kvapaliny deformovať sa pod určitým vplyvom šmykových napätí**. Pre nás ale bude stačiť, že viskozita popisuje mieru oleja mazať súčasti motorovej sústavy.

Tankovanie použitého oleja namiesto nafty: Ušetríte na palive, ale aj si zarobíte na problémy s motorom a palivovým systémom

Ako znížiť spotrebu nafty? Keď motoristi vyčerpajú všetky možnosti, pristúpia ku krajnému riešeniu: používaniu starého oleja namiesto nafty. Má to svoje riziká.

### W ako WINTER Potom tu máme tie samotné čísla. Ako už možno logicky predpokladáte, číselné označenie pred písmenkom „W“ hovorí o vlastnostiach oleja mazať pri nízkych teplotách. Naopak za písmenkom „W“ je označenie miery mazania pri vysokých teplotách. Pri moderných autách sa vo väčšine prípadov využívajú oleje, ktoré majú nízke číslo pred „W“. **Nie je problém natrafiť na označenie 0W10 či 0W20**. Tieto oleje sú pomerne riedke a nenašli by sme ich v klasických spaľovacích motoroch. **Využívajú sa predovšetkým v hybridných autách**, ktoré potrebujú dobré mazacie vlastnosti oleja nakoľko ich spaľovací motor podstupuje trošku surovejšie zaobchádzanie, ako ten bežný a teda aj prevádzková teplota oleja je iná. **Naopak najbežnejšie označenie motorových olejov je 5W30 alebo 10W40**. Tieto oleje patria k rozšíreným aj na pultoch obchodov. Dalo by sa povedať, že pre väčšinu motoristov je práve tento olej najideálnejším. **No a potom tu máme oleje z druhej strany stupnice**, tie najhustejšie. Tie sú bežne **označované ako 10W60 alebo 20W60**. Ide o oleje, ktoré nie sú určené pre bežné autá. Takýto olej by ste počas bežnej jazdy zahriali len veľmi ťažko. Jeho normálna prevádzková teplota je totiž výrazne nad 100 stupňov a často sa pohybuje aj okolo 120 až 140 stupňov. **Olej s týmto označením je teda určený pre vysokovýkonné autá alebo vozidlá, ktorých motor podlieha zvýšenej záťaži**. Do tejto kategórie teda spadajú okruhové špeciály alebo motory áut, ktoré slúžia na ťahanie prívesov či staršie autá, ktoré aj kvôli netesnostiam potrebujú hustý olej. Keď už teda vieme, čo znamenajú označenia od 0W10 po 20W60, bolo by dobré sa pozrieť aj na to, aký je rozdiel v týchto číslach z hľadiska teploty. Na to nám poslúži fotka nižšie.
Číslice pred písmenkom W označujú teploty, pri ktorých sa olej môže používať v zime. Za písmenkom W je to zase pre letné obdobie.
### Veľa noriem, výsledok rovnaký Okrem vyššie uvedeného označenia sa ale môžeme stretnúť aj s inými skratkami. Tie spadajú pod konkrétne asociácie a vyjadrujú v podstate to isté, ako sme písali. Patrí sem napríklad **SAE (Society of Automotive Engineers – USA)**, ktoré je najbežnejšie používané práve s klasickým pomenovávaním. Pomocou tejto klasifikácie poznáme 6 zimných tried, ktoré sú 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W a päť letných tried, ktoré sú 20, 30, 40, 50 a 60. Môžeme naraziť napríklad aj na označenie SAE30. V tomto prípade ide o motorový olej, ktorý nie je určený do chladných oblastí. Preto ho u nás takmer nezoženiete. Ďalším označením, na ktoré môžeme naraziť je **API (American Petrol Institute)**. Ide o štandard, ktorý je používaný predovšetkým v USA. Klasifikuje oleje do rôznych kategórií. Základné sú však tri. S je používané pre motorové oleje určené pre bežné benzínové autá. C sa používa pre oleje určené do naftových motorov. No a potom je to kombinácia týchto dvoch písmen, ako napríklad SL/CB, ktorá hovorí, že olej môže byť použitý ako v benzínovom, tak aj v naftovom motore. Podobnou normou ako API je aj** ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobile)**. Ide o európske označovanie, ktoré je akousi konkurenciou americkej normy API. V tomto prípade sa opäť oleje delia do troch kategórií. A/B je používané pre motorové oleje, ktoré sú určené pre benzínové a naftové agregáty ľahkých osobných áut. C sa používa pre označenie olejov, ktoré sú pre motory s katalyzátorom a filtrom pevných častíc. No a napokon písmeno E patrí vysokovýkonným motorom. Okrem toho poznáme aj normu, ktorú si určuje samotný výrobca automobilu. Môžeme sa tak stretnúť s tým, že máme olej s označením **VW 501.01 alebo VW 506.00**. Tieto pomenovania, ako už tipujete, patria motorom od koncernu Volkswagen. Ďalšie štandardy sú napríklad **Mil-L, ILSAC, CCMC**. Je pomerne dôležité, aby bola konkrétna norma pre motor dodržaná. V opačnom prípade môže dôjsť k poškodeniu niektorej z častí pohonnej sústavy nakoľko olej nebude mať potrebné vlastnosti.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.