Aktuality

F1 Monaco GP 2022: Viva México! Kliatba na pokračovanie a ťažká havária Schumachera.

formula 1, monako GP 2022
Sergio Peréz a Carlos Sainz z posledných kôl Veľkej ceny Monaka 2022
  • Cez víkend sa uskutočnila už siedma veľká cena aktuálneho ročníku Formula 1.
  • Celý kolotoč tentokrát zavítal do legendárneho Monaka. Po minuloročnom prvenstve Verstappena sa očakávali ppredné priečky pre Ferrari.
  • Lecler však opäť potvrdil, že domáci okruh je pre neho jedno veľké prekliatie. Po rozbití monopostu Nikiho Laudy sa tentokrát vyznamenala réžia Scuderie.
  • Minulotýždňová Barcelona priniesla plný bodový zisk pre Red Bull. Tenokrát rakúska stajňa od toho nebola vôbec ďaleko.
  • Okrem dažďa samotné preteky výrazne poznačila aj nehoda Micka Schumachera.
  • Viac zaujímavých informácií zo sveta Formula 1 prinášame pravideľne v detailných článok a rozboroch jednotlivých veľkých cien.

Uplynulý víkend sme mali na programe v poradí už siedmu veľkú cenu aktuálneho ročníku Formula 1. Po zrušení Soči nás čaká ešte 15 pretekov, no výsledky toho najznámejšieho a najtradičnejšieho už poznáme. Monako malo byť len akousi povinnou jazdou bez väčšieho vzrušenia. No to, čo si pre nás pripravila jeho tohtoročná edícia, by sa vo filmovom žargóne mohlo považovať za tragikomégiu s dramatickou zápletkou a nečakaným vyvrcholením.

Prší!

Veľká cena Monaka 2022 bola plánovaná na dlhých 77 kôl. Avšak už od začiatku bolo zrejmé, že plnú porciu jazdci nedokončia. Jednak za to môže počasie, ktoré v tejto destinácii cez víkend ukázalo vlastný scenár a jednak za to môže aj chaos, ktorý spôsobilo riaditeľstvo pretekov. Na štart sa z Pole Position postavil domáci Chrales Leclerc, pre ktorého je tento mestský okruh dlhodobo zakliaty. Vedľa neho sme mohli vidieť jeho tímového kolegu Carlosa Sainza. Kvalifikácia teda najlepšie vyšla Tifosi, no tesne za nimi z druhého radu, štartovali „červené býky“. Na treťom mieste sme videli Peréza a štvrtá pozícia na štarte patrila Verstappenovi.

Úvod v poradí už 79. veľkej ceny Monaka však kvôli dažďu meškal viac ako jednu hodinu. Medzitým sa riaditeľstvo pretekov vyznamenalo chaotickými nariadeniami, ktoré okrem iného každému z jazdcov prikazovali štartovať na „mokrej“ sade pneumatík. Najskôr sme videli odloženie štartu o 9 minút, následne o ďalších 7 a postupne z aktuálnych informácií o odklade úvodného kola úplne zišlo. Meškanie prvého kola súviselo jednak s počasím, ktoré sa menilo extrémne rýchlo a jednak s nefunkčnosťou svetelných tabúľ pozdĺž trate. Aspoň tak teda zneli zákulisné informácie.

Rolling start

Pod dlhom čakaní, miernom utíchnutí dažďa a oprave traťovej elektroniky sme sa dočkali úvodu, ktorý v Monaku nikto nechce vidieť. Riaditeľstvo pretekov totiž pristúpilo k štartu za Safety Car a všetko mal teda v rukách Charles Leclerc. Ešte pred samotným štartom sme mohli vidieť úvodné zahrievacie kolo, ktoré však začiatok pretekov neznamenalo, nakoľko sa ihneď po ňom rozsvietili červené vlajky práve kvôli hustému dažďu.

Že bude tohtoročná edícia Monaka zaujímavá, naznačilo už úvodné kolo, v ktorom sa Latifi dostal do nenápadného kontaktu s bariérou. Našťastie sa to obišlo bez väčších problémov a druhá červená vlajka vyvesená zatiaľ nebola. Keďže sa prvé kolá pretekov krúžili za Safety Car, oficiálny začiatok závodu z pohľadu jazdcov prišiel až v treťom kole. Bernd Mayländer dal povolenie k štartu a Leclerc pomerne šmykľavú trať krátko na to poriadne rozpálil. Prvé kolá v závodnom tempe síce pripomínali cestu s krehkým nákupom domov. Jazdilo sa totiž o pol minúty pomalšie, ako je bežné závodné tempo, avšak úzke uličky okruhu v Monaku viac nedovolili.

Odvážny Gasly

Už od úvodu bolo jasné, že viacerí piloti dlho na modrej sade pneumatík nevydržia. Ako prvý skúsil šťastie Pierre Gasly, ktorému len o sekundu ušiel lepší čas v kvalifikácii. V piatom kole sa so svojim tímom rozhodol presedlať na „intermediálky“, avšak ako sa ukázalo, trať bola pre ne ešte príliš mokrá. Všetko sa zmenilo už o dve kolá neskôr, kedy jazdec Alpha Tauri zasadil najrýchlejšie kolo. Od toho momentu už viacero tímov začalo pokukovať po zelenej sade a Ferrari štartovalo so svojim pekelným plánom pre Leclerca.

Trošku vzrušenia prinieslo 9. kolo a strata gripu Georga Russella v časti Nouvelle Chicane. Jeho dobiedzanie na Landa Norrisa sa však skončilo bez akýchkoľvek kontaktov a preteky mohli pokračovať.

Medzitým sa už Gasly dokonale zžil so svojimi „intermediálkami“ a v trinástom kole sa posunul na priebežná trináste miesto kedy predbehol defenzívne jazdiaceho Číňana Zhoua.

O kolo neskôr poskočil opäť o priečku vyššie. Jeho štatistom sa v tomto prípade stal trápiaci sa Daniel Ricciardo z McLarenu. Ten prežíva vyslovene katastrofálnu sezónu keď jeho najlepším umiestnením bolo 6. miesto z domáceho okruhu v Austrálii. Od toho momentu spoľahlivo okupuje druhú polovicu štartovacieho poľa a čoraz častejšie sa začína hovoriť o jeho klauzule v zmluve, ktorá za istých okolností umožňuje jej rozviazanie.

Začalo sa peklo

Zmeny na čele začali byť aktuálne už v 17. kole, kedy do boxov zamieril Checo Peréz a na trať sa vrátil na priebežnom piatom mieste. Krátko na to sme návštevu „pneuservisu“ mohli vidieť aj od Verstappena a Leclerca. Druhý zmienený jazdec týmto krokom začal prehlbovať svoje domáce prekliatie.

Dokonalé zavŕšenie priam až tragickej réžie Ferrari prišlo len o tri kolá neskôr. Najskôr sme v boxoch videli Carlosa Sainza, ktorý sa rozhodol pre najtvrdšiu zmes „slickov“ a ihneď za ním, pomerne prekvapivo, aj Leclerca. Ten na „intermediálkach“ vydržal len tri kolá pričom pôvodný zámer bol asi o niečo viac. Nasvedčuje tomu aj chaotická vysielačka, kedy najskôr dostal príkaz na návštevu boxov a v momente vstúpenia do boxovej uličky bol príkaz zrušený len preto, aby bol ihneď na to obnovený.

Chaos v stajni Scuderie teda o kolo neskôr využili v Red Bulle a dvojitým pit stopom nasadili obom svojim jazdcom rýchlejšie slicky.

Od 24. kola sa na čele usadil Checo Peréz pred Sainzom a Verstappenom. Leclerc sa z Pole Position prepadol až na štvrté miesto, na ktorom celý závod dokončil. O pár kôl neskôr, pri nehode Micka Schumachera, v boxovej uličke doslova sršal frustráciou a nasrdením. Už teraz však môžem povedať, že do konca pretekov sa pozície na prvých miestach nezmenili. Leclerc teda nedokázal využiť obrovskú výhodu štartu z prvého miesta, ktorú Monako poskytuje. Štatisticky totiž vychádza, že až 68 % víťazov v Monaku štartovalo z Pole Position.

Tuhnutie krvi v žilách

Obrovská dráma prišla len krátko po Red Bullom prezúvaní na slicky. Mick Schumacher tvrdo narazil so svojim Haasom do bariéry v časti Swimming Pool. Tento náraz bol tak tvrdý, že jeho monopost rozdelil na dve časti a mnohým okamžite stuhla krv v žilách. Mladý Schumacher našťastie z auta vyšiel len mierne otrasený, ale po vlastných. Ide pritom už o jeho druhú vážnu nehodu v tomto kalendárnom roku. Tým pádom je na neho kladený enormný tlak, pretože na základe jeho výsledkov z nižších kategórií a jeho mena sa od mladého Nemca očakáva omnoho viac.

Samotná nehoda si vyžiadala opätovný výjazd Safety Car a následné červené vlajky. Závod bol tak pozastavený a práve v tomto bode bolo vidieť obrovskú frustráciu jednotky Ferrari. Reštart bol naplánovaný až na 17:15 miestneho času a viacerým zasväteným bolo jasné, že tohtoročná edícia Monaka sa neskončí nájazdom plných 77 kôl. Pravidlá totiž určujú maximálnu dĺžku prenosu na 3 hodiny. Do konca teda od reštartu zostávalo ešte 45 minút.

Mexický minister obrany na scéne

Samotný reštart pretekov nastal až v 33. kole a postaral sa on neskorší víťaz Peréz. Zmeny na čele ani po ňom nenastali, no zaujímavosťou bolo, že na piatej priečke dlhodobo jazdil „pán konštantný“, George Russell.

Tridsiate šieste kolo prinieslo mierne vzrušenie, o ktoré sa postaralo 9 majstrovských titulov v rukách Hamiltona a Alonsa. Títo dvaja legionári si to rozdali vo vzájomnom súboji, pri ktorom došlo aj ku kontaktu. Ak má Hamilton v tejto sezóne z niečoho nočné mory, tak sú to určite zadky nových monopostov. Jeho výkony v strede poľa totiž už viackrát priniesli dlhé pretekanie za niektorým z konkurenčných áut. Tentokrát to bol Alonso, ktorého Brit do konca závodu nedokázal úspešne predbehnúť. Skončil tak za ním na ôsmom mieste.

Trinásť minút do konca pretekov sa začala stíhacia jazda Sainza za prvým Perézom. Red Bull už skoršie prezul svoje monoposty na stretne tvrdú zmes a ku koncu závodu bolo opotrebovanie predných pneumatík červených býkov už zjavné. Ale keďže vieme, že Checo Peréz by kľudne mohol zohrávať úlohu ministra obrany, svoju pozíciu si už udržal až do konca. A to aj napriek enormnému tlaku Sainza, ktorý robil čo mohol.

Red Bull zvyšuje náskok

Veľká cena sa teda skončila prvenstvom tímovej dvojky Red Bullu. Druhé miesto patrilo dvojke Ferrari a na treťom mieste bola jednotka Red Bullu sprevádzaná jednotkou Ferrari. Inými slovami poradie na prvých štyroch miestach bolo Peréz, Sainz, Verstappen a Leclerc. Trápenie Monačana na domácom okruhu teda pokračuje. Možno aspoň miernou náplasťou na jeho frustráciu môže byť fakt, že sa jednalo o vôbec prvú Veľkú cenu Monaka, ktorú dokončil.

Red Bull aj vďaka prvému a tretiemu miestu navýšil náskok na Ferrari v hodnotení Pohára konštruktérov už na 36 bodov. Verstappen si voči Leclercovi v hodnotení jazdcov polepšil len mierne. Svoj náskok zveľadil na 9 bodov. Víkend sa celkovo nepodaril predovšetkým Haasu, ktorému nedokončil ani jeden jazdec. Ešte pred haváriou Schumachera bol z pretekov stiahnutý jeho tímový kolega Kevin Magnussen, ktorému patrí 10. priečka v hodnotení jazdcov. Ďalšou zastávkou bude už o týždeň okruh v Baku.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?