F1 Australian GP 2022: Leclercova „One man show“, (ne)spoľahlivosť Red Bullu a Russellovo pódium

Tretí „race week“ priniesol dominanciu Ferrari a návrat Mercedesu. Čo sa to však deje s red Bullom?
Vydané  Text: 

Po týždňovej prestávke sa opäť vrátil kolotoč Formula 1. Tentokrát sme sa po dvoch sezónach dostali na austrálsku pôdu. Legendárny Albert Park v Melbourne privítal najprestížnejšie motoristické preteky po dlhšej pauze zapríčinenej pandémiou COVID-19. Čo nám Austrália tento rok potvrdila? ### Ferrari dominuje Po dlhých mesiacoch sme opäť mohli byť svedkami totálne zaplnených tribún mestského okruhu v Melbourne. **Divácka kulisa**, ktorá k Formula 1 neodmysliteľne patrí, **bola svedkom jasného víťazstva Charlesa Leclerca. Monačan si pripísal už druhý triumf v sezóne, pričom tento pripomínal dominanciu Lewisa Hamiltona zo sezóny 2020**. Leclerc totiž svoj monopost F1-75 do cieľa priviedol s náskokom takmer 20 sekúnd na druhého Mexičana Sergia Peréza. V čele pritom jazdil celý závod, čím jasne potvrdil neskutočnú formu talianskej stajne. Avšak sršať spokojnosťou Scuderia určite nemôže. **Carlos Sainz, ktorý zmiešaných pocitoch z kvalifikácie zaspal na štarte, vypadol treťom kole**. Pravdepodobne v dôsledku zlého zahriatia svojej tvrdej sady pneumatík prebrzdil nájazd do zákruty číslo 10, následne nezvládol riadenie a skončil v štrku popri zákrute číslo 11. Samotné Sanizove kosenie trávy s následným bagrovaním štrku sa našťastie zaobišlo bez nehody, no vďaka nemu sme už v treťom, respektíve štvrtom kole mohli na trati vidieť Safety Car. Pre Španiela to samozrejme znamenalo predčasný koniec. ### Opäť súboj Mercedesu a Red bullu V siedmom kole došlo k reštartu, no zas a znovu sa dominantným spôsobom vedenia ujal Leclerc pred druhým Verstappenom a tretím Hamiltonom. Poradie na čele sa však znovu menilo už v 10. kole, kedy sa na tretiu priečku dostal Peréz, ktorý na pódiu vydržal až do konca. **Veľká cena Austrálie napriek svojmu takmer bezproblémovému priebehu trápila mnohých pilotov**. Hovoríme predovšetkým o stredne tvrdej sade pneumatík, ktorá tamojší povrch a teploty nezvládala. Už v 12. kole sa úradujúci majster sveta svojmu inžinierovi sťažoval na takmer úplne zničenú ľavú prednú pneumatiku. Podobný scenár postupne nahlasovalo čoraz viac jazdcov, ktorí sa rozhodli pre túto zmes. **Neskôr sa ako ideálna z hľadiska životnosti ukázala práve najtvrdšia sada, ktorú si Sainz určite do rámika nedá**. Pomerne veľa jazdcov sa počas celej veľkej ceny sťažovalo na nedotáčavosť áut. Už v 16. kole si podobný tanec, ako Sainz vyskúšal na 14. priečke jazdiaci Kevin Magnussen. O dve kolá neskôr sme boli svedkami štartu boxového okienka, ktoré začal Verstappen. Postupne ho nasledovali aj ostatní až na Alexa Albona, ktorý sa rozhodol na svojej tvrdej sade pneumatík odjazdiť 57 kôl. Kvôli hroziacemu trestu sa však v poslednom kole na trati ukázal s najmäkšou sadou a do cieľa prišiel na 10. mieste. Pre Williams Racing to tak je vôbec prvý bod v sezóne. ### Trápenie, ktoré nemá konca **V 24. kole po nezvládnutom kontakte s obrubníkom skončil závod pre 4-násobného majstra sveta Sebastiana Vettela**. Nemec v tejto sezóne nastúpil ešte len na prvé preteky, ktoré navyše nedokončil. Jeho trápenie, ktoré bolo zapríčinené aj ochorením COVID-19 tak pokračuje. **V tejto sezóne totiž v pretekovom tempe odjazdil necelých 24 kôl a frustrácia z tímu Aston Martin priam vyžaruje**. Na trať sa tak opätovne dostal najrýchlejší Aston tejto sezóny v rukách Bernarda Mayländera a preteky boli znovu na krátku dobu prerušené. **25. kolo mohlo znamenať aj koniec pre vettelovho zverenca Micka Schumachera, ktorý si cestu za Safety Car natoľko užíval, že takmer zozadu nabral Japonca Yukiho Tsunodu**. Okomentoval to potom trefne slovami, ktoré môžete vidieť na tweete nižšie. ### Návrat Mercedesu Následný reštart pretekov v 27. kole takmer využil Max Verstappen, ktorý mohol Leclerca aj vďaka miernemu zaváhaniu predbehnúť. Nestalo sa tak, no napriek tomu sme boli svedkami zmeny poradia na prvých priečkach. Štvrté miesto Perézovi uchmatol Alonso a následne si to títo dvaja znovu v 30. kole prestriedali. Medzitým **sa na treťom mieste objavil mladý George Russell jazdiaci vo farbách Mercedesu**. Angličan navyše svoj monopost na tomto mieste doviezol až do cieľa a oslávil tak svoje prvé reálne pódium v kariére. Doteraz mal len 2. miesto zo Spa z minulej sezóny, ktoré však mnohí nepovažovali za relevantný výsledok. **Jeho tímový Lewis Hamilton kolega si síce počas celého závodu párkrát zanadával do vysielačky, tímová réžia však v prospech neho nezasiahla a tak skončil na neobľúbenej štvrtej priečke**. Pomerne dobrý víkend za sebou majú aj oba monoposty McLarenu. Po úvodných útrapách sa zdá, že papáje svoje monoposty vyladili natoľko, aby dokázali byť konkurencieschopnými. Dokazuje to aj 5. miesto Norrisa a 6. miesto domáceho Ricciarda. ### (Ne)spoľahlivosť Maxovho Red bullu Naopak, absolútne nespokojný s aktuálnym vývojom sezóny musí byť s číslom 1 jazdiaci Max Verstappen. **Austrália bola už druhou veľkou cenou, ktorú kvôli problémom s motorom nedokončil**. V 39. kole svojim technikom avizoval, že cíti pach nejakej kvapaliny a následne svoje auto odstavil. Krátko na to boli na scéne hasiace prístroje, keďže Verstappenov motor začal horieť. **Na celú situáciu reagoval aj jeho tímový kolega Sergio Peréz, ktorý mal pravdepodobne pred očami „déjà vu“ z úvodnej veľkej ceny**. Vtedy najskôr svoje auto kvôli technickým problémom s motorom odstavil Max a následne službu vypovedalo aj Checovi. **Red Bull sa teda zo začiatku sezóny poriadne trápi so spoľahlivosťou svojej pohonnej jednotky**. Síce sa im pravdepodobne poradilo vyriešiť problémy s porpoisingom, no motor má od dokonalosti ďaleko. **Rakúska stajňa teda zažila len čiastočný úspech a možno znovu aj práve kvôli vypadnutiu Verstappena sa mohol Mercedes radovať z pódia**. Do konca veľkej ceny sme boli svedkami ešte viacerých súbojov a mnoho pohľadov sa upieralo na zelený tank vedený Lanceom Strollom, ktorý už počas kvalifikácie ukázal, že spätné zrkadlá nie sú jeho kamarátmi. Napriek štartu z predposlednej pozície skončil na 12. priečke, no nie je čo oslavovať. **V samotnom závere možno ešte trošku svojim technikom zvýšil tlak Checo Peréz, ktorý sa rozhodol, že otestuje kvalitu tamojšej trávy. Na celkovom poradí sa však nič nemenilo**. ### Majstrovský boj je stále otvorený Zaujímavý je možno práve preto pohľad na aktuálny stav boja o titul Majstra sveta a o titul v Pohári konštruktérov. Aj keď sa drvivá väčšina pohľadov upiera na súboj Leclerca s Verstappenom, **úradujúci majster sveta je až na 6. mieste s bodovým ziskom 25 bodov za víťazstvo v Saudskej Arábii**. **Pred ním je dokonca aj trápiaci sa Lewis Hamilton (28 bodov), jeho tímový kolega Sergio Peréz (30 bodov), Carlos Sainz (33 bodov), mladý George Russell (37 bodov) a neohrozený Charles Leclerc (71 bodov)**. Podobne je na tom aj hodnotenie Pohára konštruktérov kde za neohrozeným Ferrari (104 bodov) nasleduje nenápadný Mercedes, ktorý sa viac menej počas tohto ročníku trápi (65 bodov) a až na tretej priečke je Red Bull (55 bodov).




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.