Metanol ako palivo budúcnosti? Je lacné a produkuje až o 70 % menej emisií CO2

Činska automobilka Geely testuje vozidlá poháňané metanolom v Dánsku. Ich cieľom je predávať tieto modely aj na európskom trhu.
Vydané  Text: 
Čínska spoločnosť Zhejiang Geely Holding Group začala tento týždeň v Dánsku testovať tri vozidlá poháňané metanolom. Konkrétne ide o dva kompaktné sedany Emgrand s odznakom Geely a jeden ťažký nákladný automobil M100 značky Farizon, ktoré budú testované po dobu 15 mesiacov. Vozidlá poháňané metanolom už boli testované a prešli čínskymi emisnými normami, ktoré sú na rovnakej úrovni ako pravidlá EURO VI platné v Európskej únii. Podľa Geely dokážu tieto autá, **v porovnaní s benzínovými modelmi, znížiť emisie CO2 až o 70 percent.** Kompaktný sedan Emgrand poháňaný metanolom bol predtým testovaný na Islande, kde podľa Geely produkoval len 46 g CO2 na kilometer. To je hlboko pod súčasnými limitmi CO2. Pre porovnanie, kompaktný hatchback s benzínovým motorom dnes produkuje približne 120 g CO2 na kilometer. Vďaka [čistému spaľovaniu](https://www.methanex.com/about-methanol/methanol-vehicle-fuel) tiež metanol produkuje menej emisií spôsobujúcich smog – ako sú oxidy síry (SOx), oxidy dusíka (NOx) a tuhých častíc. **K výhodám tohto paliva môžeme tiež zaradiť cenu. Metanol možno vyrábať, distribuovať a predávať spotrebiteľom za ceny konkurencieschopné cenám benzínu a nafty bez potreby vládnych dotácií.** V porovnaní s ropou sa metán nemusí komplikovane ťažiť a dá sa vyrobiť z biomasy alebo iných obnoviteľných zdrojov. V komerčnom meradle sa však v súčasnosti, podobne ako vodík, vyrába z uhlia alebo zemného plynu. Na druhej strane, **jeho relatívne nízka energetická hustota znamená, že na prejdenie rovnakej vzdialenosti potrebujete viac metanolu ako benzínu.** Okrem toho by bolo potrebné vybudovať infraštruktúru na distribúciu a čerpanie tohto paliva.
[Geely](http://zgh.com/media-center/news/2022-03-17/?lang=en) však naďalej plánuje certifikovať vozidlá s metanolom v Európskej únii a propagovať ich v iných európskych krajinách. Čínska automobilka uviedla, že za posledných 17 rokov investovala viac ako 3 miliardy juanov (473 miliónov dolárov) do vývoja vozidiel s metanolom a uviedla na trh viac ako 20 vozidiel s metanolom v Číne. Napriek pozitívnym skúsenostiam vo svete je však úspech tohto alternatívneho paliva v Európe málo pravdepodobný. **Európska únia dala prednosť elektrifikácii a batériovému pohonu, pričom nastavenie legislatívy neumožní vozidlám po roku 2035 vypúšťať lokálne emisie.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »