Advertisement

Advertisement

Prejde Ford na nový typ paliva? Jeho patent naznačuje, že sa nemieni vzdať svojich veľkých motorov

Už aj Ford nasadá na vlnu vodíkovej mobility. Jeho najnovší patent poodhaľuje, že spaľovacích motorov sa výrobca nechce vzdať.
Vydané  Text: 


Advertisement
Len pred nedávnom svet obletela informácia priamo od japonskej Toyoty, podľa ktorej spaľovacie motory nepovedali posledné slovo. Aj keď sa dnes drvivá väčšina automobiliek zameriava primárne na elektromobilitu, spaľovacie agregáty by predsa len mohli mať svetlú budúcnosť. Naznačuje to aj najnovší patent Fordu, ktorý popisuje vodíkový turbomotor. ### Veľkoobjemové motory majú budúcnosť Ford je predovšetkým za „veľkou mlákou“ známy svojimi veľkoobjemovými motormi, ktoré sa v USA tešia veľkej obľube. V Európe sa síce musíme uspokojiť len s menšími obsahmi, no postupne by mali byť aj tie nahradené elektrickým pohonom. Aspoň doteraz sa to tak mohlo zdať. **Avšak Ford už skoršie v tomto roku urobil pomerne prekvapivý krok**. Svoje [pole pôsobnosti rozdelil do dvoch samostatných kategórií](https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2022/03/02/ford-accelerating-transformation.html). **Tou prvou je kategória Model E**, ktorá, ako už názov napovedá, bude zodpovedná za elektrické vozidlá. **Divízia Blue sa však zameria na vývoj nových spaľovacích motorov** a rôznych iných zaujímavých projektov. Spaľovacie motory však budú o niečo iné ako tie, ktoré poznáme dnes. [Muscle Cars and Trucks](https://www.musclecarsandtrucks.com/ford-hydrogen-combustion-engine-patent-mustang-bronco-f-150-ranger-maverick/) nedávno narazil na patent, ktorý mal Ford získať už pred nejakým časom. Ten popisuje spaľovací turbomotor s priamym vstrekovaním, variabilným systémom EGR a variabilným časovaním ventilov.
### Vodík v hlavnej úlohe **[Patent](https://pdfpiw.uspto.gov/.piw?PageNum=0&docid=11248542&IDKey=98340A8FB110&HomeUrl=http%3A%2F%2Fpatft.uspto.gov%2Fnetacgi%2Fnph-Parser%3FSect1%3DPTO2%2526Sect2%3DHITOFF%2526p%3D1%2526u%3D%25252Fnetahtml%25252FPTO%25252Fsearch-bool.html%2526r%3D1%2526f%3DG%2526l%3D50%2526co1%3DAND%2526d%3DPTXT%2526s1%3Dford.AANM.%2526s2%3D%252522hydrogen%252Bcombustion%252Bengine%252522.ABTX.%2526OS%3DAANM%2Fford%252BAND%252BABST%2F%2526RS%3D) popisuje rôzne technické aspekty nového agregátu a z uvedených informácií vyplýva, že teoreticky by malo prísť k 15%-nému navýšeniu výkonu v porovnaní s rovnakým spaľovacím motorom na fosílne palivá**. Auto s takýmto pohonom by tak mohlo mať minimálne lokálne emisie škodlivých plynov a priblížiť sa čistotou lokálnym emisiám elektromobilu. Je možné, že Ford použije podobnú technológiu spaľovania v budúcnosti práve pri svojich najväčších motoroch. Tie totiž produkujú najväčšie množstvo emisií a v Európe sú možno aj kvôli tomu nedostupné. Podobný motor však Ford podľa patentovej správy využije predovšetkým v spojitosti s hybridnými autami.
**Motor však sľubuje omnoho viac.** Jeho hlavnou devízou je fakt, že vodík môže využiť efektivitu mimoriadne veľkého pomeru vŕtania a zdvihu. Okrem motor nemá problém s tradičnými nespálenými uhľovodíkmi a parazitickými stratami, ktoré sú znížené vďaka konštrukcii motoru a krátkym zdvihom. **Teoreticky by teda takýto agregát mohol dosiahnuť až 20-tisíc otáčok za minútu**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 1/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONCLER SUNRISE – auto motor a šport č. 1/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONCLER SUNRISE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽE 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava –… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 1/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže HALLOWEEN MAN MYSTERY – auto motor a šport č. 1/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže HALLOWEEN MAN MYSTERY – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽE 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava… Prečítať celé

      
  • KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY

    PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?

  • Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.

     Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €.  Zdá sa, že každé euro stojí za to.