Aktuálne: VW a Škoda práve zverejnili zásadné vyjadrenie k činnostiam v Rusku

Volkswagen a Škoda pred chvíľou vydali zásadné stanovisko k svojim obchodným aktivitám v Rusku, zverejňujeme ho v plnom znení.
Vydané  Text: 
Koncern Volkswagen, vrátane automobilky ŠKODA AUTO, prijal správy o vojne na Ukrajine s veľkými obavami a zdesením. Naďalej dúfame v rýchle zastavenie vojenských akcií a v návrat k diplomacii. Sme presvedčení o tom, že k udržateľnému riešeniu konfliktu môže prísť jedine na základe medzinárodného práva. **V spojitosti s ruským útokom na Ukrajinu a jeho následkami sa predstavenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platnosťou až do odvolania zastaviť výrobu vozidiel v Rusku**. Toto rozhodnutie sa vzťahuje na ruské výrobné závody v Kaluge a Nižnom Novgorode. **S okamžitou platnosťou takisto zastavujeme export vozidiel do Ruska**. Pozastavením obchodných aktivít v Rusku predstavenstvo koncernu Volkswagen reaguje na celkovú situáciu, ktorá sa vyznačuje značnou neistotou a rozvratom.

Ruská invázia na Ukrajinu zasiahne celý automobilový priemysel. Nebude sa to pritom týkať len cien za autá…

Ruská invázia na Ukrajinu sa výrazným spôsobom dotkne celého automobilového priemyslu. Ceny hliníka a ropy na to okamžite reagovali.

## Kto vyrába autá v Rusku? Sankcie sa týkajú aj európskych automobiliek a ich zamestnancov **Uvalené sankcie platia nielen pre centrálnu banku a zbrojársky priemysel, ale aj automobilky, ktoré v krajine pôsobia.** ### Aký je cieľ sankcií proti Rusku? **Ekonomické sankcie namierené proti Rusku** po útoku na Ukrajinu sú považované za jeden zo silných nástrojov, ako možno prinútiť Vladimíra Putina spolupracovať so západom. Ich cieľ je v podstate jediný, a to predovšetkým **nepriaznivo ovplyvniť akciový trh, menu, centrálnu banku a ekonomiku**. Prirodzene sa tieto sankcie dotýkajú aj zahraničných automobiliek, ktoré v krajine prevádzkujú výrobné závody a dávajú Rusom prácu. Karty môže tiež významne zamiešať aj **výrazný prepad hodnoty ruského rubľa**, ktorá bola včera na historickom minime v porovnaní s americkým dolárom aj eurom. Jeden rubeľ dnes predstavuje hodnotu 0,0085 eur, respektíve 0,0089 USD. ### Sankcie proti Rusku zahŕňajú aj zákaz predaja polovodičov Čo presne bude hrozbou pre činnosti západných spoločností v Rusku? Existujú dva možné scenáre. Po prvé, dnes je známe, že mnohé krajiny **prestanú dodávať polovodiče do Ruskej federácie**. Čipy a ďalšie pokročilé elektronické obvody nebudú dodávať firmy zo Spojených štátov, Európskej únie, ale aj Veľkej Británie a Japonska. A tieto komponenty, predovšetkým od firiem **Bosch, NXP, Infineon a X-Fab**, boli distribuované prevažne do automobilových tovární. **Polovodiče sa však vo veľkej miere využívajú aj pri výrobe vojenskej techniky**. ### Problém s vývozom áut Po druhé, sankcie sa vzťahujú aj na obchod a blokádu ruských bánk v systéme SWIFT. A to môže **zmraziť export tovaru z Ruska** – vrátane áut vyrobených v tejto krajine, hoci od európskych výrobcov. Tento faktor je považovaný kľúčový, pretože montážne závody nachádzajúce sa v Ruskej federácii neslúžia len na výrobu vozidiel pre domáci trh. **Vo veľkej miere sa vyvážajú do celého sveta** vrátane Európy, práve tak ako sú **autá vyrobené na Slovensku vo väčšine exportované do zahraničia**. Sankcie pre Rusko sa tak po pandémii, nútenej elektrifikácii a problémoch s polovodičmi v Európe nepochybne stanú **ďalšou ranou pre automobilky**. Téme sme sa venovali vo včerajších samostatných príspevkoch:

Ruská invázia na Ukrajinu zasiahne celý automobilový priemysel. Nebude sa to pritom týkať len cien za autá…

Ruská invázia na Ukrajinu sa výrazným spôsobom dotkne celého automobilového priemyslu. Ceny hliníka a ropy na to okamžite reagovali.

### Rusko príde o Renault, Volkswagen, Stellantis či Mercedes-Benz Zoznam výrobcov, ktorí po poslednom víkende pocítia silu sankcií najviac, je naozaj dlhý. Jedným z najviac postihnutých výrobcov bude zrejme **Renault**. Ide o značku, ktorá má medzi inými závod na montáž automobilov pri Moskve, ale aj strategické partnerstvo so spoločnosťou **AvtoVAZ**, z ktorej vlastní takmer 40 percent. Renault je trhu nových áut v Rusku jednotkou s 1,6 milióna predanými vozidlami v roku 2021.
Továreň na výrobu automobilov značky Renault v Moskve v Rusku
Trhovou dvojkou v Rusku je **koncern** **Volkswagen**, ten má továrne v regióne Kaluga, kde sa vyrábajú Tiguany, Polo, Škoda Rapid a Audi Q7 a Q8. Tretie miesto obsadil koncern **Stellantis** (vlastní aj značky Opel, Peugeot, Citroen , Fiat , Jeep a Alfa Romeo) a **Mitsubishi**. Tieto spoločnosti v Rusku vyrábajú dodávky určené najmä pre európsky trh. Problémy neobišli ani **Ford**. Ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody. Ford vo vyhlásení uviedol, že je „hlboko znepokojený“ situáciou a bude „riadiť akékoľvek účinky“ na svoje podnikanie v reálnom čase. Dôsledky sankcií pocítia aj mnohé ďalšie automobilové spoločnosti, ako **Mercedes** (so závodom na Triedu E a modely SUV), **BMW** (v Rusku autá len montuje, nevyrába), **Continental**, ale aj **Magna International** a **Visteon**.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.