Už len 5 mesiacov slobody! Obmedzovače rýchlosti prídu už v júli. Čo všetko prinesú?

Od júla začne platiť nové nariadenie Európskej rady, ktoré mnohých vodičov privedie do šialenstva…
Vydané  Text: 
V roku 2019 Európsky parlament a Rada oficiálne odklepli platnosť [nového nariadenia](https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R2144&from=EN), ktoré nám už za pár mesiacov poriadne znepríjemní život. **Novinka sa bude týkať predovšetkým vodičov, ktorí sa rozhodnú pre kúpu nového auta po 1.7.2022**. Tieto vozidlá totiž budú disponovať systémom inteligentného obmedzenia rýchlosti ISA. ### Prvá fáza bude primeraná **V prvej fáze nasadzovania tohto systému pôjde predovšetkým o autá s čerstvou homologizáciou**. To sa teda týka predovšetkým úplne nových modelov. **Od roku 2024 sa ale táto novinka dotkne všetkých nových áut**. O čo teda ide?
**V skratke by sme mohli povedať, že ide o systém, ktorý vás v prípade prekročenia rýchlosti upozorní na vaše konanie**. Nepôjde pritom len o grafické upozornenie na prístrojovom štíte. Auto vás má podľa tohto nariadenia upozorniť primerane a efektívne. Samozrejme celý systém je podstatne komplexnejší a komplikovanejší. ### Zatiaľ len mierne „otravovanie“ **Spočiatku budú upozornenia na prekročenie rýchlosti vodičovi poskytované hapticky a to pomocou vibrácií volantu alebo sedadla. V druhej fáze nasadenia technológie ISA už ale pôjde o aktívne zásahy do riadenia**. Hovoríme predovšetkým o zníženií výkonu motora, ktoré má mať za následok zníženie rýchlosti. Aj túto otravnú novinku však bude možné prekonať prudším zošliapnutím plynového pedálu. **Neskôr sa počíta so sprísnením nariadení. Auto bude vodiča na prekročenie rýchlosti upozorňovať napríklad nepríjemným pískaním**. Nebude to ale také jednoduché. Nariadenie, ktorým si Európska rada sľubuje znížiť počet smrteľných nehôd na cestách o 20%, má hneď viacero technických komplikácií. ### Nedostatočná infraštruktúra Aktuálne mapové podklady totiž nie vždy obsahujú najčerstvejšie informácie o maximálnej povolenej rýchlosti. Týka sa to predovšetkým novovybudovaných úsekov alebo ciest, ktoré majú maximálnu rýchlosť prispôsobenú aktuálnemu počasiu. Autá by teda nebolo možné limitovať na základe týchto údajov. Do úvahy však prichádza možnosť limitácie maximálnej rýchlosti pomocou dopravných značiek. Tu však vzniká ďalší problém.
Naša osobná skúsenosť nám hovorí, že niektoré autá nedokážu čítať dopravné značky dostatočne rýchlo. Ak by ich ale aj dokázali zavčasu prečítať, je možné že tabuľa s maximálnou rýchlosťou môže byť zle umiestnená, zašpinená alebo inak prekrytá. Dochádzalo by teda k znefunkčneniu tohto systému. ### Spolupráca s technologickými firmami Európska rada si od ISA sľubuje omnoho viac. Preto aktuálne na vývoji systému pracujú viaceré technologické spoločnosti, ktoré sa snažia vytvoriť mapové podklady s detailným opisom maximálnych rýchlostí. V októbri minulého roka podobné dáta zverejnila spoločnosť HERE, ktorá vytvorila [HERE ISA Map](https://www.globenewswire.com/news-release/2021/10/21/2317993/0/en/HERE-launches-Intelligent-Speed-Assistance-map-for-automakers-to-comply-with-EU-regulation.html) presne podľa potrieb európskych inštitúcií.
**HERE ISA Map preto obsahujú okrem klasických mapových podkladov aj rýchlostné limity, ktoré nie sú vyznačené, skryté obmedzenia rýchlosti, podmienené obmedzenia rýchlosti a implicitné obmedzenia rýchlosti**. Všetky tieto podklady sú dôležité predovšetkým z pohľadu prechodu na diaľnice, okresné cesty či mestské cesty. Okrem toho musí systém ISA počítať aj s rôznymi limitmi pre konkrétne štáty v Európskej únii. **Všetky tieto nariadenia si však kvôli rozsiahlemu vývoju vyžiadajú aj nemalé finančné prostriedky. Práve vďaka tomu bude reálne možné, že ceny za autá opäť porastú**. Pokiaľ sa chcete dozvedieť viac informácií o samotnom systéme ISA a o znení jednotlivých nariadení, prečítajte si článok od Petra Orosza.

Povinný obmedzovač rýchlosti má vodiča otravovať dovtedy, pokiaľ nezníži rýchlosť! Pozrite si oficiálny návrh:

Na základe schváleného nariadenia Európskeho parlamentu a Rady [(2019/2144](https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R2144&from=EN)) z 27. novembra 2019 budú musieť byť všetky novohomologizované vozidlá **už v priebehu budúceho roka vybavené inteligentným obmedzovačom rýchlosti (ISA).** V roku 2024 by pritom mali byť novou bezpečnostnou funkciou vybavené všetky nové vozidlá predávané v Európskej únii. V súčasnosti prebieha [iniciatíva,](https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12222-Vehicle-safety-technical-rules-&-test-procedures-for-intelligent-speed-assistance_en) ktorej cieľom je určiť základné parametre... Prečítať celé




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »