Aktuality

Automobilka investuje do elektromobilov náš štátny rozpočet, batérie budú lacnejšie až o 65 percent!

Takao Kato, prezident a CEO Mitsubishi Motors Corporation počas svojej prezentácie na konferencii 27. januára 2022
Takao Kato, prezident a CEO Mitsubishi Motors Corporation počas svojej prezentácie na konferencii 27. januára 2022
  • Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi investuje astronomické prostriedky do vývoja elektromobilov
  • Spolupráca automobiliek je nevyhnutná, ak majú značky prežiť novú éru autopriemyslu
  • Mitsubishi začalo odhaľovať novú generáciu modelu ASX
  • Nová generácia batérií pre elektromobily príde už o zopár rokov s výrazne nižšou cenou

Automobilky musia investovať, inak neprežijú

Začiatkom tohto týždňa sa na internete objavili viaceré podrobnosti o budúcich plánoch Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a teraz sa k nim vyjadrili aj vedúce osobnosti skupiny na tlačovej konferencii, ktorú sme mohli sledovať ako živý prenos na YouTube.

Môžeme tak považovať za potvrdené, že počas nasledujúcich piatich rokov Renault, Nissan a Mitsubishi spoločne investujú 23 miliárd eur do elektrických vozidiel. Významná investícia by sa mala pretaviť do uvedenia množstva nových elektromobilov, do roku 2030 ich aliancia predstaví najmenej 35.

Predstavitelia Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi na tlačovej konferencii Alliance 2030

Len pre zaujímavosť, podľa Zákona o štátnom rozpočte na rok 2022 sú celkové náklady Slovenska na štátny rozpočet vyčíslené na 25 447 760 137 eur, pričom príjmy sú na úrovni 19 miliárd eur. To znamená schodok rozpočtu 5,473 miliardy eur. Pre porovnanie, v predchádzajúcich dvoch rokoch boli štátne rozpočty vyššie a v roku 2019 podstatne nižší, a to 17,538 miliard eur.

Investície automobiliek do transformácie automobilového priemyslu sú enormné a počítajú sa v miliardách eur. Je celkom prirodzené, že mnohé samostatné značky si takéto finančné injekcie nemôžu dovoliť, preto sú odkázané na spoluprácu s ďalšími automobilkami. Napríklad značka Bentley si však investíciu vo výške 3,66 miliardy eur bude financovať celkom sama z vlastných ziskov, téme sme sa venovali včera:

Prečítajte si aj:


Bentley ako klasická automobilka končí, ohlásilo veľké zmeny a investície do výroby

ERIK STRÍŽ


Päť platforiem pre elektromobily

Na dosiahnutie vysokých ambícií, ktoré sa týkajú počtu a objemu výroby elektromobilov, sa Renault, Nissan a Mitsubishi zameriavajú na päť rôznych podvozkových platforiem elektromobilov. Je tu už známa platforma CMF-EV, na ktorej sú postavené Nissan Ariya a Renault Mégane E-TECH Electric. Ide o najdôležitejšiu platforma, pretože do roku 2030 sa na ňu podľa predstaviteľov aliancie postaví „viac ako 15 modelov“.

O triedu nižšie je platforma CMF-B-EV určená pre nový Renault 5 a nástupcu Nissanu Micra. Ešte pod ňou nájdeme platformu CMF-A-EV, na ktorej spočíva napríklad Dacia Spring. A napokon sú tu platforma Kei-EV, ktorá je určená pre ultra kompaktné modely hlavne pre ázijský trh, a platforma LCV-EV pre autá ako Renault Kangoo E-TECH Electric .

Prečítajte si aj:


PRVÝ TEST NISSAN QASHQAI: Je podstatne lepší, obzvlášť na diaľnici aj s manuálom

ERIK STRÍŽ


Je to oficiálne: Renault sa stane plne elektrickou značkou a riaditeľ objasnil aj budúcnosť Dacie

ERIK STRÍŽ


Spolupráca je nevyhnutná

Aby sa znížili náklady na vývoj a výrobu, značky spolupracujú ešte intenzívnejšie. V súčasnosti je nový technický základ dostupný u približne 60 percent modelov, no v roku 2026 by to už malo byť 80 percent. Samotné značky budú naďalej zodpovedné za detaily špecifické pre daný trh a dizajnové oddelenia budú môcť ísť svojou vlastnou cestou v rámci toho, čo je s ohľadom na platformu technicky prípustné.

Platformy pre automobily s elektrickým hnacím ústrojenstvom napríklad umožňujú kratšie previsy a kratšie predné karosérie, čo môže priniesť paradoxne viac vnútorného priestoriu - príkladom je revolučná platforma MEB od Volkswagen Group, na ktorej stoja automobily značiek ako Volkswagen, Audi či Škoda.

Zatiaľ Renault vedie v Európe, Mitsubishi posilňuje svoju prítomnosť v Európe dvoma novými modelmi založenými na Renaulte. Pôjde napríklad aj o očakávaný celkom nový model ASX. Automobilka už zverejnila aj prvú vizualizáciu novinky:

Prvá zverejnená vizualizácia nového MITSUBISHI ASX. Nepôjde o elektromobil, ale elektrifikácii sa nevyhne - bude jazdiť ako hybrid a plug-in hybrid.
Prvá zverejnená vizualizácia nového MITSUBISHI ASX. Nepôjde o elektromobil, ale elektrifikácii sa nevyhne - bude jazdiť ako hybrid a plug-in hybrid.

Nové ASX nebude plne elektrické auto, takže môže ísť o bratranca Renaultu Captur. V každom prípade ASX dostane hybridné a plug-in hybridné pohonné jednotky. Druhé auto, ktoré je stále zahalené rúškom tajomstva, má byť transformáciou Renaultu Clio. Za isté sa považuje, že pôjde o hatchback.

Nové batérie sú podstatne lacnejšie už o zopár rokov

V oblasti technológií akumulátorov čakajú alianciu tiež zaujímavé časy. Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi oznámila, že do roku 2030 chce celosvetovo produkovať akumulátory s kapacitou 220 GWh ročne. Zaujímavosťou má byť, že Nissan pracuje na vývoji polovodičových batérií. Vo veľkom by sa mali vyrábať okolo roku 2028 za cenu o 65 percent nižšiu ako súčasné batériové články. Aliancia počíta s cenou približne 60 eur za kWh, čo by znamenalo, že výkonné elektromobily s akumulátormi s kapacitou 100 kWh by mali batérie v hodnote len 6 000 eur - čo je zlomok toho, čo takéto batérie stoja dnes.

Prečítajte si aj:


Mitsubishi nezaháľa: Outlander novej generácie a vylepšenia pick-upu L200

ERIK STRÍŽ


Kľúčové pojmy tejto témy:

Cena batérií

Batérie pre elektromobily

Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi

Nové Mitsubishi ASX

Cena akumulátorov pre elektromobily

Výmena batérie

Platforma pre elektromobil

Štátny rozpočet SR

Batérie novej generácie

Renault Blog

Mitsubishi Blog

Nissan Blog

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie