Automobilka investuje do elektromobilov náš štátny rozpočet, batérie budú lacnejšie až o 65 percent!

Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi sa zaviazala mať do roku 2030 komplexný rad plne elektrických áut. Vyžaduje si to značné investície a intenzívnu spoluprácu medzi značkami.
Vydané  Text: 
* **Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi investuje astronomické prostriedky do vývoja elektromobilov** * **Spolupráca automobiliek je nevyhnutná, ak majú značky prežiť novú éru autopriemyslu** * **Mitsubishi začalo odhaľovať novú generáciu modelu ASX** * **Nová generácia batérií pre elektromobily príde už o zopár rokov s výrazne nižšou cenou** ### Automobilky musia investovať, inak neprežijú Začiatkom tohto týždňa sa na internete objavili viaceré podrobnosti o budúcich plánoch Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a teraz sa k nim vyjadrili aj vedúce osobnosti skupiny na [tlačovej konferencii](https://www.youtube.com/watch?v=Rrr50i-ssDg), ktorú sme mohli sledovať ako živý prenos na YouTube. Môžeme tak považovať za potvrdené, že počas nasledujúcich piatich rokov **Renault, Nissan a Mitsubishi spoločne investujú 23 miliárd eur do elektrických vozidiel**. Významná investícia by sa mala pretaviť do uvedenia množstva nových elektromobilov, do roku 2030 ich aliancia predstaví najmenej 35.
Predstavitelia Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi na tlačovej konferencii Alliance 2030
Len pre zaujímavosť, podľa [Zákona o štátnom rozpočte na rok 2022](https://www.mfsr.sk/files/archiv/7/Zakon_o_statnom_rozpocte_na_rok_2022.pdf) sú celkové náklady Slovenska na štátny rozpočet vyčíslené na 25 447 760 137 eur, pričom príjmy sú na úrovni 19 miliárd eur. To znamená schodok rozpočtu 5,473 miliardy eur. Pre porovnanie, v predchádzajúcich dvoch rokoch boli štátne rozpočty vyššie a [v roku 2019 podstatne nižší](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/370/), a to 17,538 miliard eur. Investície automobiliek do transformácie automobilového priemyslu sú enormné a počítajú sa v miliardách eur. Je celkom prirodzené, že mnohé samostatné značky si takéto finančné injekcie nemôžu dovoliť, preto sú odkázané na spoluprácu s ďalšími automobilkami. Napríklad značka [Bentley si však investíciu vo výške 3,66 miliardy eur bude financovať celkom sama](https://www.autoviny.sk/novinky/123314/bentley-ohlasilo-velke-zmeny-jej-auta-so-spalovacim-motorom-uz-coskoro-nekupite) z vlastných ziskov, téme sme sa venovali včera:

Bentley ako klasická automobilka končí, ohlásilo veľké zmeny a investície do výroby

Automobilka vymení všetky svoje existujúce modely a investuje miliardy eur do nového výrobného plánu.

### Päť platforiem pre elektromobily Na dosiahnutie vysokých ambícií, ktoré sa týkajú počtu a objemu výroby elektromobilov, sa Renault, Nissan a Mitsubishi zameriavajú na **päť rôznych podvozkových platforiem elektromobilov**. Je tu už známa platforma **CMF-EV**, na ktorej sú postavené **Nissan Ariya** a **Renault Mégane E-TECH Electric**. Ide o najdôležitejšiu platforma, pretože do roku 2030 sa na ňu podľa predstaviteľov aliancie postaví „viac ako 15 modelov“. O triedu nižšie je **platforma CMF-B-EV** určená pre nový **Renault 5** a nástupcu **Nissanu Micra**. Ešte pod ňou nájdeme platformu **CMF-A-EV**, na ktorej spočíva napríklad **Dacia Spring**. A napokon sú tu **platforma Kei-EV**, ktorá je určená pre **ultra kompaktné modely** hlavne pre ázijský trh, a platforma **LCV-EV** pre autá ako **Renault Kangoo E-TECH Electric** .

PRVÝ TEST NISSAN QASHQAI: Je podstatne lepší, obzvlášť na diaľnici aj s manuálom

Nissan Qashqai prešiel zásadným estetickým vylepšením zvonka, avšak naďalej si zachováva svoj doterajší charakter. Oplatí sa kupovať novú tretiu generáciu, keď je drahšia až o 4 000 eur?

### Spolupráca je nevyhnutná Aby sa znížili náklady na vývoj a výrobu, značky spolupracujú ešte intenzívnejšie. V súčasnosti je nový technický základ dostupný u približne 60 percent modelov, no v roku 2026 by to už malo byť 80 percent. Samotné značky budú naďalej zodpovedné za detaily špecifické pre daný trh a dizajnové oddelenia budú môcť ísť svojou vlastnou cestou v rámci toho, čo je s ohľadom na platformu technicky prípustné. Platformy pre automobily s elektrickým hnacím ústrojenstvom napríklad umožňujú kratšie previsy a kratšie predné karosérie, čo môže priniesť paradoxne viac vnútorného priestoriu – príkladom je revolučná **platforma MEB od Volkswagen Group**, na ktorej stoja automobily značiek ako Volkswagen, Audi či Škoda. Zatiaľ Renault vedie v Európe, Mitsubishi posilňuje svoju prítomnosť v Európe dvoma novými modelmi založenými na Renaulte. Pôjde napríklad aj o očakávaný celkom nový model ASX. Automobilka už zverejnila aj prvú vizualizáciu novinky:
Prvá zverejnená vizualizácia nového MITSUBISHI ASX. Nepôjde o elektromobil, ale elektrifikácii sa nevyhne - bude jazdiť ako hybrid a plug-in hybrid.
**Nové ASX nebude plne elektrické auto**, takže môže ísť o bratranca Renaultu Captur. V každom prípade ASX dostane hybridné a plug-in hybridné pohonné jednotky. Druhé auto, ktoré je stále zahalené rúškom tajomstva, má byť transformáciou Renaultu Clio. Za isté sa považuje, že pôjde o hatchback. ### Nové batérie sú podstatne lacnejšie už o zopár rokov V oblasti technológií akumulátorov čakajú alianciu tiež zaujímavé časy. Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi oznámila, že do roku 2030 chce celosvetovo produkovať akumulátory s kapacitou 220 GWh ročne. Zaujímavosťou má byť, že Nissan pracuje na vývoji *polovodičových batérií*. Vo veľkom by sa mali vyrábať okolo roku 2028 za cenu o 65 percent nižšiu ako súčasné batériové články. **Aliancia počíta s cenou približne 60 eur za kWh**, čo by znamenalo, že výkonné elektromobily s akumulátormi s kapacitou 100 kWh by mali batérie v hodnote len 6 000 eur – čo je zlomok toho, čo takéto batérie stoja dnes.

Mitsubishi nezaháľa: Outlander novej generácie a vylepšenia pick-upu L200

Outlander novej generácie sa u nás už predávať nebude, ale za pozornosť stojí novinka od Mitsubishi, ktorá sa ešte týka aj nášho trhu - 7-ročná záruka na L200 a výkonnostný balíček PLUS.

Kľúčové pojmy tejto témy: ### [Cena batérií](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie) ### [Batérie pre elektromobily](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie) ### Aliancia [Renault](https://autoviny.sk/obsah/znacka/renault)-[Nissan](https://autoviny.sk/obsah/znacka/nissan)-[Mitsubishi](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mitsubishi) ### [Nové Mitsubishi ASX](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mitsubishi-asx) ### [Cena akumulátorov pre elektromobily](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobily) ### [Výmena batérie](https://autoviny.sk/obsah/znacka/servis) ### [Platforma pre elektromobil](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobil) ### Štátny rozpočet SR ### [Batérie novej generácie](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie) ### [Renault Blog](https://autoviny.sk/obsah/znacka/renault-blog) ### [Mitsubishi Blog](https://autoviny.sk/obsah/znacka/Mitsubishi-blog) ### [Nissan Blog](https://autoviny.sk/obsah/znacka/Nissan-blog)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »