Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi sa zaviazala mať do roku 2030 komplexný rad plne elektrických áut. Vyžaduje si to značné investície a intenzívnu spoluprácu medzi značkami.
* **Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi investuje astronomické prostriedky do vývoja elektromobilov**
* **Spolupráca automobiliek je nevyhnutná, ak majú značky prežiť novú éru autopriemyslu**
* **Mitsubishi začalo odhaľovať novú generáciu modelu ASX**
* **Nová generácia batérií pre elektromobily príde už o zopár rokov s výrazne nižšou cenou**
### Automobilky musia investovať, inak neprežijú
Začiatkom tohto týždňa sa na internete objavili viaceré podrobnosti o budúcich plánoch Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a teraz sa k nim vyjadrili aj vedúce osobnosti skupiny na [tlačovej konferencii](https://www.youtube.com/watch?v=Rrr50i-ssDg), ktorú sme mohli sledovať ako živý prenos na YouTube.
Môžeme tak považovať za potvrdené, že počas nasledujúcich piatich rokov **Renault, Nissan a Mitsubishi spoločne investujú 23 miliárd eur do elektrických vozidiel**. Významná investícia by sa mala pretaviť do uvedenia množstva nových elektromobilov, do roku 2030 ich aliancia predstaví najmenej 35.
Predstavitelia Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi na tlačovej konferencii Alliance 2030
Len pre zaujímavosť, podľa [Zákona o štátnom rozpočte na rok 2022](https://www.mfsr.sk/files/archiv/7/Zakon_o_statnom_rozpocte_na_rok_2022.pdf) sú celkové náklady Slovenska na štátny rozpočet vyčíslené na 25 447 760 137 eur, pričom príjmy sú na úrovni 19 miliárd eur. To znamená schodok rozpočtu 5,473 miliardy eur. Pre porovnanie, v predchádzajúcich dvoch rokoch boli štátne rozpočty vyššie a [v roku 2019 podstatne nižší](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/370/), a to 17,538 miliard eur.
Investície automobiliek do transformácie automobilového priemyslu sú enormné a počítajú sa v miliardách eur. Je celkom prirodzené, že mnohé samostatné značky si takéto finančné injekcie nemôžu dovoliť, preto sú odkázané na spoluprácu s ďalšími automobilkami. Napríklad značka [Bentley si však investíciu vo výške 3,66 miliardy eur bude financovať celkom sama](https://www.autoviny.sk/novinky/123314/bentley-ohlasilo-velke-zmeny-jej-auta-so-spalovacim-motorom-uz-coskoro-nekupite) z vlastných ziskov, téme sme sa venovali včera:
Automobilka vymení všetky svoje existujúce modely a investuje miliardy eur do nového výrobného plánu.
### Päť platforiem pre elektromobily
Na dosiahnutie vysokých ambícií, ktoré sa týkajú počtu a objemu výroby elektromobilov, sa Renault, Nissan a Mitsubishi zameriavajú na **päť rôznych podvozkových platforiem elektromobilov**. Je tu už známa platforma **CMF-EV**, na ktorej sú postavené **Nissan Ariya** a **Renault Mégane E-TECH Electric**. Ide o najdôležitejšiu platforma, pretože do roku 2030 sa na ňu podľa predstaviteľov aliancie postaví „viac ako 15 modelov“.
O triedu nižšie je **platforma CMF-B-EV** určená pre nový **Renault 5** a nástupcu **Nissanu Micra**. Ešte pod ňou nájdeme platformu **CMF-A-EV**, na ktorej spočíva napríklad **Dacia Spring**. A napokon sú tu **platforma Kei-EV**, ktorá je určená pre **ultra kompaktné modely** hlavne pre ázijský trh, a platforma **LCV-EV** pre autá ako **Renault Kangoo E-TECH Electric** .
Nissan Qashqai prešiel zásadným estetickým vylepšením zvonka, avšak naďalej si zachováva svoj doterajší charakter. Oplatí sa kupovať novú tretiu generáciu, keď je drahšia až o 4 000 eur?
### Spolupráca je nevyhnutná
Aby sa znížili náklady na vývoj a výrobu, značky spolupracujú ešte intenzívnejšie. V súčasnosti je nový technický základ dostupný u približne 60 percent modelov, no v roku 2026 by to už malo byť 80 percent. Samotné značky budú naďalej zodpovedné za detaily špecifické pre daný trh a dizajnové oddelenia budú môcť ísť svojou vlastnou cestou v rámci toho, čo je s ohľadom na platformu technicky prípustné.
Platformy pre automobily s elektrickým hnacím ústrojenstvom napríklad umožňujú kratšie previsy a kratšie predné karosérie, čo môže priniesť paradoxne viac vnútorného priestoriu – príkladom je revolučná **platforma MEB od Volkswagen Group**, na ktorej stoja automobily značiek ako Volkswagen, Audi či Škoda.
Zatiaľ Renault vedie v Európe, Mitsubishi posilňuje svoju prítomnosť v Európe dvoma novými modelmi založenými na Renaulte. Pôjde napríklad aj o očakávaný celkom nový model ASX. Automobilka už zverejnila aj prvú vizualizáciu novinky:
Prvá zverejnená vizualizácia nového MITSUBISHI ASX. Nepôjde o elektromobil, ale elektrifikácii sa nevyhne - bude jazdiť ako hybrid a plug-in hybrid.
**Nové ASX nebude plne elektrické auto**, takže môže ísť o bratranca Renaultu Captur. V každom prípade ASX dostane hybridné a plug-in hybridné pohonné jednotky. Druhé auto, ktoré je stále zahalené rúškom tajomstva, má byť transformáciou Renaultu Clio. Za isté sa považuje, že pôjde o hatchback.
### Nové batérie sú podstatne lacnejšie už o zopár rokov
V oblasti technológií akumulátorov čakajú alianciu tiež zaujímavé časy. Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi oznámila, že do roku 2030 chce celosvetovo produkovať akumulátory s kapacitou 220 GWh ročne. Zaujímavosťou má byť, že Nissan pracuje na vývoji *polovodičových batérií*. Vo veľkom by sa mali vyrábať okolo roku 2028 za cenu o 65 percent nižšiu ako súčasné batériové články. **Aliancia počíta s cenou približne 60 eur za kWh**, čo by znamenalo, že výkonné elektromobily s akumulátormi s kapacitou 100 kWh by mali batérie v hodnote len 6 000 eur – čo je zlomok toho, čo takéto batérie stoja dnes.
Outlander novej generácie sa u nás už predávať nebude, ale za pozornosť stojí novinka od Mitsubishi, ktorá sa ešte týka aj nášho trhu - 7-ročná záruka na L200 a výkonnostný balíček PLUS.
Kľúčové pojmy tejto témy:
### [Cena batérií](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie)
### [Batérie pre elektromobily](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie)
### Aliancia [Renault](https://autoviny.sk/obsah/znacka/renault)-[Nissan](https://autoviny.sk/obsah/znacka/nissan)-[Mitsubishi](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mitsubishi)
### [Nové Mitsubishi ASX](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mitsubishi-asx)
### [Cena akumulátorov pre elektromobily](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobily)
### [Výmena batérie](https://autoviny.sk/obsah/znacka/servis)
### [Platforma pre elektromobil](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobil)
### Štátny rozpočet SR
### [Batérie novej generácie](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie)
### [Renault Blog](https://autoviny.sk/obsah/znacka/renault-blog)
### [Mitsubishi Blog](https://autoviny.sk/obsah/znacka/Mitsubishi-blog)
### [Nissan Blog](https://autoviny.sk/obsah/znacka/Nissan-blog)
AUTOVINY.SK » Aktuality » Automobilka investuje do elektromobilov náš štátny rozpočet, batérie budú lacnejšie až o 65 percent!
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.