Aktuality

Covid testovanie zamestnancov na vlastné náklady je neudržateľné, zhodujú sa slovenské automobilky

TK ZAP SR, 13.1.2022 - Slovenský autopriemysel a predaje vozidiel v roku 2021
Zľava Miroslava Remenárová (Jaguar Land Rover), Tomáš Potoček (KIA Slovakia), Peter Švec (Stellantis Slovakia) a Lucia Kovarovič Makayová (Volkswagen Slovakia). Predstavitelia automobiliek pripomenuli, že napriek náročnému roku ho ustáli. Upozorňujú, že ich trápi nielen polovodičová kríza, ktorá spôsobuje obmedzenia výroby a nepredvídané alokácie vyrobených vozidiel, ale aj vysoké náklady spojené s testovaním zamestnancov na Covid-19.

Polovodičová kríza, problémy spojené s pandémiou ochorenia Covid-19, nepomer medzi vysokým dopytom a zníženou produkciou, vysoké náklady na testovanie zamestnancov na prítomnosť koronavírusu v organizme. Tieto a ďalšie témy sa stali nosnými na tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), na ktorú prijali pozvanie aj zástupcovia automobiliek vyrábajúcich autá na Slovensku.

Tieto automobilky patria k najväčším zamestnávateľom v krajine a sú zodpovedné rozvoj domácej ekonomiky, pretože okrem vlastných zamestnancov umožňujú prevádzku celej siete dodávateľských spoločností. Zhoršujúca sa situácia v ich podnikaní tak môže negatívne ovplyvňovať celé regióny. Vyjadrenia predstaviteľov automobiliek sú však napokon pomerne priaznivé.

Na tlačovej konferencii ZAP SR ďalej zaznelo, že sa na Slovensku v roku 2021 vyrobil viac ako milión automobilov a produkcia sa medziročne vzrástla o približne štyri percentá. Podľa TASR Slovensko zotrváva na pozícii najväčšieho výrobcu automobilov v prepočte na počet obyvateľov.

Prečítajte si aj:


Predaj elektrických áut musí 20-násobne stúpnuť, zaostávame za štandardom EÚ, varuje ZAP SR

ERIK STRÍŽ


Ako rok 2021 sumarizujú automobilky

Volkswagen Touareg R Plug-in hybrid (2020)
Volkswagen Touareg R Plug-in hybrid (2020)

Volkswagen Slovakia (Lucia Kovarovič Makayová): Spoločnosť Volkswagen Slovakia, ako najväčšia automobilka na Slovensku, prirodzene pociťovala dôsledky minuloročných problémov asi najviac, napriek tomu podľa slov Kovarovič Makayovej ustála tento rok „so cťou“ a s dobrými výsledkami. Podstatný objem objednávok súvisiacich s investíciou do výroby nových modelov smeroval do slovenských firiem a automobilka si udržala status stabilného zamestnávateľa. V minulom roku mala okolo 11 500 zamestnancov a zachoval pre nich všetky benefity, ako 13. a 14. plat či odmeny za hospodárske výsledky. Zamestnanci a ich rodinní príslušníci mali možnosť zaočkovať sa priamo vo firme, čo využilo približne 450 ľudí, Volkswagen Slovakia tiež spustil program rehabilitácie zamestnancov po prekonaní ochorenia Covid-19.

Zamestnávateľovi robí starosti pokračujúce testovanie zamestnancov na ochorenie Covid-19 - vykonáva samotesty dvakrát týždenne, náklady pritom znáša sám, čo považuje za dlhodobo neúnosné a neudržateľné. Odhalenie jednej covid pozitívnej osoby stojí tisíce eur.

Čipová kríza pretrváva a podľa zástupkyne spoločnosti Volkswagen Slovakia bude pokračovať aj v tomto roku, ale minimálne počas prvého polroka sa situácia dramaticky nezlepší kvôli problémom v zásobovaní od dodávateľov, čo môže viesť k obmedzeniu produkcie. „Krízou boli dotknuté všetky modely, ale v spolupráci s koncernom sa dopady minimalizovali,“ hovorí Kovarovič Makayová a dodáva, že sa stotožňuje s apelom Zväzu automobilového priemyslu na pomoc vlády automobilovému priemyslu: „Autopriemysel čelí aj veľkej výzve, transformácii na elektromobilitu a uhlíkovú neutralitu (...) Za najpodstatnejšie považujeme znižovanie odvodov a daní, podporu investícií, kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá v posledných rokoch nie je v dostatočnej ponuke, infraštrúktúry, výstavby zariadení pre zhodnocovanie odpadu či podporu cirkulárnej ekonomiky.“

PRVÁ JAZDA: Peugeot e-208

Stellantis Slovakia (Peter Švec): „Minulý rok sme si v Stellantise mysleli, že 2020 bol najhorší, ale 2021 bol ešte náročnejší,“ začal svoju prezentáciu Peter Švec zo Stellantis Slovakia, ktorý vyrába automobily značiek Peugeot a Citroen v Trnave. Čísla výroby sú podľa Šveca zdeformované situáciou s polovodičmi. „Často sme boli v situácii, že sme boli limitovaní kapacitami polovodičových komponentov a podľa toho sa rozhodovalo, kde sa koľko modelov vyrobí. Čísla teda neodrážajú dopyt na trhu, ten bol rozhodne ďaleko väčší a stále je vysoký. Ako problém sa ukázal aj nedostatok iných komponentov. Kríza polovodičov pripravila výrobu o 111 výrobných zmien.“ Stellantis Slovakia organizoval tri vakcinácie pre zamestnancov, vrátane tej priamo v automobilke, úplná zaočkovanosť zamestnancov je približne na úrovni slovenského priemeru, teda menej ako polovici.

Stellantis v roku 2021 vyrobil 316 460 vozidiel, čo bolo o 6,4 percenta menej ako v 2020. Najviac sa vyrába Citroen C3, ku koncu minulého roka to bolo už 1 116 000 exemplárov vyrobených od roku 2016. 28 percent objemu výroby pripadalo na elektromobil Peugeot e-208. Z motorizácií dominovali tie benzínové, až 66,6 percenta, dizlov bolo 19,9 percenta, zvyšok elektromobily. Export išiel hlavne do západnej Európy, a to nad 71 percent objemu výroby. V minulom roku výrobný závod oslávil 4-miliónte vozidlo od spustenia výroby pred 15 rokmi a 16.1.2021 vznikla nová skupina Stellantis, čím sa aj zmenil názov trnavskej automobilky. „Koncom marca bola podpísaná kolektívna dohoda, napriek náročnej situácii nebol ani jeden z benefitov zrušený, voči zamestnancom bolo všetko vyplatené a zrealizované,“ dodal Švec.

Čipovú krízu bolo cítiť od decembra 2020, ale Trnavu zasiahla až v marci 2021, vtedy sa začalo pracovať v krízovom režime a zastavovala sa výroba. V polovici roka prišla správa o investícii skupiny do Trnavy, nový výrobný program, ale Švec nič neupresnil. Podotkol, že pre Trnavu to znamená dobrú správu. Budúcnosť Trnavy je vo zvýšení výroby elektrických vozidiel. Tento rok príde nový výrobný program a technologické zmeny, najmä v karosárni a zvarovni a spoločnosť tiež vytvára inovačné centrum InnoLab, aby zlepšil samotné výrobné procesy, to aj v rámci Industry 4.0.

Kia Sportage Hybrid GT-Line, výber z redakčného testu 2021/2022
Kia Sportage Hybrid GT-Line

KIA Slovakia (Tomáš Potoček): Potoček z výrobného závodu Kia Slovakia v Tepličke nad Váhom uviedol výrobu do širšieho kontextu. V januári Kia predstavila nové smerovania značky, prišla nová stratégia, logo aj realizácia Plánu S, teda riešení udržateľnej mobility. Pripravenosť na túto éru má žilinská automobilka demonštrovať aj tým, že 100 percent elektrickej energie čerpá z obnoviteľných zdrojov a pracuje na rekuperácii energie a tepla priamo pri výrobe. 

V roku 2021 sa pri Žiline vyrobilo 307 600 kusov automobilov, čo je nárast o 14,7 percenta oproti roku 2020. 52 percent produkcie tvoril Sportage, nasledovali ho Ceedy. Hybrid a PHEV tvorili celkom 9,6 percenta vyrobených motorizácií. Na slovenskom trhu pritom zostalo viac ako 5000 kusov vozidiel. 24. mája 2021 Sportage štvrtej generácie prekonal míľnik štyri milióny vyrobených vozidiel za uplynulých 15 rokov výroby a 2. novembra 2021 sa spustila výroba piatej generácia modelu Sportage.

Motorov sa vyrobilo viac až o 60 percent, väčšina boli benzínové. Plán výroby na rok 2022 ešte nie je stanovený, Potoček avizuje skoré zverejnenie odhadov.

Land Rover Defender 90
Land Rover Defender 90

Jaguar Land Rover (Miroslava Remenárová): Najmladšia automobilka na Slovensku má tri roky a hneď po prvom roku existencie prišiel Covid-19. „Pred rokom bola Nitra na tom najhoršie spomedzi výroby áut na Slovensku, ale zabezpečilo sa hromadné testovanie zamestnancov a opatrenia, vďaka čomu sa situácia zvládla,“ uviedla Miroslava Remenárová z JLR. V Nitre sa vyrábajú modely Defender a Discovery pre 127 krajín sveta, zaujímavosťou je, že v poslednej bondovke No Time To Die boli použité vozidlá vyrobené v Nitre - vyrábala sa tu aj 300-kusová edícia k filmu.

Polovodičová kríza spôsobila relatívne krátky výpadok výroby, jej objem napokon rástol. Predaj spoločnosti ako takej zaznamenáva silný dopyt, celosvetovo má byť rok 2021 na rekordnej úrovni: 154-tisíc objednávok vozidiel (+30 000 kusov) a enormný dopyt je po Defenderi s medziročným nárastom 36-tisíc objednávok.

Zamestnanosť sa v Nitre počas 2021 zvýšila o 700 ľudí, teda dokopy pre automobilku pracuje okolo 3 800 vlastných zamestnancov, celkovo automobilka u nás vytvára približne 25-tisíc pracovných miest. Keď boli zamestnanci boli doma kvôli prekážke na strane zamestnávateľa, firma im vyplácala 80 percent platu a zachovala počas roka všetky benefity. JLR naďalej investuje do vzdelávania zamestnancov, čo Remenárová považuje za kľúčové pre celý autopriemysel na Slovensku, preto podporuje aj duálne vzdelávanie.

JLR považuje polovodičovú krízu za výzvu, ale má priaznivé vyhliadky. Do 2039 chce byť JLR uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou, v horizonte piatich rokov uvedie Land Rover nové elektrické modely a Jaguar bude plne elektrickou značkou už od roku 2025.

Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie