Aktuality

Aby sme znížili emisie, mali by sme jazdiť o tretinu menej kilometrov, tvrdí aliancia zelených

Ilustračná fotografia: Zápchu v dopravnej špičke tvoria prevažne motoristi, ktorí v rovnakom meste pracujú aj bývajú a v aute sa vozia jednotlivo.

Viete si predstaviť svet v roku 2050, v ktorom by ešte jazdili autá s benzínovým či naftovým motorom? S ohľadom na vývoj regulácií automobilov nielen v Európe sa takýto scenár zdá byť málo pravdepodobný, pretože už v roku 2035 má prísť do platnosti konečné nariadenie Európskej komisie o zákaze nových registrácií automobilov s motormi s vnútorným spaľovacím pohonom (tzv. ICE). Neznamená to zákaz prevádzky takýchto áut, ale v priebehu nasledujúcich rokov sa prirodzeným starnutím z ciest vytratia, až sa stanú raritou.

Naozaj autá tak škodia?

Mnohí kritici týchto a ďalších regulácií (a nielen tí notorickí) upozorňujú, že takéto nariadenia sú násilné, nezodpovedajú pravidlám voľného trhu a neriadia sa princípmi ponuky na základe dopytu. O elektrické automobily stále nie je dostatočný záujem, pritom práve elektromobily sú dnes považované za preferovanú alternatívu k automobilom so spaľovacími pohonmi. Ďalšou možnosťou je využívanie vodíka, pričom aj ten spravidla slúži ako palivo pre pohon elektrického motora (až na niekoľko výnimiek, ktoré vodík priamo spaľujú a ako emisiu produkujú vodnú paru), avšak v súčasnosti ide o finančne náročné riešenie. Ešte náročnejšie, ako elektromobily s batériovým pohonom (BEV).

Elektromobily s batériovým pohonom by pritom mali predstavovať až polovicu všetkých predajov nových áut už v roku 2025. Odvážne ciele, ktorých riešenie ostáva na výrobcoch a zákazníkoch.

Možno ste aj vy čítali informácie o tom, že osobná doprava sa na celkových emisiách oxidu uhličitého podieľa iba zlomkovo, prevažné množstvá emisií vznikajú pri priemyselnej výrobe, prípadne leteckej a lodnej doprave. To núti bežného človeka pochybovať o zmysle takýchto nariadení, ktoré budú priamo (a častokrát negatívne) vplývať na každodenný život bežných motoristov.

Tieto zlomkové podiely neplatia všade.

Aliancia Green Alliance vo svojej najnovšej správe Not going the extra mile pripomína, že v Spojenom kráľovstve doprava ako taká tvorí až tretinu všetkých emisií v krajine a z toho automobily majú až 40-percentný podiel.

Keď sa na celú problematiku pozrieme z nadhľadu a objektívne, môžeme zistiť, že samotné spaľovacie motory nemusia byť jednou z významných príčin negatívneho vplyvu ľudskej spoločnosti na životné prostredie, ak by boli používané zodpovednejšie.

Dokument od Green Alliance odhaľuje napríklad to, že jednou z praktických ciest znižovania emisií z dopravy je jednoducho jazdiť menej. Ako dobrý príklad uvádza škótsku vládu, ktorá sa zaviazala znížiť primerný ročný kilometrový nájazd automobilov do roku 2030 až o 20 percent. Avšak ani to celkom nestačí. Na dosiahnutie klimatických cieľov by bolo potrebné, aby autá ročne najazdili o 30 percent kilometrov menej, ako je tomu dnes.

Hypoteticky by mohlo platiť, že čím menej najazdíte, o toľko menej emisií vaše auto vyprodukuje, teda že tu platí priama úmera. V skutočnosti je to trocha inak, pretože spaľovacie motory zvyčajne dosahujú najlepšiu účinnosť pri vyšších rýchlostiach, no a v meste je priemerná rýchlosť okolo 35 km/h (s ohľadom na zastavenia a spomalenia). Skrátka, v meste auto vyprodukuje viac emisií ako na rovnako dlhej trase na okresnej ceste.

Ako ľudí motivovať, aby autá používali zodpovednejšie?

Má sa za to, že veľkú časť ročného kilometrového nájazdu automobilu bežného motoristu tvoria krátke trasy. Z domu do obchodu, na stretnutie s priateľmi a rodinou (dokonca aj v čase lockdownov), do práce, a tak ďalej. Ak by sa podstatná časť týchto ciest zredukovala a nahradila ekologickejšími spôsobmi prepravy, vyprodukovalo by sa podstatne menej emisií.

Vyvstáva otázka: na čo je auto niekomu, kto v rovnakom meste pracuje aj žije, keď sa môže dopravovať hromadnou dopravou? Je to otázka hodná zamyslenia a zdá sa, že sa bude objavovať čoraz častejšie a premietať aj do čoraz vyšších nákladov na vlastníctvo automobilu. Ak budú vyššie náklady na parkovanie, servis, dane a poplatky, palivá a vôbec všetko súviace s prevádzkou vozidla, záujem kúpiť si ho bude mať čoraz menej ľudí. Zvýhodnené majú byť práve elektrické automobily, respektíve vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami, ktoré síce budú mať vyššiu nadobúdaciu hodnotu, ale nižšie prevádzkové náklady.

Green Alliance na konci svojej správy Not going the extra mile uvádza niekoľko tipov pre mestá a vlády, ako motivovať motoristov jazdiť menej kilometrov vlastnými autami. Patrí medzi ne podpora bicyklovania, zdieľaných automobilov, dôslednejšie plánovanie výstavby tak, aby ich obyvatelia nemuseli toľko jazdiť, či celková podpora mestskej hromadnej dopravy.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie