Zaviedli MHD zadarmo, vozia aj Slovákov. Narazili však na veľký problém
Luxembursko je celosvetovým unikátom. Ako prvá krajina zaviedlo v roku 2020 MHD zadarmo. Štát ponúka úplne bezplatnú verejnú dopravu pre všetkých vrátane zahraničných turistov napríklad zo Slovenska. Tento experiment priniesol výrazný nárast cestujúcich, no zároveň aj prudké zvýšenie nákladov.
Po piatich rokoch je jasné: MHD zadarmo stojí krajinu oveľa viac, ako sa pôvodne očakávalo. Náklady vystrelili z 590 miliónov na 1,1 miliardy eur. Pred rokom 2020 predstavovali zržby z predaja lístkov približne 41 miliónov eur ročne, čo pokrývalo len 8 % prevádzkových nákladov. Po zrušení cestovných lístkov musel štát celú sumu nahradiť z rozpočtu.
Rekordné počty cestujúcich, tučné dotácie
Príspevky zo štátnej kasy na MHD zadarmo medzičasom dramaticky narástli. V roku 2020 to bolo 590 miliónov eur. V roku 2024 sa číslo dostalo na 906 miliónov eur a v roku 2025 počítajú úrady už so sumou 1,1 miliardy eura. Najdrahšiu položku tvoria autobusy (420 miliónov eur) a železnice (366 miliónov eur). Prevádzka električiek zostáva najlacnejšia, no aj tá si vyžaduje dotáciu 18 miliónov eur.
Bezplatné cestovanie prinieslo citeľný nárast využívania verejnej dopravy. Električky mali v roku 2024 až 31,7 milióna cestujúcich, teda o 3 milióny viac ako v 2023. Autobusy zaznamenali v minulom roku 52,9 milióna cestujúcich. Vlaky vykázali v roku 2024 až 31,3 milióna cestujúcich v 2024. Išlo o nárast o 10 percent v porovnaní s rokom 2023.
Reakcie obyvateľov: Špina a plné električky
Ľudia sa v Luxembursku tešia z MHD zadarmo, ale zároveň kritizujú bezpečnosť aj preplnenosť vozidiel. Napriek tomu, že verejná doprava je pre všetkých dostupnejšia, medzi obyvateľmi narastá nespokojnosť s kvalitou služieb. Potvrdzujú to aj slová náhodne oslovených respondentov.
Sara, ktorá pracuje v Luxembursku od roku 2019, oceňuje zvýšenú dostupnosť, no tvrdí, že úroveň bezpečnosti a čistoty klesla: „Nie je to už také bezpečné ako kedysi. Keď má dopravu k dispozícii úplne každý, električky aj autobusy sú špinavšie.“
Kimmo, ktorý v Luxembursku býva od roku 2018, používa kombináciu bicykla, auta a verejnej dopravy. Peniaze podľa neho nehrajú pri každodennej ceste úlohu. Za dôležitejšie považuje rýchlosť a pohodlie. Oceňuje však finančnú úsporu pri príležitostných cestách a verí, že doprava sa čiastočne zlepšila aj vďaka čoraz častejšej práci z domu. Zároveň dodal, že „v rokoch 2018 až 2020 bola jazda električkou komfortná. Teraz je počas špičky neustále preplnená.“
MHD zadarmo: vzor pre Európu alebo varovanie?
Luxembursko ukazuje, že verejná doprava zadarmo dokáže skutočne pritiahnuť veľké množstvo cestujúcich. Tento „experiment“ zároveň odhaľuje aj odvrátenú stránku podobných nápadov – prudko rastúce náklady, preplnené linky a tlak na kvalitu služieb.
Otázkou preto zostáva, či sa ostatné štáty Európy rozhodnú takýto odvážny a drahý model vyskúšať. Na obmedzenej, často regionálnej úrovni zaviedla bezplatnú verejnú dopravu nedávno Ženeva v snahe zlepšiť kvalitu ovzdušia. Stále pritom existujú aj iné riešenia, ako motivovať ľudí k prestupu z áut do električiek a vlakov.
Zdroj: Global Railway Review



















