Aktuality

Je to oficiálne, Volkswagen a Škoda budú vyvíjať benzínové autá aj po roku 2035. Lenže nie pre nás.

Začiatkom októbra sme informovali, že značka Škoda prevzala s okamžitou platnosťou zodpovednosť za vývoj už existujúcej globálnej platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Ide o významnú udalosť a veľkú výzvu pre českú automobilku, pretože na novej platforme postavenej na základoch indickej platformy MQB-A0-In budú vznikať nové generácie automobilov. MQB-A0 pod vedením Škody pokryje širokú škálu modelov nízkonákladových spaľovacích motorov pre použitie v miniautách až po sedemmiestne vozidlá.

Volkswagen Group však presúva vývoj tejto platformy pre autá so spaľovacím motorom na trhy ako Rusko, India a Brazília, kde sa očakáva pomalší rast predaja elektromobilov ako v Európe. V Európe budú hrať prím predovšetkým elektrické automobily - v súčanosti na platforme MEB, neskôr od roku 2026 SSP (Scalable Systems Platform). Budú na nej stáť elektromobily s pokročilými funkciami autonómneho riadenia značiek VW, Škoda, Seat, Audi a Porsche.

Pre zákazníkov z Ruska, Latinskej Ameriky, Indie, Afriky a juhovýchodnej Ázie sú spaľovacie motory v automobiloch ešte dôležitejšie ako pre našincov, a to predovšetkým pre celkom odlišné vstupné podmienky pre elektromobilitu, ale aj finančné pomery.

Táto nová platforma sa však nebude distribuovať do Číny, kde vozidlá ako Scala a Polo používajú platformu MQB27. Tá sa bude naďalej vyvíjať samostatne. Nové prísne predpisy v oblasti emisií a CO2 vrátane Euro 7 v Európe a podobne prísne ciele v Číne budú znamenať, že regióny budú potrebovať odlišné stratégie od rozvíjajúcich sa trhov, povedal Dytrych.

Doteraz sa platformy vyvíjali najskôr v Európe a pre Európu a potom sa zaviedli globálne. „Pre ďalšiu úroveň nebudeme mať základ v Európe,“ povedal Jiří Dytrych zo Škodovky, ktorý vedie projekt MQB-A0. „Vytvorenie celoskupinovej nízkonákladovej platformy umožní automobilke uspieť na rastúcich trhoch,“ povedal Dytrych v telefonickom rozhovore pre Automotive News Europe.

Kľúčová je škálovateľnosť

Globálna platforma MQB-A0 bude dostatočne flexibilná na to, aby niesla automobily s celkovou dĺžkou do štyroch metrov, ale aj tých do 4,5 či dokonca 4,7 metra, povedal Dytrych a dodal, že najväčšia verzia bude schopná byť základom až pre sedemmiestne vozidlá.

Dytrych ďalej pre Automotive News Europe povedal, že Škoda dostala voľné ruky, aby splnila očakávania miestneho trhu, pretože vozidlá, ktoré platformu využijú, sa v Európe nebudú predávať. Prvé autá na novej globálnej platforme MQB-A0 pritom budú uvedené na trh po roku 2025.

Perspektívny biznis

Škoda tvrdí, že predaj áut so spaľovacím motorom na cieľových trhoch porastie o 58 percent na 7,5 milióna v priebehu nasledujúcich 10 rokov, potom o ďalší milión v nasledujúcich piatich rokoch. To znamená, že objem dosiahne 8,5 milióna vozidiel do roku 2036 – rok po tom, čo vstúpi do platnosti regulácia Európskej únie o predaji nových automobilov výhradne bez lokálnych emisií.

Platforma MQB-A0-In už dnes predstavuje základ malého SUV Škoda Kushaq, uvedeného na trh začiatkom tohto roka, a je základom pripravovaného VW Taigun pre Indiu. Škoda tento mesiac odhalí aj malý sedan Slavia stojaci na tejto platforme.

Prečítajte si aj:


Je to oficiálne. Malé SUV Škoda Kushaq dostane názov zo staroindického jazyka Sanskrt, znamená Kráľ

ERIK STRÍŽ


Hybridizácia je možná

Globálna platforma MQB-A0 pritom bude vyvinutá s možnosťou hybridizácie v závislosti od miestnych emisných požiadaviek, no nebude vhodná pre plne elektrické autá.

Už predtým sme kombinovali elektrické a spaľovacie motory na rovnakej platforme s Citigo-e, Seat Mii a VW Up, ale nie je to najefektívnejšia možnosť. Takže sa sústredíme na spaľovacie motory pre A0 s možnou hybridizáciou."

Čím menej globalizovaná výroby, tým lepšie

Škoda sa snaží dosiahnuť podobnú úroveň lokalizácie ako pri súčasnej platforme MQB-A0-In, ktorá je podľa automobilky z 95 percent vyrobená z dielov pochádzajúcich z Indie. Veľkí dodávatelia takto budú motivovaní, aby sa nachádzali blízko výroby v krajinách alebo regiónoch, ako je Rusko alebo Brazília, aby znížili dovozné clá, dodržiavali miestne pravidlá pre výrobu či materiálové vyhotovenie produktov alebo využili vládne stimuly zamerané na lokalizáciu výroby.

Prvou úlohou pre Škodu je definovať prvky spoločné pre každý región na základe budúcej legislatívy s cieľom nájsť miesta, kde sa dajú ušetriť peniaze.

Napríklad Rusko berie kybernetickú bezpečnosť a crash testy vážnejšie ako Južná Amerika, zatiaľ čo indickí zákazníci požadujú väčšiu integráciu smartfónov, než Rusi.

Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie