Rozlúčka so sezónou! Vyskúšali sme si legendárnu Suzuki Hayabusa

Dámy a páni, zoznámte sa. Toto je jeden z najcharizmatickejších a najrýchlejších motocyklov na planéte, Suzuki Hayabusa. Hayabusa znamená sokol a sokol je v mnohých veciach výnimočný. Presne ako Hayabusa.
Vydané  Text: 

Je to najrýchlejší živočích na planéte, pri strmhlavom lete dosahuje rýchlosť až 390 km/h, hovorí v prírodopisnom dokumentárnom filme o sokolovi Igor Štefuca tým svojím nezameniteľným edukatívnym tónom. Vták, ktorého kamera ani nestíha snímať, strhne korisť vo vzduchu, tá padá na zem, kde ju roztrhá zobákom. Pri rýchlosti, ktorú si my ľudia ani nevieme predstaviť, sokol ešte stíha sledovať, aby do koristi narazil iba okrajovo, inak by sa sám zabil. Úchvatné. Keby Igor Štefuca niekedy nahovoril dokument o najznámejších motocykloch, pri našom dnešnom testovacom kuse by tiež nemusel šetriť superlatívmi. **Práve Hayabusa stojí za príbehom, ktorý ste už určite počuli, keď sa po honbe za najvyššou maximálkou výrobcovia motocyklov radšej neformálne dohodli, že žiadny nový motocykel už nebude na tachometri zobrazovať rýchlosť vyššiu než 299 km/h.** To bolo pred dvadsiatimi rokmi, ale tá dohoda platí dodnes.
Pred sebou teda máme novučičkú tretiu generáciu legendárnej Hayabusy. Veľa ľudí by jednotlivé generácie vôbec nevedelo rozlíšiť, a to práve preto, že dizajnéri sa po predošlých úspechoch radšej nepúšťali do divokejších zmien. Pri bližšom pohľade je však novinka rozoznateľná najmä denným ledkovým svietením či širokými zadnými svetlami. Základné črty mohutného stroja vrátane obrovských výfukov zostali a zostala aj neopísateľne pekná a prehľadná prístrojová doska. Ako jedna z mála si dodnes zachováva štyri analógové ukazovatele a na novom TFT displeji naviac stále ukazuje nastavenú úroveň jednotlivých elektronických systémov. **Nič lepšie si motorkár, ktorý sedel na predošlej Hayabuse a zažil motocykle z minulého tisícročia, nemôže priať.** Nedotknutých zostalo ešte zopár ďalších vecí ako výkon 140 kW (190 k), krútiaci moment 150 Nm (ale majú silnejší priebeh v nižších otáčkach), pohotovostná hmotnosť 264 kg alebo rozmery obutia.
Zato v neviditeľnej, ale o to užitočnejšej elektronickej výbave sa vývojári vyšantili, pretože predošlá generácia takmer žiadnu nemala a dnes už to bez takýchto asistentov nejde. Keďže nová Hayabusa má aj jednotku merania zotrvačnosti IMU, lepšie povedané polohový senzor, ABS a trakčná kontrola dokážu reagovať na náklon. To znamená, že upravujú svoj účinok podľa aktuálneho náklonu stroja, čo sa hodí napríklad v zákrutách. Ďalej tu máme zaujímavosti ako systém, ktorý obmedzuje zdvíhanie predného kolesa, launch control, ktorý pri štarte dovolí pustiť spojku vo vysokých otáčkach a postará sa o čo najefektívnejší rozbeh, rýchloradenie (quickshifter), vďaka ktorému môže jazdec preraďovať rýchlostné stupne bez použitia spojky a púšťania plynu, či obmedzovač rýchlosti, aby ste okolo tých policajtov naozaj prešli päťdesiatkou, pretože v ruke ju udržíte, iba ak máte rozvážnosť Budhu. Tempomat a asistent rozjazdu do kopca sú potom už iba takými doplnkami. A áno, Hayabusa má aj 6 jazdných režimov, ktorými si jazdec vie upraviť maximálny výkon. Šikovná vec, naozaj.
Predstavte si, že idete trebárs z Nitry do Zvolena po R1 dvestovkou, a to systémom stále v ľavom, a ešte vždy vám zostáva dobrých 100 km/h do maximálky. Hayabusa z vás chce strhať oblečenie. **Nad inými vecami než kvalitnou koženou kombinézou a drahou prilbou ani nerozmýšľajte.** Podvozok zostal čisto mechanický KYB, plne nastaviteľný. Spolu s brzdami (vpredu dva najlepšie monobloky od Brembo) držia ten neunaviteľný motor perfektne na uzde. Fakt, aj so spolujazdcom dokážete ubrzdiť celú Hayabusu jedným prstom a ešte pri tom vnímať jej reakcie. Toto Japonci naozaj vedia. Pritom celá nová Hayabusa stojí, pozor, fanfáry, 16 490 eur! Lepší pomer medzi výkonom, elektronickou výbavou, charizmou a cenou určite nenájdete. ### Technické údaje Motor R4: 1 340 cm3 Výkon: 140 kW (190 k) pri 9 700 ot./min. Krútiaci moment: 150 Nm pri 7 000 ot./min. Pohon zadného kolesa: reťaz Pneumatiky predná; zadná: 120/70ZR17; 190/50ZR17 Objem nádrže: 20 l Pohotovostná hmotnosť: 264 kg Cena: 16 490 €




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.