Vodičov na diaľnici D1 čakajú ťažké časy. Kvôli prepojeniu s D4 jej hrozí najhorší možný scenár.

Prepojenie diaľnic D1 a D4 je možné aj skôr. Bude to za cenu výrazných dopravných obmedzení, ktoré určite narobia vrásky mnohým vodičom.
Vydané  Text: 
Legendárna križovatka diaľnic D1 a D4 už mala byť dávno hotová. Avšak, ako všetci dobre vieme, jeden z najväčších projektov tohto storočia, Nultý obchvat Bratislavy, aktuálne padá práve na križovaní týchto dvoch ciest. Prepojenie, o ktoré sa mal postarať štát, malo byť sfinalizované už v roku 2019. Nestalo sa tak a práve preto teraz D1 čakajú ťažké časy. [Portál topky.sk upozornil](https://www.topky.sk/cl/10/2201027/Dalsia-rana-pod-pas-pre-motoristov–Dialniciari-hovoria-o-uplnej-uzavere-D1–dovod-vas-postavi-zo-stolicky-) na možné scenáre vzájomného prepájania dvoch najdôležitejších dopravných úsekov na západnom Slovensku. **Pôvodný scenár počítal s tým, že križovatka, ktorá odkloní dopravu z D1 na nultý obchvat, bude hotová do piatich rokov. Teraz sa zdá, že by to mohlo byť aj skôr, avšak za cenu masívnych dopravných obmedzení**. Križovatka diaľnic D1 a D4, alebo inak aj Ivanka Sever, je jedným z najťažších projektov výstavby cestných komunikácií dneška. Nakoľko diaľnica D1 denne obslúži niekoľko desiatok tisíc vodičov je kľúčové, aby prepojenie týchto dvoch tepien prebehlo v čo najkratšom čase. Práve preto prichádza do úvahy hneď niekoľko scenárov. ### Čiastočné uzatvorenie diaľnice D1 **Prvý scenár hovorí o čiastočnom uzatvorení D1**. V dôsledku križovania dvoch diaľnic bude potreba „déjednotku“ zdvihnúť. Projekt totiž počíta s tým, že diaľnica D4 spolu s jej napojeniami bude viesť popod D1. Pôvodné informácie hovorili o tom, že D1 sa bude zdvíhať v čiastočne obmedzenom režime. **To by znamenalo zníženie počtu jazdných pruhov. Zhotoviteľ by však musel dodržať stanovené lehoty, ktoré hovoria o zúžení po dobu 640 hodín počas dňa od 6:00 do 22:00**. **Okrem toho je možné zúženie aj počas noci a to po dobu 360 hodín**. Celkovo by tak diaľnica D1 bola zúžená po dobu 40 dní a 45 nocí. Aby bolo postarané o včasné dokončenie tohto prepojenia, zhotoviteľ by za každý jeden deň omeškania dostal pokutu vo výške 5000 eur.
Križovatka diaľnic D1 a D4
### Hororový scenár? Kompletná uzávierka D1 **Druhým, ešte radikálnejším, scenárom je kompletné uzatvorenie diaľnice D1 a odklonenie dopravy inými cestami**. To by malo síce pozitívny dopad na rýchlosť samotného projektu, avšak výrazným spôsobom by došlo k zahlteniu okolitých obcí tranzitom odkloneným z diaľnice. **Ak by takéto uzatvorenie prešlo, zhotoviteľ by mal na napojenie oboch diaľnic presne 180 hodín úplnej výluky. Tá ja však celodenne možná len cez štátne sviatky a sobotu. V nedeľu by sa počítalo s výlukou len do 16:00**. Ide teda približne o jeden celý týždeň, kedy by daným úsekom nemohli premávať žiadne autá. Pri nedodržaní stanoveného časového obmedzenia by bola zhotoviteľovi udelená pokuta vo výške 2000 euro za každý jeden deň omeškania. Celkovo by sa malo dokončenie tohto projektu posunúť o 200 dní. Ide konkrétne o sfinalizovanie úsekov z Trnavy smerom na Vajnory, ktoré by malo byť podľa dokumentu hotové za 650 dní a úsek Trnava – Jarovce, ktorý by mal byť dokončený za 750 dní. Pôvodne sa pritom predpokladalo dokončenie za 950 dní.

Otvorili ďalší úsek projektu D4R7. Bez najdôležitejšej križovatky však stále nespĺňa to, čo od neho Bratislava očakáva

Postupne sa do prevádzky dostáva projekt D4R7 vo svojej celej dĺžke. Napriek tomu však nultý obchvat, ktorý mal pomôcť doprave na diaľnici D1 nenaplní svoje očakávania. Svoj mamutí podieľ viny má na tom aj štát. Čo bude s dopravou v satelitoch Bratislavy v najbližšej dobe?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.