Vypočujte si zvuk prvého elektrického AMG: Pripomína vám niečo? Mercedes-Benz EQS 53 AMG
Mercedes-AMG EQS53 je vôbec prvé výkonnostné vozidlo so značkou AMG. Pozrite sa, ako úpravca vysporiadal so zvukom.
Vydané , zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Redakcia (s)

Foto: Pixabay/autor • Text: Peter Orosz

Foto: • Text: David Hecl

Je nepochybné, že zvuk motora je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré majú motoristi radi na svojich vozidlách, motocykloch i automobiloch. Automobily v uplynulých rokoch začali trpieť na čoraz problematickejšie uvádzanie veľkoobjemových motorov do predaja, čo sa prejavuje napríklad aj tak, že v novom Mercedes-Benz Triedy C už nájdete výhradne štvorvalce. Dobre, sú to najvýkonnejšie sériovo vyrábané štvorvalce na svete, ale tých pár valcov navyše dokáže synteticky generovaný zvuk nahradiť iba čiastočne.
Syntetický zvuk, to je niečo, s čím sa po novom stretávame už aj v automobilových pohonoch. Elektromobily sú takto počas jazdy ozvučené už povinne s tým, že má byť jednoznačné, kedy vozidlo zrýchľuje. Má to zmysel, tichý elektromobil sa pri nízkej rýchlosti iba valí vpred a môže predstavovať riziko pre chodcov. Až pri rýchlosti okolo 40 km/h sú počuť valiace sa pneumatiky v takej intenzite, aby bolo zrejmé, že sa auto pohybuje. Niektoré značky povolali hudobných špecialistov, aby im skomponovali zvuky ich elektromobilov, napríklad [MINI vo svojom elektrickom Coopera SE](https://www.autoviny.sk/testy/120897/prve-kilometre-s-mini-cooper-se-xl-tak-kde-ste-odporcovia).
Počas jazdy na MINI Cooper SE sa z vonkajších reproduktorov ozýva ťažko popísateľný zvuk. Možno pripomína zvuk silného elektrického motora vo vysokých otáčkach so záťažou, prípadne výjav zo sci-fi Blade Runner. Toto prirovnanie nie je náhodné, pretože o zvukovú kulisu sa postaral sám Hans Zimmer, ktorý spoločne s Benjaminom Wallfischon vytvoril geniálny soundtrack k filmu Blade Runner 2049.
Ale čo s autami, ktoré sú vyslovene orientované na výkon? Uspokoja sa ich majitelia so bzučaním z reproduktov? Samozrejme, že nie, aj Mercedes-Benz vie, že to tak nemožno nechať. Preto vo svojom **úplne prvom elektrickom AMG, modeli EQS 53 AMG**, nechal kompletne prepracovať zvuk pohonu a podarilo sa mi vytvoriť niečo naozaj pôsobivé. Je to zmes zvukov, v ktorej nachádzame aj dnes už skoro tradičný zvuk reproduktorov, ktorý sa miesi s akýsimi ozvenami šesťvalca v pozadí s tvrdou syntetickou kovovou kulisou.
Vypočujte si to aj vy:
„… *ozvučovací systém pomocou špeciálnych reproduktorov, budičov kmitov a generátora zvuku vytvára osobitný zvukový zážitok s dvomi charakteristikami: Autentický alebo Výkonnostný*,“ uvádza výrobca.
### Pohon a výkon EQS 53 AMG 4MATIC+
Srdcom nového modelu Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je koncepcia pohonu s dvoma motormi – obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej. Ponúka tak plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.

Základná verzia dosahuje maximálny celkový výkon **484 kW (658 k)**, maximálny krútiaci moment elektrického stroja dosahuje **950 Nm**.
S balíkom AMG DYNAMIC PLUS, ktorý sa dodáva na želanie, sa maximálny výkon v režime PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu zvýši až na **560 kW (761 k).** Maximálny **krútiaci moment elektrického stroja dosiahne hodnotu až 1 020 Nm**.
Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Okrem iného sa o plynule dodávaný výkon starajú nové vinutia, silnejšie elektrické prúdy, ako aj nové ovládanie prostredníctvom invertora s vlastným softvérom. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda aj vyšší výkon, ktorých hodnoty stanovujú štandardy najmä pri zrýchľovaní a v oblasti maximálnej rýchlosti.
Mimoriadne vysoký výkon má **elektrický stroj na zadnej náprave**. Podstatným dôvodom tak vysokého výkonu je **šesťfázové vyhotovenie**, ktorého základom sú dve vinutia, pričom každé má tri fázy. Statory zabezpečujú mimoriadne silné magnetické pole. Podobné (alebo možno rovnaké) nájdete aj [v úplne novom elektrickom sedane Mercedes-Benz EQE](https://www.autoviny.sk/novinky/122805/novy-mercedes-eqe-stane-sa-najlepsim-elektromobilom-sveta-preco).

Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ pri stave nabitia aspoň 80 percent potom zrýchli z 0 na 100 km/h za **3,4 sekundy**. Maximálna rýchlosť je vo voliteľnom balíku obmedzená na 250 km/h. **V rámci sériovej výbavy zrýchli AMG EQS z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy** (stav nabitia aspoň 80 %). Maximálna rýchlosť je v tomto prípade obmedzená na 220 km/h.
### Nová generácia akumulátorov s kapacitou 107,8 kWh
Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je vybavený výkonným 400-voltovým akumulátorom, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Iba desatina z jeho chemického zloženia nikel-kobalt-mangán je z kobaltu. Vysokovoltový akumulátor má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh a v porovnaní s predchádzajúcimi stupňami vývoja sa nová generácia akumulátorov vyznačuje výrazne vyššou energetickou hustotou.
Okrem toho má vyšší výkon nabíjania. Novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií pre systém manažmentu akumulátora vzduchom.
### Najdôležitejšie technické údaje EQS 53 AMG 4MATIC+
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ | |
Elektrické stroje | Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) |
Max. hnací výkon (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 484 kW/560 kW |
Max. hnací moment na výstupe prevodovky (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 950 Nm/1 020 Nm |
Náhon | Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 3,8 s/3,4 s |
Maximálna rýchlosť[5] (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 220 km/h/250 km/h |
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP) | 107,8 kWh |
menovité napätie | 396 |
Max. rekuperačný výkon[6] | 300 kW |
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) | 11/22 kW |
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom | 200 kW |
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP) | 23,9 – 21,5 kWh/100 km |
Emisie CO₂ (WLTP) | 0 g/km |
Trieda efektívnosti | A+ |
Dojazd (WLTP) | 526 – 580 km |
Pohotovostná hmotnosť [7] | 2 655 kg |
Hodnota cw od[8] | 0.23 |

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk