Aktuality

Veľký obrat! Európska únia je ochotná uvoľniť podmienky emisnej normy Euro 7

Spaľovacie motory nekončia! Popredná európska automobilka predstavila svoju novú stratégiu

Euro 7 má byť poslednou normou pre spaľovacie motory pred tým, ako prevezmú žezlo elektromobily. V súčasnosti sa stále diskutuje o dvoch scenároch, ktoré majú nahradiť aktuálny limit normy Euro 6 stanovený na 80 mg/km pri dieselových motoroch. V prípade Euro 7 prichádza do úvahy limit 10 alebo 30 mg/km. Doterajšia hranica 80 mg/km platí od roku 2014, najlepšie naftové motory už dávno dosahujú hodnotu pod 20 mg/km, sčasti sa dostávajú pod 10 mg/km, ako pravidelne potvrdzujú merania v reálnej premávke.

V skutočnosti však problematickosť návrhov nespočíva v limitoch, ale v rámcových podmienkach testov. Tie okrem iného požadujú, že vozidlo musí limity spĺňať po celý čas, teda aj pri extrémnych jazdných stavoch ako najintenzívnejšej akcelerácii, maximálnej rýchlosti, maximálnom užitočnom zaťažení alebo okamžite po studenom štarte.

Doteraz zákonodarca predpisoval, že meranie v reálnej premávke s mobilnou meracou aparatúrou (RDE) musí byť dlhé najmenej 16 kilometrov. Tým dostal katalyzátor čas na zohriatie. Zvýšené hodnoty oxidov dusíka NOX bezprostredne po štarte boli vykompenzované čoraz nižšími hodnotami počas dlhšej jazdy. Po 16 kilometroch musí priemerná hodnota nameraná počas jazdy ležať pod limitom. V budúcnosti sa má znížiť nielen limit, ale súčasne skrátiť aj dĺžka merania na 5 kilometrov. A táto vzdialenosť už nestačí na vykompenzovanie vysokého množstva emisií po studenom štarte – ani pri 30 mg a už vôbec nie pri 10 mg/km.

Pri bližšom pohľade na navrhované zmeny alebo limity vypúšťaných emisií viacerí experti vyhlásili, že toto môže byť úplný koniec motorov na benzín alebo naftu. "Európska komisia zavedením plánovanej normy Euro 7 po roku 2025 de facto zakáže vozidlá so spaľovacím motorom," povedala agentúre DPA šéfka sektorového združenia VDA Hildegard Müllerová.

WLTP emisie spotreba

Vyzerá to tak, že na pripomienky expertov začala Európska únia reagovať. Nemecká asociácia automobilového priemyslu v tomto smere privítala revíziu poradnej skupiny pre emisné normy vozidiel (AGVES), ktorá sa po novom prikláňa k prijatiu benevolentnejších podmienok.

„Návrhy pre novú normu Euro 7 pre osobné automobily ukazujú, že Európska komisia nakoniec prijala limity, ktoré sú technicky uskutočniteľné, a upustila od nedosiahnuteľných cieľov,“ uviedla vo vyhlásení prezidentka VDA, Hildegard Muellerová.

Svoje znepokojenie nad emisnými predpismi vyjadrili aj ďalší politici. Francúzsky minister financií Bruno Le Maire varoval, že environmentálne predpisy EÚ by nemali zničiť automobilový priemysel.

„Povedzme si jasne, táto norma nám nevyhovuje,“ uviedol Le Maire pre denník Le Figaro. „Niektoré návrhy zachádzajú príliš ďaleko, mali by na nich ešte popracovať.“

Nemecký minister dopravy Andreas Scheuer vyjadril podobné obavy pre Nemeckú tlačovú agentúru (DPA). Ten požaduje „odvážne“ emisné štandardy, no netreba prekročiť limity toho, čo je technicky dosiahnuteľné.

„Nesmieme stratiť automobilový priemysel v Európe, pretože inak sa presťahuje inam,“ uviedol pre agentúru DPA. „Musíme byť moderní a inovatívni, tieto ciele však musia byť cenovo dostupné a uskutočniteľné.“

Komisia plánuje prijať konečné rozhodnutie o emisných normách Euro 7 v novembri. Je však pravdepodobné, že finalizované nariadenia nebudú zavedené skôr ako v roku 2025.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie