ODHALENÉ! Nové BMW i4 je prelomový model, ktorý spraví EV ešte atraktívnejšími

Ak ste medzičasom nadobudli dojem, že nové autá sú už len elektrické SUV, crossovery a hatchbacky, BMW vás nepochybne poteší. Sedan strednej triedy i4 je stelesnením autopriemyslu, aký naozaj chceme.
Vydané  Text: 
Máte už plné zuby automobiliek, ktoré sa predbiehajú v tom, kto vymyslí netradičnejší koncept karosérie a že všetky nové autá jazdia na elektrinu? Úprimne, je to váš problém, pretože viac ako na samotné autá sa nechávate pohltiť nesympatiami k európskym reguláciám. Pre tých, ktorí si nové autá naozaj kupujú a nielen ich komentujú, nie je elektromobilita takým vážnym problémom, pretože vedia, že môže celkom vyhovovať ich životnému štýlu a každodenným potrebám. Že nemôžu dvakrát ročne na jeden záťah prejsť z Bratislavy do Košíc? Alebo na Makarsku? No a čo? Veď v takom prípade si požičajú za zopár stoviek eur väčšie, komfortnejšie auto s naftovým motorom a problém je razom vyriešený. Je potrebné zmieriť sa s tým, že byť dospelým stojí peniaze a osobná mobilita si bude takisto pýtať čoraz viac financií. No a ak im práve elektromobil vôbec nevyhovuje, jednoducho si ho nekúpia.
### Stredná trieda, ale Gran Coupé! Značka BMW tento týždeň predstavila svoj nový **prelomový model**. Volá sa i4 a ide o prvé vozidlo svojho radu. Poznáme síce BMW radu 4, ktorý predstavuje ideálny medzistupeň medzi trojkami a päťkami, ale v elektrickej verzii má ponúkať celkom odlišný charakter. Sedan je podľa slov výrobcu praktickým štvordverovým Gran Coupé a v predaji bude tiež ako **historicky prvé vozidlo BMW M**. Pôjde o verziu **BMW i4 M50 s dvomi motormi, spoločným maximálnym výkonom 400 kW (544 k) a pohonom všetkých kolies**! Čo ohromí ešte viac, je **maximálny krútiaci moment celého systému až 795 Nm**! Dojazd pri kombinovanej spotrebe 19-24 kWh/100 km dosahuje 510 kilometrov. Ani slabšia verzia ale nie je žiadne zmierenie sa s horším, **BMW i4 eDrive 40** má jeden elektrický motor za zadnej náprave s **max. výkonom 250 kW (340 k)**, pohon zadných kolies a dojazd až 590 km – to je už číslo vychádzajúce z metodiky WLTP, teda v NEDC bude dojazd ešte dlhší. Krútiaci moment je rovnako mimoriadny, až 430 Nm. Spotreba energie sa podľa rovnakej metodiky pohybuje v rozpätí 16 až 20 kWh/100 km a už za 10 minút nabíjania možno akumulátor doplniť na 164 kilometrov ďalšej jazdy. Maximálny nabíjací výkon pri oboch modeloch totiž dosahuje závratných 210 kW – samozrejme, po pripojení k takto výkonnej nabíjacej stanici. [GALLERY id=31566] **Technické údaje konfigurácie i4 eDrive40** sú natoľko pozoruhodné, že by sa mohlo zdať, že zákazník ani nebude motivovaný doplácať za špičkovú verziu i4 M50. V skutočnosti budú rozdiely **dostatočne podstatné**, aby sa misky váh pri rozhodovaní naklonili **v prospech modelu M**. Tak napríklad ťažisko sa znížilo až o 37 mm v porovnaní s BMW radu 3, automobil je vybavený početnými estetickými a funkčnými aerodynamickými prvkami na karosérii, je vybavené Adaptívnym M pružením s variabilnými tlmičmi VDC a variabilným športovým riadením. Ďalej výrobca zapracoval na zvýšení záporného odklonenia prednej nápravy pre lepšie prejazdy zákrutami a tiež na rozložení hmotnosti. Nie je presne 50:50, ako častokrát výrobcovia uvádzajú, BMW ide s kožou na trh s presnosťou na desatinné miesta 48,2:51,8. Samozrejme, že toto rozloženie hmotnosti počas jazdy nepriaznivo ovplyvňuje vodič, spolujazec, posádka a príkladná batožina. V porovnaní s BMW radu 3 je predný rozchod kolies väčší o 26 mm a zadný o 12 mm, poteší tiež vzduchové pruženie na zadnej náprave. ### Starý-nový interiér Na interiér sme čakali s veľkými očakávaniami. [Koncept BMW i4 z roku 2020](https://www.autoviny.sk/novinky/120781/bmw-upravilo-svoje-logo-je-dizajnovo-cistejsie-a-nadalej-bez-vrtule) bol odvážny vonku aj vnútri. Z konceptu si napokon produkčná i4 odniesla iba hrubú koncepciu dizajnu a novinka navyše nenesie ani avizované upravené logo automobilky. Aj interiér výrobca pretavil do oveľa konzervatívnejšej podoby. Namiesto nápadne minimalistického interiéru s rozsiahlym využítím medených akcentov (zrejme odkazjúcich na farbu vinutia elektromotora) sa tak stretávame so staro-novým interiérom, ktorý je pre BMW typický už druhé desaťročie.
Inovácie ale predsa len nachádzame. Namiesto tradičnej zapustenej prístrojovej dosky je už ale po novom spojená s centrálnym displejom do jednej širokej obrazovky. Pripomína vám to riešenie, s ktorým pred rokmi prišiel Mercedes-Benz? Nepochybne, ale v tomto prípade viac ako o napodobňovaní hovorme o prirodzenom vývoji. Interiér BMW i4 si zachováva svoju výraznú orientáciu na vodiča, ponúka tradičnú ergonómiu a zdanlivým krokom o niekoľko rokov späť je použitie volantu s masívnym stredom. Vo verzii M50 bude mať síce rovnaký obvod a tvar venca, ale vnútro bude o niečo kompaktnejšie a ramená dostanú pozmenený tvar. Batožinový priestor má základný objem 470 litrov a po sklopení zadných troch sedadiel sa sprístupňuje priestor s kapacitou do 1 290 litrov.
### Bude BMW meniť batérie namiesto nabíjania? Keď som sa koncom minulého týždňa zúčastnil videohovoru s **Davidom Alfredom Ferrufinom Camachom, lídrom projektu BMW i4** ([LinkedIn](https://www.linkedin.com/in/david-alfredo-ferrufino-camacho-a43524152/?originalSubdomain=de)), zaujímala ma aj častá starosť fanúšikov značky BMW o výdrž a rýchlosť nabíjania akumulátorov. Je dôležité brať tieto obavy o životnosť akumulátorov vážne, pretože predpokladám, že majitelia novej i4 budú prevažnú časť života tohto vozidla jazdiť nadmieru dynamicky a občas svoje vozidlo prevetrajú aj na okruhu (najmä M50).
Camacho sa na novinársku otázku k eventuálnej výmene batérií ako alternatíve k nabíjaniu vyjadril neutrálne, diplomaticky, teda že takúto možnosť nepotvrdzuje ani nevyvracia. Medzi riadkami ale môžeme čítať avízo, že nad takouto možnosťou BMW nielen špekuluje, ale aj reálne uvažuje a veľmi pravdepodobne by išlo práve o modely radu BMW i, ktoré by technológiu battery-swapping využilo. Je to však otázka budúcnosti bez časového rámca. Výmena batérií by mohla byť silným argumentom v prospech kúpy BMW i4, pretože by sa tak fakticky mohla zanedbať životnosť akumulátora ako takého – jednoducho by ste vo svojom vozidle mali vždy iný exemplár. Takúto stratégiu rozvíja napríklad automobilka NIO. Nové BMW i4 má celkovú dĺžku 4 785 mm a zaujímavosťou je, že akumulátor uložený v podlahe má hrúbku iba 110 milimetrov. V porovnaní s takým BMW i3 z roku 2020 má až o 50 percent vyššiu hustotu výkonu, uvádza výrobca.
### Dostupnosť a ceny Výrobca zatiaľ nezverejnil ceny nového BMW i4, a to v žiadnej z predstavených dvoch verzií. Podľa vyjadrenia automobilky budú ceny k dispozícii počas tohto mesiaca a automobily by mali byť zákazníkom k dispozícii ešte počas tohto roka. Pre potenciálnych zákazníkov budú zaujímavé údaje o cene prevádzky modelu. V takzvanom úplnom porovnaní všetkých nákladov je model BMW i4 dokonca o 30 percent výhodnejší než porovnateľný model so spaľovacím motorom, tvrdí slovenská tlačová správa BMW. Pri tomto porovnaní sa zohľadňujú okrem nákladov na energiu aj finančná záťaž v podobe dane z motorových vozidiel a povinného poistenia ako aj náklady na údržbu a spotrebný materiál a diely. Pri modeli BMW i4 odpadáva výmena oleja rovnako ako aj servisné práce na výfukovom systéme. Navyše k tomu je brzdová sústava vystavená menšiemu opotrebeniu než pri bežne poháňaných automobiloch, a to vďaka spomaleniu dosiahnutému rekuperáciou, dodáva BMW. Pri kúpe nového BMW i4 navyše nový majiteľ dostane aj kartičku na nabíjanie v 19 krajinách Európy s jednotným programom BMW Charging.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.