Budeme časom do všetkých veteránov montovať elektromobily, aby neškodili životnému prostrediu? Snáď nie, ale ako experiment sa nám to páči.
* **Tradícia sa snúbi s modernosťou: Klasicky pekný Opel Manta prechádza na elektrinu**
* **Opel Manta je prvý ElektroMOD od spoločnosti Opel**
* **S najnovšími technológiami: svetlá LED, maska Pixel-Vizor a kokpit s Pure Panelom**
* **Pre radosť z elektrickej jazdy: s výkonom 108 kW/147 k, manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies**
Manta prišla na trh pred viac ako 50 rokmi so štvorvalcovým benzínovým motorom a dnes sa prezentuje ako prvé elektrické vozidlo MOD v dejinách značky Opel.
**Nový Opel Manta GSe ElektroMOD** podľa slov výrobcu prináša to najlepšie z oboch svetov: klasický vzhľad štýlovej ikony v spojení so špičkovými technológiami. Benzínový motor však už určite neponúkne.
Čo to znamená **ElektroMOD**? Opel tento názov odvodil od pojmu RestoMod, čo je vylepšovanie klasických modelov automobilov modernými technológiami alebo vylepšenami podvozka, riadenie a pohonu samotného. Podľa niektorých je to znesväcovanie veteránov, iní v tom vidia spôsob, ako zachovať staré autá pre budúce generácie naďalej atraktívnymi. Angažujú sa napokon aj samotní výrobcovia – Porsche dodáva retrofit audio systému Porsche Classic Communications Management, ktorý pasuje do dvadsať rokov starého modelu 911 (996) a pritom ponúka funkcie porovnateľné s tými, ktoré nájdete v novej 911 (992).
Opel pojem restomod prepracoval na ElektroMOD, pretože do niekdajšieho auta so spaľovacím motorom umiestnil výhradne elektrické hnacie ústrojenstvo. „MOD“ znamená zmenu, technické a štylistické MODifikácie, ako aj MODerný udržateľný životný štýl, píše výrobca.
### Stará technika ustúpila novej, čo ovplyvnilo všetko ostatné
Štvorvalcový motor pod kultovou čiernou kapotou značky Opel tak ustúpil **elektromotoru s max. výkonom 108 kW**/147 k. Samotné „e“ v skratke GSe znamená elektrifikáciu, vďaka čomu je nový model GSe najvýkonnejšou Mantou A, aká kedy vyšla z továrne spoločnosti Opel. V rokoch 1974 a 1975 bola Manta GT/E modelom s motorom prvej generácie s max. výkonom 77 kW/105 k.
Elektrická Manta v roku 2021 pritom ponúka **maximálny krútiaci moment 255 Nm** fakticky okamžite.
Vodič má dnes možnosť vybrať si buď **manuálne radenie pomocou pôvodnej štvorstupňovej prevodovky**, alebo jednoducho zaradiť štvrtý prevodový stupeň a pokračovať v jazde automaticky; **výkon sa vždy prenáša na zadné kolesá**. Manta tak zostáva klasickým športovým automobilom – s inovatívnym a modernizovaným pohonom.
**Lítiovo-iónový akumulátor má kapacitu 31 kWh**, čo umožňuje priemerný dojazd približne **200 kilometrov**. Rovnako ako v prípade sériových modelov Opel Corsa-e a Opel Mokka-e, aj Manta GSe dokáže rekuperovať brzdnú energiu a ukladať ju v akumulátore. Bežné nabíjanie prebieha pomocou palubnej nabíjačky s kapacitou 9,0 kW pre jednofázové a trojfázové nabíjanie striedavým prúdom. To znamená, že úplné nabitie akumulátora v modeli Manta trvá len necelé štyri hodiny.
### Neóny a športové sedadlá
Po vizuálnej stránke prináša Manta GSe novú masku značky Opel. Hoci Manta A bola inšpiráciou pre masku Opel Vizor v modeloch Mokka a Crossland, elektrický ElektroMOD má teraz **masku** **Opel Pixel-Vizor** **roztiahnutú po celej šírke vozidla**.
Manta GSe **dokáže komunikovať so svojím okolím** po celej ploche tejto obrazovky LED. Naprieč celou novou prednou časťou sa skvie nápis „Moje nemecké srdce je ELEKTRifikované“. „Som na nulovej e-misii,“ vysvetľuje model GSe a vzápätí zobrazí siluetu lúča Manta kĺžuceho sa po celej maske Pixel-Vizor. Technológia LED sa použila aj v integrovaných svetlách na denné svietenie, hlavných svetlometoch a nápadne trojrozmerných koncových svetlách.
**Neónovo žltý lak** ladí s nedávno vynoveným rozhraním Opel CI a lemuje charakteristickú čiernu kapotu v žiarivom kontraste. V podbehoch kolies sú teraz umiestnené špeciálne navrhnuté 17-palcové disky z ľahkých zliatin od spoločnosti Ronal s pneumatikami 195/40 R17 vpredu a 205/40 R17 vzadu. Na dverách batožinového priestoru sa hrdo vyníma nápis „Manta“ v novom, modernom skripte Opel. **Chrómové obloženie blatníkov** pôvodného modelu zmizlo – rovnako ako aj v minulosti v prípade mnohých tunningových a pretekárskych automobilov od spoločnosti Irmscher and Co.
Interiér je vybavený najnovšími digitálnymi technológiami. **Klasické okrúhle prístroje sú minulosťou**; namiesto nich sa vodič teraz pozerá na široký a čistý **Opel Pure Panel**, rovnako ako v novom sériovom modeli. **Dve integrované širokouhlé obrazovky s uhlopriečkou 12 a 10 palcov** orientované na vodiča zobrazujú dôležité informácie o vozidle, ako napríklad dojazd či stav nabitia akumulátora. Hudba sa rozlieha po interiéri vďaka Bluetooth od legendárnej značky **zosilňovačov Marshall** – moderná klasika v modernej klasike.
**Športové sedadlá** s centrálnou žltou ozdobnou líniou boli kedysi vyvinuté pre model Opel ADAM S. Teraz ponúkajú omnoho vyššiu úroveň komfortu a bočnej opory než v pôvodnom modeli Manta. Vodič si sadne za **trojramenný volant Petri**, ktorý značka Opel prepracovala. Štýl sedemdesiatych rokov minulého storočia je zachovaný a k športovému charakteru prispieva aj žltá značka na dvanástej hodine. Navyše povrchy v kokpite a na paneloch dverí majú teraz **matnú sivú úpravu**, ktorá dokonale ladí s ostatnými žltými a čiernymi prvkami tejto neoklasiky. Strop kabíny v priestore pre cestujúcich je obložený jemným materiálom Alcantara a dotvára štýlové prostredie nového modelu Opel Manta GSe ElektroMOD.
### Opel Manta GSe – Cena a dostupnosť
Opel Manta GSe je koncepčný automobil, ktorý má v prvom rade za cieľ sústrediť pozornosť na nemeckú značku Opel a na jej ambície vyrábať esteticky vydarené autá s modernými technológiami.
Tento retro elektromobil síce nemieni vyrábať ako sériový model, avšak keď verejnosť ukáže záujem o takýto typ automobilov, je možné, že to časom výrobca zohľadní.
V súčasnosti preto nie je k dispozícii žiadna informácia o prípadnej dostupnosti či cene modelu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » OPEL MANTA JE SPÄŤ ako elektromobil s manuálnou 4-stupňovou prevodovkou!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Tip pre rodičov s malými deťmi, ktorí sa počas leta chystajú vycestovať do krajín v rámci EÚ.
Takto môžu ušetriť 13 eur a niekoľko týždňov.
Kúpa nového auta
Nemeckí novinári zisťovali, kde a ako získať najvyššie zľavy. Prekvapuje, kam sa až zľavy na nové autá dokážu vyšplhať!
Spaľovací motor alebo elektrický pohon: kde sa dojednať vyššia zľava?
Autopriemysel budúcnosti
Prvá batéria svojho druhu pripravuje revolúciu v doprave.
Sme na to pripravení?
Európska únia chce zjednotiť pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov. Týkať sa majú všetkých členských štátov.
Jazda bez platného vodičského preukazu by sa mala dostať do kategórie závažných poručení pravidiel. Navrhovaná zmena už prešla prvým čítaním.
Poradňa
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.
Tento rok aj na ďalších trhoch pod iným menom.
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.
História autopriemyslu
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.
AKTUALITA
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.
História autopriemyslu
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.