Kaliňák o odchode automobiliek zo Slovenska: Sú tu len na dobu určitú, treba obrovské investície do vidieka

Podľa Michala Kaliňáka zo ZMOS by sme slovenskú ekonomiku nemali sústreďovať na automobilky, ale viac investovať do potenciálu vidieka.
Vydané  Text: 
Výroba automobilov v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia
Cestovný ruch alebo automobilový priemysel? Čo bude v nasledujúcich rokoch tým hlavným agregátorom ekonomiky na Slovensku? Viac, ako jednoznačný výber jednej tejto oblastí, má zmysel viac úsilia venovať tomu, aby prosperovali oboje, ale zároveň aby krajina nemala tak výhradnú závislosť na zahraničnom kapitále, ktorý k nám prichádza od zahraničných automobiliek. **Michal Kaliňák**, ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS a hovorca Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), vo svojom najnovšom [videokomentári pre Zregióny.sk](https://regiony.zoznam.sk/videokomentar-michala-kalinaka-odchod-automobiliek-bude-pre-nas-obrovska-facka/) venoval pozornosť vidieku, jeho potenciálu a potrebám. Dotkol sa aj problematiky automobiliek. „**Na Slovensku sa nám aktuálne z hľadiska udrživania ekonomiky darí skrze špecifickému sektoru hospodárstva, a to je kvôli automobilkám**,“ hovorí Kaliňák a pokračuje: „Otvorene ale treba povedať, že automobilky sú tu na dobu určitú, **skôr či neskôr sa zrejme presunú niekam inam** a aj preto by sme mali využiť vidiecky potenciál z hľadiska podpory cestovného ruchu.“ ### 450-tisíc ľudí závislých na autopriemysle Automobilový priemysel je na Slovensku skutočne mimoriadne rozvinutý, častokrát sa stretávame s pojmami ako „**Slovensko, automobilová veľmoc**“. Na Slovensku sa skutočne vyrába najviac automobilov v pomere na jedného obyvateľa a aj závislosť ekonomiky na tomto priemysle je zásadná, pretože okrem samotných automobiliek tisíce ľudí pracujú v dodávateľských reťazcoch. **Celkovo v automobilovom priemysle na Slovensku pracuje 450-tisíc ľudí** ([zdroj](https://www.noviny.sk/ekonomika/595171-dalsia-slovenska-automobilka-musela-prerusit-svoju-vyrobu-dovodom-vsak-nie-je-lockdown)). ### Polovodičová kríza a iné riziká Zatiaľ čo **v dobrých časoch Slovensko vďaka výrobe automobilov prosperuje**, na druhej strane je evidentné, že ako každý iný priemysel, aj ten automobilový je citlivý na dianie vo svete, ktoré Slovensko ovplyvniť nedokáže. Momentálne má automobilový priemysel problém s dodávkami čipov, takže mnohé automobilky spomaľujú alebo dočasne pozastavujú výrobu – vrátane Slovenska, už v marci sa museli dočasne pozastaviť výroby v žilinskej Kii a tiež v trnavskom Stellantise (PSA). Takzvaná **polovodičová kríza** pritom zdanlivo nebude skoro ustupovať, pretože výroba čipov sa plánuje vopred, dôležitá fabrika na ich výrobu nedávno vyhorela a **segment spotrebnej elektroniky je podstatne silnejší ako pred pandémiou COVID-19**. Práve ten stojí za vysokou spotrebou čipov mimo autopriemyslu. Ohrozením autopriemyslu na Slovensku je tiež **situácia na svetových troch**. Drvivá **väčšina automobilov vyrábaných u nás je určená na export** a je obrazom dopytu po nových automobiloch vo svete. Keď klesne záujem o nové automobily, prakticky hneď sa premietne do zníženia výroby a teda aj to **ohrozenia pracovných miest**. Ak by sa naplnili prepovede o tom, že skutočná koronakríza nás ešte len čaká, potom by aj Slovensko mohli čakať veľmi nepriaznivé časy. Najhorším faktorom v celej tejto veci je, že Slovensko nemá žiadnu schopnosť ovplyvniť dianie na svetových troch a preto je jeho závislosť na autopriemysle predmetom kritiky. Podľa Michala Kaliňáka sú automobilky na Slovensku iba „dobu určitú“, inými slovami avizuje možný odchod automobiliek a s tým spojené problémy v krajine. Alternatívu vidí vo rozvoji vidieka a vlastného cestovného ruchu. „Pretože až 60 percent starostov a primátorov považuje cestovný ruch za odvetie, ktoré dokáže pomôcť ich miestnej ekonomike,“ hovorí Kaliňák. ### Pomôžu vodík a batérie? Slovensko ale predsa len vyvíja aktívne úsilie, aby si automobilový priemysel v krajine udržal. Minulý rok minister hospodárstva Richard Sulík na svojom tlačovom brífingu v žilinskej Kii avizoval, že [má záujem postaviť v nasledujúcich rokoch štyri až osem čerpacích staníc na vodík](https://www.autoviny.sk/novinky/121295/sulik-stavia-vodikove-cerpacie-stanice-plany-su-ambiciozne-bude-sa-angazovat-aj-zilinska-kia) prioritne určených pre osobné automobily, aby tým **podnetil záujem trhu o tento alternatívny typ paliva**. „**Ja si myslím, že vodík je budúcnosť našej krajiny**. Jedného dňa skončí ropa a pomocou elektrolýzy sa dá vodík vyrobiť z vody. Je to ešte hudba budúcnosti, ale niekedy treba začať. Vodík je energonosič, môže poháňať autá, nákladné autá, vlaky, lode, to je otázka kompetentných o využití,“ tvrdí **Sulík** a pokračuje s nádejou, že sa budú tieto vozidlá vyrábať priamo pri Žiline: „Kia s Hyundai sú jeden z mála výrobcov vodíkových áut, ja teda dúfam, že jedného dňa sa aj v tomto závode bude aspoň v malých sériách vyrábať vodíkové auto.“ To bolo pred rokom a dnes žilinská Kia vodíkové technológie nevyrába. Okrem toho sa na Slovensku postavil závod spoločnosti InoBat [pri Voderadoch na výrobu a recykláciu batérií pre elektromobily](https://www.autoviny.sk/novinky/121427/pri-voderadoch-sa-budu-vyrabat-baterie-pre-elektromobily-rocne-az-stvrt-miliona). Na rozdiel od iných firiem vyrábajúcich batérie pre elektromobily, ktoré musia svoje autá prispôsobovať batériám, InoBat vie vyrobiť batériu na mieru pre každý model auta. [VIDEO Zregiony.sk: VIDEOKOMENTÁR MICHALA KALIŇÁKA: Odchod automobiliek bude pre nás obrovská facka](https://regiony.zoznam.sk/videokomentar-michala-kalinaka-odchod-automobiliek-bude-pre-nas-obrovska-facka/) „Jedným dychom musíme dodať, že slovenský vidiek je hlavný pól v podpore poľnohospodárstva a agrosektora, je tu priestor na rozvoj potravinárstva a máme obrovský priestor na to, aby dokázali investičnými príležitosťami podporiť ľudí,“ komentuje Kaliňák zo ZMOS. „My sme počas každej vlny Covidu boli svedkami, ako sa ľudia z veľkých miest sťahovali na vidiek, sme svedkami, ako **vidiek dokáže byť obrovským lákadlom pre ľudí**, aby tam netrávili by iba voľné chvíle, ale aby tam trávili aj svoj pracovný čas. To znamená, že z tohto pohľadu, ak Slovensko chce postaviť svoje hospodárstvo na nohy, tak môžeme vďaka obrovským investíciám; musíme sa odraziť od betónu k naštartovaniu ekonomiky, a tou príležitosťou je 96 samospráv, ktoré tvoria obce … **Ešte pred koronakrízou na vidieku žilo 44 percent populácie** a v slovenskom prihraničí žije až 48 percent ľudí. To znamená, že vidiek z hľadiska svojho potenciálu a možností, ktoré ponúka, je obrovský. Čím skôr do neho budeme investovať, tým skôr naštartujeme ekonomiku.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.