Aktuality

Exkluzívne! Porsche Taycan prichádza ako crossover a má aj novú karosériu!

Táto správa nie je taká šokujúca, ako by sa mohlo zdať. Ak ste sledovali celú púť prvého elektromobilu od Porsche, iste vám niečo hovorí model Porsche Mission E. A taktiež si určite spomeniete, že rok po jeho predstavení na ženevskom autosalóne predstavilo Porsche aj Mission E Cross Turismo so zdvihnutým podvozkom a karosériou typu shooting brake ozdobenú ochrannými plastmi.

Po absolvovaní náročných testov v extrémnych klimatických podmienkach a 998 361 km prejdenými testovacou flotilou dnes Porsche predstavilo produkčný ekvivalent štúdie Mission E a volá sa Taycan Cross Turismo. V ponuke bude v rovnakých verziách ako klasický Taycan, avšak všetky budú mať dva elektromotory a pohon všetkých kolies. Sériovo budú všetky modely taktiež dodávané s najväčšou 93,4 kWh batériou. V cenníkoch teda čoskoro nájdeme modely Taycan 4 Cross Turismo, 4S, Turbo a Turbo S.

Porsche Taycan Cross Turismo

Praktickejšia karoséria

Porsche Taycan Cross Turismo ponúka nielen dizajnové, ale aj praktické odlíšenie od svojho súrodenca. Najmä zadní pasažieri si vďaka karosérii shooting brake užijú podstatne viac priestoru nad hlavami – až o 47 mm. O 39 litrov narástol aj zadný batožinový priestor, ktorý má teraz objem až 446 litrov v prípade modelov Taycan 4 a Taycan 4S. Modely Turbo a Turbo S majú zadný batožinový priestor s objemom 405 litrov. Po sklopení zadných sedadiel dosiahne využiteľný priestor objem až 1 212 litrov (1 171 litrov pre modely Turbo a Turbo S). Predný batožinový systém si zachoval svoj objem 84 litrov. Nezostalo však iba pri vizuálnych zmenách. Taycan Cross Turismo má v súlade s aktuálnou módou špeciálny bodykit so zvýraznenými lemami kolies, odlišnými prahmi karosérie a pozmenenými nárazníkmi. K dispozícii je aj paket Offroad Design, ktorý obsahuje o 30 mm zvýšený podvozok a špeciálne krídelká na nárazníkoch a prahoch. Tie slúžia nielen na zlepšenie aerodynamických vlastností a zvýraznenie dizajnu auta, ale aj ako ochrana lakovaných častí karosérie pred odretím od kamienkov a menších prekážok v teréne. K tomuto balíku dostanete aj kompas umiestnený na palubnej doske.

Optimalizovaný na šotolinu

Práve na nespevnené cesty a ľahký terén sa sústredili inžinieri pri návrhu vzduchového podvozka s trojkomorovými vankúšmi a adaptívnymi tlmičmi, ktorý sa na model Taycan Cross Turismo dodáva sériovo. Auto využíva systém Porsche 4D Chassis Control, ktorý analyzuje a synchronizuje všetky systémy podvozka v reálnom čase. Tento systém je centrálne prepojený. Má nastaviteľnú výšku a v jazdnom režime Gravel (šotolina) sa zvýši o 30 mm. V tomto režime sa celé auto optimalizuje pre čo najlepšie jazdné vlastnosti na nespevnených cestách. Systémy aktívneho odpruženia PASM, trakčnej kontroly PTM, vektorovania krútiaceho momentu PTV+ a stabilizácie PSM sa prispôsobia tak, aby umožnili vodičovi dokonale ovládať auto na štrku a blate. Vďaka systému Smartlift si môžete uložiť na mape miesta, kde sa automaticky zvýši svetlá výška podvozka.

Porsche Taycan Cross Turismo

Bez obmedzení

Vďaka sériovo dodávanej najväčšej batérii sa dojazd na jedno nabitie podľa metodiky WLTP pohybuje v rozmedzí 389 – 456 km pre model Taycan 4 Cross Turismo a 388 – 419 km pre Taycan Turbo S Cross Turismo. Podobne ako verzia sedan, aj Cross Turismo funguje so systémovým napätím 800 Voltov, keď väčšina konkurentov používa iba polovičné napätie. Taycan Cross Turismo dokáže rekuperovať brzdnú energiu výkonom až do 290 kW s efektivitou do 90 %.. To spolu s vynikajúcou aerodynamikou (Cd = 0,26) zabezpečuje priaznivú spotrebu. Taycan Cross Turismo strávil v aerodynamickom tuneli až 350 hodín, počas ktorých sa optimalizovali nové tvary jeho karosérie. Základ mal dobrý, veď klasický Taycan v tuneli strávil až neuveriteľných 1 500 hodín.

Pre každého niečo

Základný Taycan 4 Cross Turismo má štandardný výkon 280 kW (380 k) a so systémom Launch Control, ktorý dočasne zvýši výkon na 350 kW (476 k) dosahuje zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 5,1 s. Maximálna rýchlosť tohto modelu má hodnotu 220 km/h.

Taycan 4S Cross Turismo dosahuje štandardne výkon 360 kW (490 k), ktorý sa pri Launch Control zvýši až na 420 kW (571 k). Šprint na stovku mu trvá len 4,1 s a maximálna rýchlosť je posunutá na hodnotu 240 km/h. Porsche Taycan Turbo Cross Turismo je už riadne zviera. Prevádzkový výkon je až 460 kW (625 k), maximálny dokonca 500 kW (680 k). Šprint na stovku trvá iba 3,3 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

Vrcholná verzia Taycan Turbo S Cross Turismo má bežný výkon rovnaký ako verzia Turbo, avšak pri použití funkcie Launch Control sa zvýši na monumentálnych 560 kW (761 k). Stovku máte za sebou za 2,9 sekundy a na maximálnu rýchlosť 250 km/h sa dostanete oveľa skôr, než by ste si mysleli. Táto verzia je štandardne dodávaná aj s riadenou zadnou nápravou a karbón-keramickými brzdami PCCB. Predné kotúče majú priemer až 420 mm a zakusujú sa do nich desaťpiestikové strmene. Zadné brzdy sú tiež obrovské s priemerom 410 mm a 4-piestikovými strmeňmi.

Porsche Taycan Cross Turismo

Kde sa dá Taycan nabíjať?

V základnej výbave dostanetek Porsche Taycan Cross Turismo 11 kW nabíjačku na striedavý prúd. Za príplatok je k dispozícii 22 kW nabíjačka. Na ceste sa Taycan stará o maximálnu efektivitu svojej batérie premysleným tepelným manažmentom, ktorý dokáže batériu pripraviť na nabíjanie vo chvíli, keď sa auto blíži k vysokorýchlostnej nabíjacej stanici. Následné nabíjanie jednosmerným prúdom môže byť mimoriadne rýchle. Za 5 minút je možné získať dojazd až 100 kilometrov. Nemusíte sa pritom zdržiavať zadávaním údajov do aplikácie v mobile či na nabíjacej stanici. K dispozícii je totiž funkcia Plug & Charge, vďaka ktorej dokáže vozidlo priamo komunikovať s kompatibilnými nabíjacími stanicami a vy nepotrebujete žiadne karty ani aplikácie. Nabíjanie aj zúčtovanie prebehne automaticky. Taycan Cross Turismo vám taktiež dokáže na mape vyznačiť tie nabíjacie stanice, ktoré využívajú tzv. „zelenú“ energiu.

Rýchle príslušenstvo

Porsche vyvinulo aj špeciálny zadný nosič až na tri bicykle pre Taycan Cross Turismo. Je mimoriadne kompaktný a vyznačuje sa jednoduchou obsluhou. Jeho výhodou je, že aj s plne naloženým nosičom je možné otvoriť batožinový priestor Taycanu Cross Turismo.

K dispozícii sú aj špeciálne strešné boxy. Novinkou je model Performance, ktorý je schválený pre rýchlosti až do 200 km/h. To sa pri Porsche vždy hodí. Môžete si ho objednať cez Porsche

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie