Umývanie auta v zime? Má to svoje pre, ale taktiež aj proti

Umývať či neumývať auto v zime? V nasledujúcom článku sa vám to pokúsime objasniť
Vydané  Text: 
Jedna z najdiskutovanejších otázok na internetových fórach je **umývanie auta v zime**. Dalo by sa povedať, že spoločnosť je v tejto otázke dosť polarizovaná. Jedna skupina hovorí, že auto by sa v zime umývať nemalo. Môže to poškodiť lak a navyše posypová soľ pôsobí ako konzervant a chráni auto pred hrdzou. Iná skupina je zase opačného názoru. **Ako to teda v skutočnosti je?** Zimné mesiace so sebou prinášajú, ak sa podarí a cestárov neprekvapí v zime ľad, aj soľ na našich cestách. Tá sa potom logicky dostane na povrch auta a môže spôsobovať problémy. Samotná soľ, ako taká nie je výrazným negatívom. Čo ním však je, je jej kombinácia so špinou a vlhkým počasím. Takáto zmes prísad totiž môže veľmi negatívne pôsobiť na povrch karosérie, ale taktiež aj na súčasti podvozku, ktoré môžu podliehať nadmernej korózii. ### Tak ako to teda je? **Na otázku teda či umývať auto v zime odpovedáme ÁNO**, ale s len podmienkou. Rozoberme si to pekne po poriadku. Soľ z vozovky, ktorá je na aute môže spôsobiť problémy najmä v častiach, ktoré nie sú chránené, respektíve majú nejakým spôsobom poškodenú povrchovú úpravu. Ak sa do poškodeného miesta dostane soľ a vlhkosť, môže sa urýchliť proces korózie, ktorý dokáže pekne „rozožrať“ aj nové auto. Keď so svojim auto jazdíte pravidelne, **odporúča sa jeho umývanie raz za 10 až 14 dní** v závislosti od hrúbky nanesenej slanej vrstvy. Takúto soľ je potreba dôkladne spláchnuť nielen z karosérie, ale najmä z podvozku, ktorý je jej vystavený najviac. Najhoršou možnou kombináciou, ktorá dokonale prispieva vzniku hrdze je vlhké počasie a posyp na ceste. To sme koniec-koncov mohli zažiť pred niekoľkými týždňami. Je dobré teda z času na čas spláchnuť všetku soľ dole. Avšak tu si musíte dávať pozor. Neodporúča sa auto umývať pri mínusových teplotách. Chladné počasie môže v kombinácii s vodou z umyvárne spôsobiť viac škody ako úžitku. Aj keď sa umyvárne snažia pri mínusových teplotách dodávať do strojov teplú vodu, tá môže **auto poškodiť hneď dvoma spôsobmi**.
Creative Commons - Pixabay
### Treba to zvážiť Prvým z nich je, že na podchladený lak, ktorý má nejaké povrchové poškodenie streknete teplú vodu. Môže dôjsť k jeho popraskaniu a v extrémnych prípadoch dokonca k odlupovaniu. Druhým prípadom je, že pokiaľ lak nemáte nijako viditeľne poškodený, ihneď, ako opustíte z umývací box dôjde k zamrznutiu vody na ňom. Ľad, ktorý týmto vznikne môže poškodiť rôzne gumové tesnenia, plasty či dokonca aj plechy na aute. Ideálne je, ak ihneď po opustení umývacieho boxu pretriete a vysušíte všetky gumové tesnenia v oblasti dverí, okien a kľučiek. Tie totiž podliehajú najväčšej záťaži, nakoľko keď k sebe primrznú, môžete ich nechtiac odtrhnúť. Ak sa teda rozhodnete v zime splachovať soľ zo svojho auta musíte dbať na to aby nebola prílišná zima a aby ste dokázali niektoré časti ihneď vysušiť. Najideálnejšie je, ak auto z umyvárne zatvoríte do teplej garáže a necháte ho uschnúť. V opačnom prípade môžete zobrať jemnú handričku a ňou pretrieť okolie dverí, okien a s oboma zatvorenými očami aj lak.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »