Prečo by ste nemali skladovať naftu doma či v garáži?

Niektorí motoristi skladujú palivo v garáži: zásoby im umožnia prežiť sezónne zvýšenie cien a trochu ušetriť. Existujú však dobré dôvody, aby tak nerobili, najmä pokiaľ ide o naftu.
Vydané  Text: 

Alfa a omega celej problematiky skladovania palív je dodržanie správnych podmienok skladovania. To znamená, že palivo by sa malo nachádzať v uzatvorenej nádobe z materiálu, ktorý je na to na určený, v prostredí, v ktorom je približne rovnaká teplota počas celého obdobia skladovania, nesvieti na ňu priame slnko ani nedochádza do kontaktu s inými chemikáliami. Ale čo ak sa niečo z uvedeného zanedbá? Z hľadiska nebezpečenstva požiaru je motorová nafta bezpečnejšia ako benzín, pretože jej výpary sú menej horľavé a ľahšie sa uhasia, ak sa zapália. Hlavným problémom nafty je však jej veľká volatilita, teda prchavosť. Výpary paliva sú vysoko toxické a príznaky otravy sa údajne začnú objavovať v priebehu jedného až dvoch týždňov neustáleho kontaktu. Ako prvé trpia sliznice. Človek si postupným dýchaním výparov nafty vyvíja aj ochorenie kože, opuch, ostré bolesti začať, píše [aif.ru](https://aif.ru/auto/practice/chem_opasno_hranit_solyarku_v_garazhe) . Vdýchnutie koncentrovaných výparov vedie ku kašľu, dýchavičnosti, horúčke a môže sa dokonca vyviniť aj zápal pľúc. Najnebezpečnejšou je nafta s vyšším obsahom síry, ktorá sa však v našich končinách už v konvečnom predaji nevyskytuje. No občas sa stane, že sa v predaji predsa len objaví, ako sa to [stalo v Českej republike pred niekoľkými rokmi](https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/kvalita-nafty-se-zvysenou-koncentraci-siry-nezhorsi-skodi-ale-prirode.A120503_161313_automoto_fdv). Platí, že čím vyššie je percento síry, tým viac je postihnutá pokožka. V žiadnom prípade by ste sa nemali snažiť premiestňovať naftu z kanistra do nádrže hadičkou tým, že naftu rozbehnete „cucnutím“ jej konca. Jedovaté chemikálie spôsobia bolesti žalúdka a poškodzujú pľúca, a to aj v malom množstve. Nie je vylúčený vývoj hepatitídy, pretože ropné produkty ovplyvňujú pečeň, uvádza Nebezpečné sú aj náhodné úniky nafty. Pri kombinácii s kyslíkom vzniká toxická zmes, ktorá dlho otravuje všetko naokolo. Takúto mláku s naftou nemožno utrieť obyčajnou handrou. Potrebujete špeciálny prostriedok, ktorý zmes rozdelí na jednoduché zložky, ktoré sa v atmosfére rozkladajú. Zvyšky rozliateho paliva budú eliminované parazitickými baktériami, ktoré zničia motorovú naftu a vytvoria akési želé. Podmienky skladovania paliva sú dôležité – platí to ako pre benzín, tak pre naftu. Teplota vzduchu by nemala presiahnuť 20 stupňov Celzia, v takom prípade je možné motorovú naftu skladovať jeden rok. Pri vyššej teplote sa proces odparovania zintenzívni a za šesť mesiacov sa konzistencia paliva zmení natoľko, že ho nebude možné naliať do auta. Nesprávnym skladovaním v zime môže dôjsť k znehodnoteniu palív v dôsledku prímesy vody. Myslite tiež na to, že palivo sa dá znehodnotiť aj zmiešaním paliva a sedimentov, ktoré sú pozostatkom z dlhodobého nečistenia nádrží nekvalitným palivom s nestálou konzistenciou a bio zložkou paliva a tiež znečistením malými čiastočkami korodovaného kovu z nádrže alebo v potrubí. Znehodnotenie paliva môže viesť k poškodeniu motora a iných súčastí automobilu, o čom sme písali v samostatnom článku:

Rusi majú veľký problém s kvalitou palív, spúšťajú obrovské kontroly. Kto kontroluje kvalitu palív na Slovensku?

Nedostatočná kvalita palív sa údajne vyskytla až v takmer troch štvrtinách prípadov.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.