Aktuality

Prečo by ste nemali skladovať naftu doma či v garáži?

Alfa a omega celej problematiky skladovania palív je dodržanie správnych podmienok skladovania. To znamená, že palivo by sa malo nachádzať v uzatvorenej nádobe z materiálu, ktorý je na to na určený, v prostredí, v ktorom je približne rovnaká teplota počas celého obdobia skladovania, nesvieti na ňu priame slnko ani nedochádza do kontaktu s inými chemikáliami. Ale čo ak sa niečo z uvedeného zanedbá?

Z hľadiska nebezpečenstva požiaru je motorová nafta bezpečnejšia ako benzín, pretože jej výpary sú menej horľavé a ľahšie sa uhasia, ak sa zapália. Hlavným problémom nafty je však jej veľká volatilita, teda prchavosť.

Výpary paliva sú vysoko toxické a príznaky otravy sa údajne začnú objavovať v priebehu jedného až dvoch týždňov neustáleho kontaktu. Ako prvé trpia sliznice. Človek si postupným dýchaním výparov nafty vyvíja aj ochorenie kože, opuch, ostré bolesti začať, píše aif.ru . Vdýchnutie koncentrovaných výparov vedie ku kašľu, dýchavičnosti, horúčke a môže sa dokonca vyviniť aj zápal pľúc.

Najnebezpečnejšou je nafta s vyšším obsahom síry, ktorá sa však v našich končinách už v konvečnom predaji nevyskytuje. No občas sa stane, že sa v predaji predsa len objaví, ako sa to stalo v Českej republike pred niekoľkými rokmi.

Platí, že čím vyššie je percento síry, tým viac je postihnutá pokožka.

V žiadnom prípade by ste sa nemali snažiť premiestňovať naftu z kanistra do nádrže hadičkou tým, že naftu rozbehnete „cucnutím“ jej konca. Jedovaté chemikálie spôsobia bolesti žalúdka a poškodzujú pľúca, a to aj v malom množstve. Nie je vylúčený vývoj hepatitídy, pretože ropné produkty ovplyvňujú pečeň, uvádza

Nebezpečné sú aj náhodné úniky nafty. Pri kombinácii s kyslíkom vzniká toxická zmes, ktorá dlho otravuje všetko naokolo. Takúto mláku s naftou nemožno utrieť obyčajnou handrou. Potrebujete špeciálny prostriedok, ktorý zmes rozdelí na jednoduché zložky, ktoré sa v atmosfére rozkladajú. Zvyšky rozliateho paliva budú eliminované parazitickými baktériami, ktoré zničia motorovú naftu a vytvoria akési želé.

Podmienky skladovania paliva sú dôležité - platí to ako pre benzín, tak pre naftu. Teplota vzduchu by nemala presiahnuť 20 stupňov Celzia, v takom prípade je možné motorovú naftu skladovať jeden rok. Pri vyššej teplote sa proces odparovania zintenzívni a za šesť mesiacov sa konzistencia paliva zmení natoľko, že ho nebude možné naliať do auta. Nesprávnym skladovaním v zime môže dôjsť k znehodnoteniu palív v dôsledku prímesy vody.

Myslite tiež na to, že palivo sa dá znehodnotiť aj zmiešaním paliva a sedimentov, ktoré sú pozostatkom z dlhodobého nečistenia nádrží nekvalitným palivom s nestálou konzistenciou a bio zložkou paliva a tiež znečistením malými čiastočkami korodovaného kovu z nádrže alebo v potrubí.

Znehodnotenie paliva môže viesť k poškodeniu motora a iných súčastí automobilu, o čom sme písali v samostatnom článku:

Prečítajte si aj:


Rusi majú veľký problém s kvalitou palív, spúšťajú obrovské kontroly. Kto kontroluje kvalitu palív na Slovensku?

ERIK STRÍŽ


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

SEAT Ateca Cupra Akrapovič (foto: David Hecl 2020)
Testy

Prvá jazda: CUPRA Ateca First Edition – jeho veličenstvo Akrapovič +video

V dobe, keď takmer všetky značky prechádzajú na elektromobilitu, je skvelé vidieť nové auto s testosterónom v žilách. Ateca najmladšej európskej automobilky CUPRA je síce stará známa, no po modernizácii prináša ešte viac muziky. To s tou muzikou môžete kľudne brať doslovne. Je totiž na želanie dodávaná s výfukovým systémom Akrapovič.