Pripomeňme si Daewoo Tico: Mini pre chudobnejšiu časť Európy (vrátane Slovenska)

Prerobené Suzuki malo trojvalec už v 1991, maximálny výkon dosahoval 48 koní a ak ste mali dosť odvahy, dalo sa použiť aj ako off-road.
Vydané  Text: 

Trojvalec s karburátorom

O trojvalcových motoroch sa občas hovorí, že sú nezmyslom posledných rokov a výsledkom nátlaku ekológov na automobilky. Radový trojvalcový motor (R3) však píše svoju históriu desaťročia dozadu: už od roku 1938, kedy ho nemecká automobilka DKW použila v modeli F8. Až v 21. storočí sa po skombinovaní s preplňovaním stali trojvalce natoľko silné, aby mohli byť súčasťou automobilov bez toho, aby sa na ne ľudia pozerali s nedôverou. Dnešné trojvalce dosahujú dobré výkonové charakteristiky a vyrovnávajú sa atmosférickým motorom so štyrmi valcami a objemami 1,6 až 2,0 litra.

Trojvalec S-TEC v Daewoo Tico z roku 1991 však ani zďaleka nebol tým motorom, ktoré dnes nachádzame v Škodovkách, Audinách či v Seatoch. Automobil bol prestavaným Suziki Alto, objem valcov motora s karburátorom dosahoval 796 kubických centimetrov a s maximálnym výkonom 48 koní sa dnes o nejakej radosti z jazdy hovoriť nedá. Neskôr bol tento motor pod hlavičkou novej normy Euro 2 vybavený priamym vstrekovaním.



Továreň na Oltcity a Ticá

Tico sa na iných trhoch (Latinská Amerika) volalo aj Fino a bolo predchodcom známejšieho Matizu. Hranatý dizajn bol pre 90. roky 20. storočia typický, automobil sa vyrábal v Rumunsku v rovnakej továrni, v ktorej sa predtým vyrábal aj neslávne slávny Oltcit (Automobile Craiova S.A.) a tiež v Poľsku.

Tico bolo najpopulárnejšie vo východoeurópskych krajinách, popri Slovensku aj v Čechách, Chorvátsku, Slovinsku, Poľsku, Macedónii, Bulharsku a v Rumunsku.



Jazdené kusy sa dnes predávajú na internetových bazároch za veľmi nízke ceny okolo 200 až 750 eur. Za tieto peniaze dostanete neveľký počet koní, dymiaci motor, malý interiér s veľmi jednoduchým vzhľadom. Rozmery Tica sú obdivuhodne malé: 3340×1400×1394 mm, hmotnosť dosahovala 680 kilogramov.

Zaujímavosťou je, že na prístrojovke nebol otáčkomer, iba tachometer, ukazovateľ stavu palivovej nádrže a teploty motora. Video nižšie však dokazuje, že ak nemáte zábrany a obavy o vlastnú bezpečnosť, Tico môže byť aj zábavným vozidlom:



Značku pochovali Američania

Automobilka Daewoo Motors z Južnej Kórey dnes nefunguje, formálne ukončila samostatnú činnosť v roku 2002. Založená bola v roku 1937 ešte ako National Motors a v priebehu desaťročí prešla viacerými zmenami názvu, okrem iných aj GM Korea. Na našich cestách dodnes jazdia okrem Tica aj modely Kalos, Matiz, Lanos, Nexia a Nubira.

Keď automobilku prevzalo General Motors, bol to začiatok konca značky ako takej – v roku 2011 sa z nej definitívne stal Chevrolet. Chevrolet existoval aj dovtedy ako typicky americký brand, premenovanie juhokórejskej značky však bolo podmienené dlhé roky trvajúcou úzkou spoluprácou na výrobe áut (až jedna štvrtina prichádza z Kórey), názov Daewoo bol v posledných rokoch zachovaný iba pre juhokórejský trh.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia