Ako dopadol pokus Poliakov napodobniť taliansku Issetu?
Nie všetky kópie áut prichádzajú z Číny.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Iso Isetta je povojnový automobil, ktorý síce popularizovalo nemecké BMW, jeho korene sú však talianske. Mníchov iba prevzal licenciu na výrobu a automobil zdokonalil.
Pôvodná Iso Isetta započala svoju výrobu v roku 1953. Poľský Smyk vznikol v roku 1957 ako prototyp a jeho podobnosť s Isettou bola priam prekvapivá. Smyk mal dvojfarebné vyhotovenie karosérie, chýbala predná kapota, pretože ju nahradili plnohodnotné dvere. Jeden kus dverí, cez ktoré sa nastupovalo do interiéru. Rovnako ako v Isette, aj pri nastupovaní do poľského Smyku musel vodič prekračovať volant, pedále a páku prevodovky.
Vozidlo vyrobila spoločnosť Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego a dopriala mu taký luxus, akým je pohon zadnej nápravy. Inak to ani nešlo, motor z motocykla mal objem menej ako pol litra a pracoval iba vďaka jedinému valcu. Išlo o motor S03 z motorky Junak, maximálny výkon dosahoval 11 kW a s kubatúrou 359 cm3 disponoval kompresným pomerom 6,8:1.
Zaujímavé je, že aj napríklad malému objemu valca mal Smyk priemernú spotrebu až 5 litrov benzínu na 100 km. Maximálna rýchlosť dosahovala 70 km/h.
Rozmery mikroauta boli 2950x1300x1370 mm (dxšxv), môžete teda tušiť, že jazdné vlastnosti neboli na vysokej úrovni. Smyk s hmotnosťou iba 470 kilogramov mal plniť funkciu nenáročného prostriedku prevážajúceho pasažiera z bodu A do bodu B. Osobne však vôbec nepochybujem o tom, že práve takéto vozidlá boli schopné jazdiť aj na šialene dlhé vzialenosti a aj doraziť do plánovanej destinácie. Viď napríklad slávne Trabanty, na ktoré každý nadáva, ale Slováci v ňom prešli celú Afriku. A pripomínam aj taký Garbage run, ktorý je reálnou ukážkou toho, že aj zdanlivo nefunkčné vraky áut ešte vedia slúžiť tisíce kilometrov. Smyk však žiadny vrak nebol, zaraďoval sa do kategórie mikroáut, ktorých vývoj a predaj podnietila nepriaznivá ekonomická situácia v krajine po 2. svetovej vojne. Smyk teda nebol jediným svojho druhu, o priazeň verejnosti sa uchádzali aj poľské Mikrus, Topolino či Norka 8.
Dnes sa takéto vozidlá nepredávajú, pretože vzhľadom na nízke ceny ojazdených plnohodnotných automobilov by si ich takmer nikto nekúpil. Na takom Slovensku možno vôbec nikto. Zmenou však môžu byť malé mestské elektrické čudá, ktoré je možné šoférovať už od veku 15 rokov. Sú to také motorky s tromi či štyrmi kolesami, ktoré nespĺňajú bezpečnostné normy automobilov a preto výrazne podliezajú aj ceny konvenčných jazdeniek.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.