Európsky týždeň mobility 2020 – Základné informácie o kampani

Slovenské mestá ponúknu zvýhodnené cestovanie v MHD, aby presvedčili vodičov, že by mali nechať svoje autá doma nechávať častejšie.
Vydané  Text: 

Európsky týždeň mobility sa koná každoročne od 16. do 22. septembra s cieľom povzbudiť samosprávy, aby zaviedli a podporovali opatrenia udržateľnej mobility. Do národnej kampane Európsky týždeň mobility 2020 sa napriek dosahom pandémie Covid-19 do 14. septembra zaregistrovalo 49 samospráv a 22 originálnych aktivít zástupcov organizácií, inštitúcií či škôl. Svojimi aktivitami či trvalými opatreniami podporia od 16. do 22. septembra 2020 tohtoročné motto kampane Čistejšie ovzdušie pre všetkých. A aj keď sa nemôžu pre preventívne opatrenia konať mnohé tradičné aktivity v pôvodnom rozsahu, zaregistrovaní účastníci do kampane opäť potvrdili svoju vynaliezavosť a kreativitu. Napríklad v Bánovciach nad Bebravou chystajú Bánovskú stopovačku – mobilnú hru, ktorej podmienkou bude prejsť peši alebo na bicykli niekoľko stanovíšť v meste, odpovedať na otázku alebo splniť úlohu. Obyvatelia mesta sa, ak to situácia dovolí, napríklad môžu tešiť aj nočný beh s „Bánovskými Behúňmi“ či „Vikingskú“ cyklistickú súťaž. V Bratislave môžu majitelia áut zadarmo využívať hromadnú dopravu a na elektrické kolobežky je zľava 50 percent. Podrobnosti uvádza imhd.sk: V rámci Európskeho týždňa mobility od 16. do 21. septembra 2020 bude mestská hromadná doprava v I. aj II. tarifnom pásme bezplatná pre cestujúcich, ktorí sa preukážu platným vodičským preukazom (vydaným v krajine EÚ) a originálom technického preukazu od osobného motorového vozidla kategórie M1, ktoré nemusí byť vo vlastníctve cestujúceho. Na nočných linkách bude platiť štandardná tarifa MHD. Dopravný podnik však upozorňuje, že v prípade cestovania bez platného cestovného lístka nebude možné dodatočné preukázanie sa vodičským alebo technickým preukazom. V Levoči sa môžu obyvatelia zapojiť do „Levočskej hecovačky“ či do diskusie na tému udržateľná doprava v meste. V Liptovskom Mikuláši sľubujú v úvodný deň kampane „Cykloraňajky na cyklochodníku popri Váhu“ a počas Dňa bez áut večernú cyklojazdu mestom. Aj v Banskej Bystrici vyrazia počas ETM na večernú cyklojazdu, ktorá bude viesť nielen po vybudovanej cyklotrase, ale aj mimo nej. Zúčastnení tak budú môcť porovnať komfort svojej jazdy a pocit bezpečnosti na oboch trasách. Na Deň bez áut chcú v meste pod Urpínom uzavrieť pre motorové vozidlá časť cestnej komunikácie na Námestí H. Vajanského. Pôvodne tam chystali množstvo atraktívnych podujatí pre verejnosť, vzhľadom k pandemickej situácii program upravili a ukážu nám aspoň, ako by táto časť mesta mohla vyzerať, keby tam mali zakázaný vstup motorové vozidlá. Vytvoril by sa tak priestor pre zeleň, pre naše aktivity či posedenia. Aj v Štúrove chcú v Deň bez áut uzatvoriť Školskú ulicu od 7.00 do 9.00 hod. a na pešiu zónu chystajú program pre deti z materských škôl (detské dopravné ihrisko, ukážky vozidla Mestskej polície, rádiostaníc, ako bezpečne jazdiť na kolobežkách, bicykloch). Počas ETM pripravujú aj zber jednorazových lístkov na autobusy mestskej hromadnej dopravy (MHD) a 22. septembra vylosujú výhercu, ktorý dostane od mesta voľný cestovný lístok na MHD na jeden rok. V Prešove bude v rámci Dňa bez áut bude v utorok 22. septembra 2020 cestovanie MHD v celej sieti (v I. aj II. tarifnom pásme) úplne zadarmo, uvádza imhd.sk. V Hlohovci na Deň bez áut organizujú Cyklojazdu po Fraštáku – tento raz po netradičnej trase, v ktorej je zahrnutý aj nový úsek cyklotrasy, ale aj aktivity na uzavretej časti námestia. Slovenská agentúra životného prostredia, ktorá je národným koordinátorom kampane ETM, pripravuje na 18. septembra 2020 na Úrade Banskobystrického samosprávneho kraja workshop Ako pripraviť a realizovať strategické plány udržateľnej mobility. Spolu s organizátormi z Ministerstva životného prostredia SR chcú zástupcom samospráv a odbornej verejnosti priblížiť problematiku udržateľnej mobility, vrátane plánovania a realizácie dopravy s ohľadom na obyvateľov, mestá a regióny. Zároveň im vytvoria priestor pre vzájomné zdieľanie skúseností so zavádzaním trvalých patrení a aktivít v prospech udržateľnej mobility a tým aj ku zlepšovaniu kvality ovzdušia. Ďalšie informácie o pripravovaných aktivitách ku kampani ETM 2020, nad ktorou prevzal záštitu minister životného prostredia Ján Budaj, a realizovaných trvalých opatreniach v prospech udržateľnej mobility v našich mestách a obciach nájdete na https://mobilityweek.eu/2020-participants/?year=2020&country=SK alebo na https://mobilityweek.eu/registered-actions/?country=SK.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.