PRVÁ JAZDA: SEAT Leon je technologická špička, cenou pritom podlieza súrodencov!

Aj keď je súčasťou rodiny Volkswagen, chce byť SEAT Leon o čosi samostatnejší a výraznejší. Navyše sa už dá ovládať aj rečovými povelmi.
Vydané Text: 

Nájsť si svoje miesto v rodine nie je niekedy úplne najľahšie. Zvlášť vo veľkej, fungujúcej, úspešnej a zavedenej. Čosi by o tom vedel porozprávať aj SEAT Leon, ktorý sa musel presadiť nielen medzi kompaktnými vozidlami, ale aj v rámci klanu Volkswagen. Že sa to podobá životu so žralokmi? **Popri Golfe a Octavii sa musel presadiť odvahou, cenovou dostupnosťou a zároveň vysokou hodnotou.** To znie ako výzva. A ono to aj výzva je. Zároveň aj dôvod, prečo sa Leon vo štvrtej generácii stavia konkurencii čelom. Aj keď sa Leon vždy vyznačoval o čosi ohnivejším temperamentom ako jeho súrodenci, v momentálnej verzii sa zameriava o čosi viac na zvýraznenie svojej dĺžky. Riadenie dostalo trochu viac korenia, zjemnením prešiel podvozok, intenzívnejšiu chuť dopriali konštruktéri pruženiu a na záver to celé dochutili príťažlivou dizajnovou arómou – hotovo.
Špecialitou je LED svetelná lišta vedúca naprieč vekom batožinového priestoru a celková zmena proporcií. Vozidlo je predsa o deväť centimetrov dlhšie a o čosi nižšie aj užšie, čím, napriek štyrom dverám, pripomína dvojdverový model. Rázvor sa v rámci platformy MQB Evo natiahol o päť centimetrov, čo prinieslo viac priestoru na nohy zadných pasažierov, miesta na hlavu je dosť a batožinový priestor zostal na hodnote 380 dm3. Nastupovať. No nech sa páči! **Korenistý viacfarebný interiér s palubnou doskou v štýle Lamborghini, mäkké športové sedadlá s dostatočnou bočnou oporou, premyslená ergonómia a dobre ovládateľné tlačidlá na multifunkčnom volante.** Za ním: digitálna prístrojová doska, ktorá je štandardom vo verziách XC a FR. K tomu sa pridáva 10-palcový displej informačného a zábavného systému ako aj široké možnosti digitálneho prepojenia od online navigácie až po vzdialený prístup prostredníctvom aplikácie.
Leon sa s mobilnými telefónmi iPhone prepojí bezdrôtovo cez Bluetooth alebo WiFi a prenesie obrazovku cez Apple CarPlay, na spoluprácu s Androidom potrebuje kábel. Ovládať ho môžete rôzne – tlačidlami na volante, dotykovými plochami, cez posuvnú plochu (na nastavovanie hlasitosti a teploty) alebo aj hlasovými povelmi. Stačí dvakrát povedať hola a Leon bude poslúchať na slovo – zmení hudbu, teplotu, spustí navigáciu či poskytne informácie. Vodičov tiež poteší použitie matných okrasných plôch na palubnej doske v rôznych štýloch, ktoré odolajú hrubšiemu zaobchádzaniu lepšie než čierne lesklé plasty. Toto sa Španielom podarilo! A ako jazdí? **Vo verzii FR so športovým podvozkom a 18-palcovými pneumatikami veselo a s čistými reakciami riadenia, s neutrálnymi prejavmi priľnavosti bez trhania a príjemným celkovým komfortom,** ktorý v prípade potreby upravia na želanie dodávané adaptívne tlmiče. Za novo tvarovanou prednou maskou sa schovávajú najmodernejšie motory vrátane štvorvalca 1.5 eTSI s konvenčným turbodúchadlom (VGT a Millerov cyklus zatiaľ zostávajú v zálohe pre slabšie verzie) a so 48 V mild hybridnou technológiou. Remeňom poháňaný štartér-generátor zvyšuje výkon aj krútiaci moment (250 Nm), podporuje pri rozbehu, rekuperuje pri spomaľovaní a pomáha pri roztáčaní motora ako štart/stop po jazde na voľnobeh.
Sedemstupňová dvojspojková prevodovka s krátkou a dobre ovládateľnou páčkou sa k motoru eTSI dodáva sériovo, v športovom režime však radí trochu nervózne. Proti nervozite pôsobí ponuka asistenčných systémov od adaptívneho tempomatu s čítaním dopravných značiek až po čiastočne autonómne jazdenie do rýchlosti 210 km/h – to aj v prípade, ak dá vodič maximálne na 15 sekúnd ruky preč z volantu citlivého na dotyk. Kto by však chcel v tomto podarenom, každodenne dynamickom a príťažlivom kompakte dávať ruky z volantu?
**Počas nášho krátkeho zoznámenia sme mali tú možnosť vyskúšať si aj pragmatickú voľbu v podobe štvorvalcového motora 1.5 TSI s výkonom 96 kW (130 k) v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.** Po dynamickej stránke bude tento motor vyhovovať bežným záujemcom o tento model, nestratí sa ani na diaľnici a v meste sa odvďačí výbornou spotrebou. V kombinovanej prevádzke dokáže tento agregát jazdiť pod 6 l/100 km. Agregát disponuje funkciou odpájania dvoch valcov, čo napomáha pri znižovaní celkového apetítu. Chybu neurobíte ani pri voľbe obyčajnej manuálnej prevodovky, ktorá funguje príkladne. Má pomerne krátke dráhy a presné radenie, čo oceníte pri rýchlej zmene prevodového stupňa napríklad pri predbiehaní. Odporcov trojvalcov však najviac poteší kultúra chodu a tichosť pohonnej jednotky, ktorú v tejto výkonovej verzii považujeme za ideálny kompromis medzi výkonom, spotrebou a cenou vozidla. **Vo výbave Xcellence ju môžete dostať už za priaznivých 20 000 eur.**
Aj štvrtá generácia Leona sa ukazuje ako príťažlivejšia alternatíva Golfa. Priostrená dynamická optika a ovládateľnosť bez hranej tuhosti. Množstvo asistenčných a prepojených systémov, k tomu na svoju triedu veľmi dobrá priestorová ponuka, dobré ovládanie všetkých systémov a moderné motory. To všetko sú tromfy, ktorými môže Leon úspešne aj naďalej bojovať o svoje miesto pod slnkom aj v rodine Volkswagen. **Podrobnejšie sa budeme novinke venovať v rámci plnohodnotného testu o niekoľko týždňov.**




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.