Magazín

Pamätáte si Škodu Favorit ako kabriolet? Že nie? Tak čítajte ďalej.

Metalex Favorit

História Favoritu bez strechy sa začala písať v deväťdesiatych rokoch minulého storočia. O vysokopevnostných plechoch sme vtedy ani len nechyrovali, k bezpečnostným testom sme pristupovali skôr formálne. A tak si v Metalexe, kultovej firme bývalého Československa zaoberajúcej sa výrobou závodných špeciálov povedali, že urobiť z Favoritu kabriolet, či ak chcete roadster, by nebol zlý nápad.

S nápad na výrobu Favoritu bez strechy prišiel v roku 1990 Petr Bold, riaditeľ Metalexu. Dodajme, že vo výrobnom programe Metalexu to nebol prvý pokus s prestavbou sériového auta na kabriolet. Podobnou úpravou prešla aj Škoda Rapid.

Metalex Favorit

Jeden rozdiel, a to dosť podstatný, tu však bol. Rapid bol trojdverovým kupé s krátkym vekom kufra, zatiaľ čo Favorit päťdverový hatchback. Ani tento rozdiel však sen o kabriolete na báze Favorita firmu nezastavil. K spolupráci prizvali české dizajnérske eso – Václava Krála a jeho Jiřího. Urobiť z Favorita auto na spôsob „landaulet“ sa neujalo, a tak prišiel Favorit o zadnú dvojicu dverí. A zrodil sa roadster.

Metalex Favorit

Päť mesiacov stačilo Len toľko času vo firme potrebovali na stavbu prvého prototypu. Po prvom polooficiálnom predstavení domácim novinárom vzápätí firma auto predstavila na autosalóne v Birminghame. Dodajme, že súbežne s predstavení Metalex spustil aj sériovú výrobu. Odstránenie strechy sa podľa očakávanie prejavilo v zásadnom znížení torznej tuhosti karosérie. Zosilnená teda bola podlaha, medzi horným uložením predných tlmičov pribudla vzpera.

Jednoduchá plátenná strecha sa skladala do priestoru zadných sedadiel, auto dostalo dvojicu masívnych ochranných oblúkov, kompletne prepracovaná bola zadná časť.

Piate dvere v Metalexe nahradili vekom kufra s integrovaným spojlerom. Umiestenie strechy za predné sedadlá priniesli jednu zaujímavosť. Zatiaľ čo väčšina kabrioletov ponúka menší priestor na batožinu, v tomto prípade platil pravý opak. Majiteľ si so sebou mohol zbaliť batožinu s celkovým objemom až 420 litrov! Dodajme, že kompletná úprava karosérie zvýšila „suchú“ hmotnosť auta o približne 45 kilogramov. Aby bol možné auto využívať celoročne, firma klientom neskôr ponúkala aj originálny pevný odnímateľný hardtop.

Metalex Favorit

Nielen sériový O pohon sa staral atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra a maximálnym výkonom 46 kW (63 k), ktorý spolupracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Metalex však klientom ponúkal aj vyladenie motora. Použitím ostrých vačiek, dvojitých karburátorov a úpravou hlavy valcov zvýšili výkon motora Roadsteru až o 25 %.

Aj na export MTX Roadster, pod týmto obchodným označení firma auto predávala, sa vyrábal v rokoch 1990 až 1996. Celkom bolo vyrobených viac ako 150 kusov. Zaujímavosťou je, že väčšina automobilov putovala na vývoz, aurto si bolo možné kúpiť napríklad v Nemecku, Holandsku aj Veľkej Británii. Za slabším domácim dopytom možno s najväčšou pravdepodobnosťou hľadať cenu. Na efektný roadster totiž domáci záujemca v porovnaní s klasickým modelom Favorit LS potreboval takmer dvojnásobný rozpočet (150.750 Kčs vs. 298.000 Kčs).