Cyklisti a červená na semafore: Kedy pre nich platí a kedy nie?
A môže cyklista striedať cesty a chodníky podľa toho, ako mu to práve vyhovuje? Odpovedáme na časté otázky.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Chodník alebo cesta?
Bicykel má v mestskej i medzimestskej doprave svoje ťažko zastupiteľné miesto a patrí medzi najobľúbenejšie dopravné prostriedky u nás. Zatiaľ nie sme ako domáci v Amsterdame a Haagu, kde majú bicykle azda všetci, ale každý jeden deň, bez ohľadu na poveternostné podmienky, vidíme na cestách cyklistov smerujúcich do blízkych cieľov.Jednou z výhod bicykla je to, že veľmi jednoducho môže meniť priestor, v ktorom sa pohybuje. Často vidíme cyklistov, ktorí podľa potreby striedajú chodníky s cestami pre motorové vozidlá a dokážu tak prísť do cieľa nepomerne rýchlejšie, ako keby si vybrali iba jednu z týchto ciest. V slabej premávke takýto prístup k vedeniu bicykla nemusí byť problémom. Situácia sa komplikuje až vtedy, keď je na chodníku viac ľudí a na cestách veľa áut. Vtedy môže byť cyklista ohrozený, zároveň môže ohroziť chodcov a vodičov áut, ktorí sa v prípade stretu vyhnú do iného vozidla alebo cyklistu zrazia.
V mestskej premávke by cyklisti nemali striedať cesty, po ktorých sa pohybujú, mali by preferovať cesty pre autá a chodníky prenechať chodcom, kolobežkárom a osobám na samovyvažovacích vozidlách (hoverboardoch a podobne). Ale ak pri výjazde na chodník z bicykla zostúpia, prejdú napríklad priechodom pre chodcov a následne nasadnú na bicykel za križovatkou a vydajú sa po ceste, takýto prístup sa zdá byť v poriadku.
Čo hovorí zákon
Zákon o cestnej premávke (Zákon č. 8/2009 Z. z.) sa tejto problematike venuje a stanovuje jasné pravidlá, predovšetkým v paragrafe 55:(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici. Osoby mladšie ako desať rokov smú jazdiť po chodníku.
(2) Cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou; to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Cyklista nesmie jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť počas jazdy druhý bicykel, ručný vozík, psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie bicykla alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Pri jazde musí mať cyklista nohy na pedáloch, to neplatí, ak ide o bicykel, ktorého pohon nezabezpečujú pedále. (3) Na jednomiestnom bicykli nie je dovolená jazda viacerým osobám. Osoba staršia ako 15 rokov môže viezť osobu mladšiu ako 10 rokov a) na pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, b) v prívesnom vozíku určenom na prepravu detí, c) na detskom bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom. (4) Osoba mladšia ako 10 rokov smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ňu riadne dozerala, a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností podľa tohto zákona touto osobou. (5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava. (6) Ak je zriadená cestička pre chodcov a cyklistov označená príslušnou dopravnou značkou, cyklista nesmie ohroziť chodca. Ak cestička pre chodcov a cyklistov má oddelené pruhy pre chodcov a cyklistov, sú chodci a cyklisti povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku pre chodcov a cyklistov a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú vzájomne ohroziť. (7) Cestičku pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov. (8) Pred vjazdom na priechod pre cyklistov sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. Na priechode pre cyklistov sa jazdí vpravo. (9) Cyklista mladší ako 15 rokov je povinný počas jazdy na bicykli chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou; táto povinnosť sa vzťahuje aj na prepravované osoby podľa odseku 3 písm. a) a c).
Parkovanie bicyklov na chodníkoch? Áno, ale s obmedzením!
Podľa štvrtej hlavy cestného zákona v časti Osobitné ustanovenia o chodcoch § 52 odseku 2 môže cyklista odstaviť bicykel aj na chodníku, rovnako ako tam môže stáť motocykel. Má to ale podmienku, a to: V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.Červená na semafore: kedy platí a kedy neplatí pre cyklistov?
Rešpektovanie, prípadne nerešpektovanie svetelného dopravného značenia, je častým sporom medzi vodičmi áut a cyklistami. Cyklisti niekedy prejdú cez križovatku aj vtedy, keď pre ich cestu svieti červená. Cyklista sa obzrie, vidí, že situácia je bezpečná a prejde cez križovatku alebo z nej odbočí na inú cestu. Tento prístup je v rozpore so zákonom.Platí jednoduché pravidlo: ak cyklista používa cesty, platia pre neho presne tie isté pravidlá ako pre motorové vozidlá. To znamená, že na červenej musí bezpodmienečne zastaviť a čakať na oranžovú a zelenú. Ak sa cyklista pohybuje po chodníku, či už pešo a bicykel tlačí vedľa seba alebo na kolesách, tak pre neho platia svetelné signály na semaforoch pre chodcov – na červenej opäť musí zastaviť.
Kedy pre cyklistu neplatí červená? Pre cyklistu platí červená vždy, keď sa vzťahuje k ceste, po ktorej sa práve pohybuje. Na cyklistu sa teda nevzťahujú iba tie svetelné značenia, ktoré sú mimo jeho aktuálnej cesty.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.