Automobilky na celom svete prichádzajú v dôsledku koronavírusu o miliardy

Podľa najnovších odhadov, ak zostanú automobilové závody v Európe a Amerike zatvorené do konca apríla, ich celková strata by mohla presiahnuť 100 miliárd dolárov.
**Európa** je na tom ešte o čosi horšie ako Amerika, keďže jej predaj dosahuje 2,6 milióna automobilov, čím by sa straty mohli vyšplhať na 66 miliárd eur.
**Za každý týždeň, kedy sú európske továrne zatvorené, prichádzajú o ďalších 8 miliárd eur**.
**Spojené štáty** s výrobou 2 miliónov vozidiel by tak celkovo prišli o 52 miliárd dolárov.
Zatvorenie amerických tovární zvyšuje stratu každý týždeň o 7,5 miliardy dolárov.
Doteraz sa koronavírus dotkol približne 1,1 milióna zamestnancov v Európe a vyrobených bolo o 1,23 milióna menej áut. Pokles predaja je najdramatickejší v najviac zasiahnutých krajinách južnej Európy. **V Taliansku** sa v marci predalo o 86% menej áut ako vo februári, vo Francúzsku predaj v porovnaní s februárom klesol o 72% a v Španielsku o 69%.
**Švédsko** ako jedna z dvoch krajín, ktoré nezavreli svoje hranice a neobmedzili výrobu, zaznamenalo pokles iba o 8,1%.
Pri prepuknutí pandémie v Európe a Spojených štátoch boli počiatočné vyhliadky na znovuobnovenie výroby celkom optimistické. Najprv sa hovorilo o spustení výroby koncom marca alebo začiatkom apríla. Dnešné predpovede už hovoria o najskoršom možnom obnovení výroby v máji, aj to iba postupne a v obmedzenom režime.
K presnému dátumu obnovy výroby sa nevyjadrujú ani giganty ako **Nissan, Ford** a **General Motors**, ktoré odkladajú spustenie výroby na neurčito.
Európsky automobilový koncern **Volkswagen Group** minulý týždeň opätovne predĺžil prerušenie výroby do 19. apríla. Automobilka **Škoda Auto** tiež predĺžila odstávku výroby vo všetkých troch českých závodoch, a to najmenej do 14. apríla.
Ekonomická kríza súvisiaca s pandémiou postihla nielen výrobcov áut, ale aj ich potenciálnych zákazníkov, u ktorých prirodzené klesá záujem o kúpu áut. Predaje nových áut v západnej Európe sa podľa zverejnených údajov za marec znížil približne o 66 percent. V Spojených štátoch predajnosť za marec dosiahla najnižšie čísla za posledných 10 rokov.
Európske automobilky prosia Európsku Úniu o uvoľnenie prípadných pokút za nedodržanie emisných plánov v nasledujúcich rokoch. Neustále sprísňovanie emisných noriem by ich stálo miliardy eur, ktoré v súčasnej kríze nemajú ako zaplatiť.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk