Automobilky na celom svete prichádzajú v dôsledku koronavírusu o miliardy

Automobilový priemysel zažíva najhoršiu ekonomickú krízu od roku 1945. Odhaduje sa, že výrobcovia áut by mohli na tržbách stratiť až viac ako 100 miliárd dolárov.
Vydané  Text: 
Podľa najnovších odhadov, ak zostanú automobilové závody v Európe a Amerike zatvorené do konca apríla, ich celková strata by mohla presiahnuť 100 miliárd dolárov. **Európa** je na tom ešte o čosi horšie ako Amerika, keďže jej predaj dosahuje 2,6 milióna automobilov, čím by sa straty mohli vyšplhať na 66 miliárd eur. **Za každý týždeň, kedy sú európske továrne zatvorené, prichádzajú o ďalších 8 miliárd eur**. **Spojené štáty** s výrobou 2 miliónov vozidiel by tak celkovo prišli o 52 miliárd dolárov. Zatvorenie amerických tovární zvyšuje stratu každý týždeň o 7,5 miliardy dolárov. Doteraz sa koronavírus dotkol približne 1,1 milióna zamestnancov v Európe a vyrobených bolo o 1,23 milióna menej áut. Pokles predaja je najdramatickejší v najviac zasiahnutých krajinách južnej Európy. **V Taliansku** sa v marci predalo o 86% menej áut ako vo februári, vo Francúzsku predaj v porovnaní s februárom klesol o 72% a v Španielsku o 69%. **Švédsko** ako jedna z dvoch krajín, ktoré nezavreli svoje hranice a neobmedzili výrobu, zaznamenalo pokles iba o 8,1%. Pri prepuknutí pandémie v Európe a Spojených štátoch boli počiatočné vyhliadky na znovuobnovenie výroby celkom optimistické. Najprv sa hovorilo o spustení výroby koncom marca alebo začiatkom apríla. Dnešné predpovede už hovoria o najskoršom možnom obnovení výroby v máji, aj to iba postupne a v obmedzenom režime. K presnému dátumu obnovy výroby sa nevyjadrujú ani giganty ako **Nissan, Ford** a **General Motors**, ktoré odkladajú spustenie výroby na neurčito. Európsky automobilový koncern **Volkswagen Group** minulý týždeň opätovne predĺžil prerušenie výroby do 19. apríla. Automobilka **Škoda Auto** tiež predĺžila odstávku výroby vo všetkých troch českých závodoch, a to najmenej do 14. apríla. Ekonomická kríza súvisiaca s pandémiou postihla nielen výrobcov áut, ale aj ich potenciálnych zákazníkov, u ktorých prirodzené klesá záujem o kúpu áut. Predaje nových áut v západnej Európe sa podľa zverejnených údajov za marec znížil približne o 66 percent. V Spojených štátoch predajnosť za marec dosiahla najnižšie čísla za posledných 10 rokov. Európske automobilky prosia Európsku Úniu o uvoľnenie prípadných pokút za nedodržanie emisných plánov v nasledujúcich rokoch. Neustále sprísňovanie emisných noriem by ich stálo miliardy eur, ktoré v súčasnej kríze nemajú ako zaplatiť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »