Hybridné Subaru XV nám dokázalo, že v rodinnej garáži stačí mať jedno poriadne auto!

Prečítajte si kompletný test nového Subaru XV s hybridným pohonom e-BOXER.
Vydané  Text: 
Automobily Subaru majú v našej redakcii špeciálne miesto. **Kým v súčasnosti sa mnohí výrobcovia spájajú do veľkých koncernov, japonské Subaru má svoju jedinečnosť na trhu pevne v rukách** a neplánuje ju ani tak skoro zahodiť. Rovnaké sedadlá, displeje či palubné dosky jednoducho nenájdete v ďalších vozidlách od iných značiek. Nemáte pocit, že ste obeťou šetrenia nákladov a koncernovej politiky. Práve naopak! Každé jedno Subaru má niečo do seba a poskytuje naozaj originálny prístup ku všetkému zaužívanému, čo **dokážu oceniť naozaj aj tí najväčší fajnšmekri.**
### Originál v každom smere Dokonalým príkladom je aj testované Subaru XV s úplne novým hybridným pohonom e-BOXER. **Už samotná reklamná potlač na boku vozidla prezrádza, že je to hybrid „na spôsob Subaru“. Ako teda nový pohon funguje v praxi?** Svojskú receptúru vidieť už pri pohľade na rozloženie techniky v útrobách. Pod prednou kapotou nájdeme tradičný motor typu Boxer, ktorý je unikátny hneď niekoľkými spôsobmi. V porovnaní s inými konštrukciami môže byť tento druh agregátu umiestnený nižšie a nezaberá veľa miesta vo vertikálnom smere, vďaka čomu má Subaru XV ťažisko položené nižšie ako konkurencia. Navyše, tento štvorvalec disponuje väčším zdvihovým objemom než konkurencia, až dvojlitrovým, čo považujeme v danej kategórii za pomerne vzácne. Na druhom konci nájdeme pod dnom batožinového priestoru umiestnený akumulátor. Tu opäť vidieť snahu japonských konštruktérov o zachovanie dobrého pomeru rozloženia hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou. Toto rozhodnutie v praxi pozitívne vplýva na neutrálne a vyvážené jazdné vlastnosti v zákrutách. **Akumulátor hybridného systému e-BOXER nemusíte dobíjať sami, o jeho plnenie sa postará vozidlo samostatne** vďaka rekuperácii pri brzdení alebo jazde z kopca. Uskladnená energia potom putuje do samostatného elektromotora s výkonom 12,3 kW (16,7 k) a krútiacim momentom až 66 Nm, ktorý vozidlu pomáha pri pohýnaní sa z križovatky alebo pri potrebe využitia maximálneho výkonu sústavy. Reakcie modelu XV na pokyny akcelerátora sa s príchodom e-BOXERA ešte zlepšili. Odozva elektromotora je totiž okamžitá a atmosférický agregát s výkonom až 110 kW (150 k) pripomenie vodičovi dynamickú stránku Subaru. **Príjemnou zmenou v tejto kategórii vozidiel je absencia turbodúchadla, vodič si tak môže užiť lineárny nástup výkonu s vyššími otáčkami,** konské nakopnutie nastane pri 5 600 ot./min. odkedy motor s radosťou „ťahá“ až k červenému poľu.
### Pipravený na všetko Svižnú jazdu si navyše môžete užiť nielen na spevnenej ceste. **Nájsť vozidlo v danom segmente s lepšími jazdnými vlastnosťami v teréne je takmer nemožné.** Neveríte? Symetrický pohon všetkých štyroch kolies, svetlá výška podvozka až 220 mm či bohaté ochranné oplastovanie karosérie dávajú najavo, že s týmto autom zdoláte ďaleko viac než len mestské obrubníky. Po stlačení tlačidla X-Mode zanechá Subaru XV v teréne nie jedno pseudo-SUV. V tomto prípade nie je pohon všetkých štyroch kolies len psychologickou poistkou, ale skutočnou vlastnosťou auta, ktorú môžete kedykoľvek využiť vo váš prospech.
Robustný podvozok navyše oceníte aj na rozbitých mestských cestách spoločne s vyšším profilom pneumatík. S nerovnosťami si auto poradí veľmi dobre a nemáte pocit, že každú chvíľu odtrhnete nápravu. Ešte viac nás však upútalo naladenie podvozka, nájsť totiž skutočne dobre jazdiace SUV je veľmi náročné. Mnohé sa v zákrutách nakláňajú alebo trpia nedotáčavosťou. **Pri svižnej jazde sa však ukazujú všetky výhody nízkeho ťažiska, ktoré v kombinácii s vysokopevnostnou karosériou a symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies** posúvajú Subaru XV k tým najlepšie jazdiacim SUV na trhu.
### Detaily robia Subaru V rámci medziročnej modernizácie však neprišla len vylepšená technika. Zmien sa dočkal aj vzhľad či materiály použité v interiéri. Modely e-BOXER môžete spoznať podľa žiarivej modrej farby Lagoon Blue Pearl či strieborno lakovaných detailov na nárazníku. Interiér disponuje krajším viacfarebným čalúnením s oranžovými detailmi alebo novými obkladmi palubnej dosky. **Do popredia sa v interiéri modelu XV dostáva najmä komfort a bezpečnosť.** Samotné nastupovanie a posed ocenia vyššie postavy, rovnako tak široké možnosti nastavenia sedadla aj volantu, vďaka čomu si polohu nájde naozaj každý. Za seba si bez problémov sadnú aj dospelé osoby s výškou do 190 cm, pričom vzadu kvitujeme sklápateľnú opierku na ruky s držiakmi na poháre. Samostatnú pozornosť si zaslúžia aj asistenčné systémy EyeSight, ktoré sme detailne otestovali v priloženom videu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk