Prvé kilometre s MINI Cooper SE XL: Tak kde ste, odporcovia?

Prvé elektrické MINI prišlo na Slovensko a zoznámenie sa s ním dopadlo veľmi dobre. Má vôbec zmysel riešiť dojazd?
Vydané  Text: 
Konečne prišla doba, keď môžeme bez preháňania potvrdiť, že **elektromobily majú potenciál nahradiť autá so spaľovacím pohonom**. Minimálne v kontexte jazdných vlastností. Veď sú rovnako zábavné (ak nie dokonca viac) a ich ceny sa pomaly približujú niečomu, čo možno považovať za podstatu pojmu relatívne dostupné. Veď prvé skutočné elektrické MINI, s odpustením nepočítajme koncept MINI Electric a šesťsto kusovú edíciu MINI E, prišlo na slovenský trh s naozaj agresívnou cenovou ponukou: vo výbave S už od 32 950 €, vo výbave M od 36 515 €, vo výbave L od 39 061 € a v nami vyskúšanej výbave XL od 41 098 €. Pozor, uvedené ceny sú už vrátane DPH! Tromfom najvyššej výbavy sú položky ako panoramatická sklená strecha, exkluzívny športový volant, interiér a čalúnenie MINI Yours, 17-palcové hliníkové disky, ale aj ďalšie položky z nižších výbav, ako ozvučenie Harman Kardon, digitálny prístrojový panel, adaptívne LED svetlomety, centrálny displej CONNECTED Plus 8,8“ s navigáciou, parkovací asistent či zadná parkovacia kamera. My sme mali v testovanom aute aj šikovný head-up displej. Jediný nedostatok? Dojazd max. 234 km (zo skúsenosti skôr 150-200 km) nemožno označiť superlatívom, lenže s ohľadom na spôsob použitia v tomto aute nezohráva významnú úlohu. [GALLERY id=30584] Trúfam si napísať, že tu definitívne končia tie zdanlivo nekonečné internetové „hejty“. Ohováranie a kritizovanie elektrických áut je prežitok, uchyľujú sa k tomu len tí, ktorí ich ešte nejazdili a nechcú rozumieť ich významu. MINI Cooper SE dokonale vyvracia všetky tie reči o nude za volantom, chýbajúcej emócii. MINI je zábavné, dynamické, prudké, obratné a zvuk spaľovacieho motora vôbec nepotrebuje. Namiesto neho sa vonku ozýva iný nápadný zvuk, o ktorom píšem nižšie. [CAR id=17065] ### V znamení žltej Ako môžete vidieť na fotografiách, elektrické MINI sa vydalo správnou cestou. Silou mocou neupozorňuje na svoj elektrický pohon, iba žlté akcenty prezrádzajú, že sa jedná o niečo špeciálne. Práve táto žltá farba je kľúčovým vizuálnym štandardom značky MINI a jej elektrifikácie.
Podobný prístup dizajnérov nachádzame v interiéri, ktorý vychádza z konvenčného Coopera a okrem žltých detailov na štartovacom tlačidle motora a páke prevodovky nepozorujeme zásadné zmeny. MINI je stále malé, pevné, s vynikajúcim materiálovým vyhotovením, primerane tuhé. Prémiovosť je jednoznačná a nespochybniteľná, rovnako ako športový charakter.
Keďže sa dizajn prakticky nemenil, prejdeme k tomu podstatnému. K jazde. ### Prvé naštartovanie… a ticho. Štart elektrického MINI Cooper SE prebieha rovnako ako pri verzii so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou. Vytlačíte brzdový pedál, stlačíte štartovacie tlačidlo. Namiesto zvuku z výfuku sa ale ozve iba zvučka z vnútorných reproduktorov.
Počas jazdy sa z vonkajších reproduktorov ozýva ťažko popísateľný zvuk. Možno pripomína zvuk silného elektrického motora vo vysokých otáčkach so záťažou, prípadne výjav z Blade Runnera. Toto prirovnanie nie je náhodné, pretože o zvukovú kulisu sa postaral sám Hans Zimmer, ktorý spoločne s Benjaminom Wallfischon vytvoril soundtrack k filmu Blade Runner 2049. Vypočujte si jeho dielo na YouTube, predovšetkým prvých dvadsaťdva sekúnd skladby s názvom Wallace. Tento zvuk pripomína práve to, čo počujete, keď sa okolo vás pomaly pohybuje MINI Cooper SE. Viac si o spolupráci značiek BMW a MINI a Hansa Zimmera môžete prečítať [priamo na stránkach BMW](https://www.press.bmwgroup.com/slovak/article/detail/T0297797SK/zvuk-vozidiel-bud%C3%BAcnosti:-hans-zimmer-a-bmw-group-spolu-tvoria-zvuky-pre-elektrick%C3%BA-mobilitu). Rozjazd a jazda v nízkych rýchlostiach je ovplyvnená tichou činnosťou motora, vnútri nepočuť ani vyššie spomenutý imitovaný zvuk motora. Kľúčovými vlastnosťami elektrického MINI sú schopnosť prudkej akcelerácie z pokoja, skvelá pružnosť v zrýchľovaní počas jazdy i samotné jazdné vlastnosti. ### Tuhé a zábavné Riadenie je skôr strmé a primerane tuhé, MINI sa podarilo nájsť recept na správne nastavenie posilňovača riadenia. Vozidlo poskytuje vodičovi spätnú odozvu na úrovni, ktorá ho nebude obťažovať, no sprostredkuje mu autentický kontakt s vozovkou. Nízky posed spoločne s relatívne širokým postojom navodzuje dojem vyššej rýchlosti, než sa v skutočnosti objavuje na digitálnom tachometri. Úroveň rekuperácie je nastaviteľná a tá dôraznejšia dokáže auto úplne zastaviť. Na jazdu s jediným pedálom to ale ešte nestačí, pretože decelerácie po uvoľnení pedála nie sú dosť dôrazné. Osobne som mal menší problém s činnosťou elektronickej stabilizácie. Keď sa snažil o prudkú zmenu smeru jazdy na nespevnenom povrchu alebo sa v zákrute na asfalte dostal do ľahkého šmyku, MINI Copper SE natoľko znížilo krútiaci moment prenášaný na kolesá, že takmer zastavilo. Keď sa to stane raz, je to ešte v poriadku, ale pri opakovanej skúsenosti začne takto účinné ESP vadiť. [GALLERY id=30583] ### Na jeden ťah až do 145 km/h Jazda mestskými rýchlosťami je teda prevažne tichá a v závislosti od zvoleného jazdného režimu môže byť pokojná, ale aj nadštandardne dynamická. To, čo azda najviac odlišuje elektrické MINI od toho benzínového, je úplná absencia vibrácií a plynulá akcelerácia s pocitovo kontinuálne dodávaným krútiacim momentom. Zrýchlenie mierne zatlačí do sedadla a prekvapivo tento efekt neustáva až do rýchlosti 145 km/h, čo sa nám ukázalo ako rýchlostný limit elektromobilu. V tabuľkách figuruje ako maximálna rýchlosť 150 km/h. Túto rýchlosť sme odskúšali na uzatvorenej ceste mimo verejných komunikácií. Jazda mimo mesta po rakúskych okreskách sa ukázala ako pohodlná a elektrické MINI nemá najmenší problém s predbiehaním aj v rýchlosti 100 km/h. Na diaľnicu možno takto malé elektromobily určené nie sú, ale pri MINI Copper SE nemám obavu, že by som počas predbiehacieho manévra stratil dych. Maximálna rýchlosť 150 km/h ale napovedá, že keď sa rozhodnete predbiehať druhé vozidlo zo 130 km/h, narazíte práve na rýchlostný limit. Počas jazdy vyššími rýchlosťami už v interiéri počuť aerodynamický hluk, ale stále sa dá rozprávať aj bez zvyšovania hlasu. Tlmiče sú naladené skôr tuhšie, čím sa napĺňa charakter MINI i svojský športový potenciál, výtlky na slovenských cestách preto budete radšej obchádzať. Vlastne je dosť cítiť aj prejazd cez zarovnaný poklop kanála, prejazd koľajnicami dokáže pasažiermi poriadne zatriasť.
### Takže, odporcovia… Teraz sa nezamýšľajte nad regionálnym a globálnym dopadom výroby a prevádzky elektromobilov. Keby sme tak chceli robiť, museli by ste férovo zhodnotiť aj reálie výroby a prevádzky áut na spaľovací pohon – a to nie je úloha pre vás, pre nás, ale pre špičkových špecialistov na priemysel, životné prostredie a ekonomiku. Radšej sa pozrite na konkrétne autá a ich vlastnosti, potenciál a dostupnosť. MINI Cooper SE je elektromobil, pri ktorom mi relatívne krátky dojazd neprekáža. S týmto autom nebudem jazdiť na druhý koniec krajiny, ale z môjho bytu v downtowne na perifériu mesta, kde mám firmu, zamestnanie či prevádzku kaviarne. Voľný čas trávim vo fitku, v bare či v kine. Auto si mám kde nabíjať, pretože mám predplatené karty ZSE a GreenWay, inokedy si vystačím s obyčajnou 230-voltovou elektrickou zásuvkou a nabíjacím adaptérom, ktorý si vozím v kufri. Už to bolo napísané tisíckrát a stále to platí: ak máte zodpovedajúci životný štýl, môže byť pre vás úplne v poriadku vlastniť malý elektromobil práve tak, ako iným vyhovuje jazdiť na mopede, kolobežke alebo na bicykli.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »