Nový vznetový radový 6-valec od Mazdy: Dúfame, že sa vlády zobudia, elektromobilita nie je jediná cesta!

Mazda pripravuje radový šesťvalcový motor modelového radu Skyactiv-X, ktorý funguje na príncípe kompresného vznietenia zápalnej zmesi benzínu a vzduchu pri vysokej teplote- teda využíva koncept z naftových (vznetových) motorov, ale namiesto nafty jazdí na benzín. Tento motor, hoci dnes vzbudzuje mediálnu pozornosť, nie je nový a až tak revolučný, pretože sme sa s ním v minulosti mohli stretnúť.
Mazda ním ale teraz cieli dosahovanie vyššej účinnosti, teda nižšej spotreby a tiež nižších emisií škodlivých plynov, najmä oxidu uhličitého.
Od polovice minulého roka vieme aj to, že sa pripravuje spomenutý radový šesťvalec. Ani ten nie je sám o sebe výnimočný, nájdete také aj pod kapotou vozidiel značky BMW, avšak nie s technológiou vznetového spaľovania benzínu.
S veľmi zaujímavým vyjadrením prišiel Christian Schulze, európsky šéf vývoja a výskumu v Mazde. Ten [pre magazín Autocar potvrdil](https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/mazda-launch-innovative-diesel-engine-next-year
), že značka mieni nielen vyrábať uvedené radové šesťvalce ako na bežiacom páse (doslovne), ale plánuje spraviť z motora štandard. Do roku 2035 má tento motor využívať až 85% vyrobených modelov značky.
> „Ostávame pri naftových motoroch. V roku 2020 ukážeme nový prístup k tomuto pohonu. Ukážeme vám, aké čisté a efektívne môžu byť naftové motory,“

Zo Schultzeho vyjadrení jednoznačne vyplýva, že Mazda kladie vysoký dôraz na zachovanie nafty ako paliva budúcnosti. Motory Skyactiv-X so šiestimi valcami v rade s vidlicovou konštrukciou budú spaľovať ako benzín, tak i naftu. A práve naftovému variantu Schultze predpovedá priaznivú budúcnosť práve preto, že bude dosahovať nízke emisie.
> Prekvapíme vás. Nie je veľa rozdielov medzi benzínom a naftou. Ak nastane doba, kedy budú palivá ekonomicky podobné, prečo ich nepoužívať obe? Dúfame, že sa vlády zobudia a uvidia, že elektrifikácia je jednou z ciest, ale sú to aj ďalšie. Skyactiv-X je krok správnym smerom.
Spoločne s novým motorom by Mazda mala predstaviť aj úplne novú 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá ešte viac pomôže značke dosahovať extrémne nízke emisie CO2.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk