Aktuality

Nový vznetový radový 6-valec od Mazdy: Dúfame, že sa vlády zobudia, elektromobilita nie je jediná cesta!

ILUSTRAČNÉ FOTO - Mazda 3 Sedan v teste auto motor a šport © 2019 Erik Stríž
ILUSTRAČNÉ FOTO - Mazda 3 Sedan v teste auto motor a šport © 2019 Erik Stríž

Mazda pripravuje radový šesťvalcový motor modelového radu Skyactiv-X, ktorý funguje na príncípe kompresného vznietenia zápalnej zmesi benzínu a vzduchu pri vysokej teplote- teda využíva koncept z naftových (vznetových) motorov, ale namiesto nafty jazdí na benzín. Tento motor, hoci dnes vzbudzuje mediálnu pozornosť, nie je nový a až tak revolučný, pretože sme sa s ním v minulosti mohli stretnúť.

Mazda ním ale teraz cieli dosahovanie vyššej účinnosti, teda nižšej spotreby a tiež nižších emisií škodlivých plynov, najmä oxidu uhličitého.

Od polovice minulého roka vieme aj to, že sa pripravuje spomenutý radový šesťvalec. Ani ten nie je sám o sebe výnimočný, nájdete také aj pod kapotou vozidiel značky BMW, avšak nie s technológiou vznetového spaľovania benzínu.

S veľmi zaujímavým vyjadrením prišiel Christian Schulze, európsky šéf vývoja a výskumu v Mazde. Ten pre magazín Autocar potvrdil, že značka mieni nielen vyrábať uvedené radové šesťvalce ako na bežiacom páse (doslovne), ale plánuje spraviť z motora štandard. Do roku 2035 má tento motor využívať až 85% vyrobených modelov značky.

„Ostávame pri naftových motoroch. V roku 2020 ukážeme nový prístup k tomuto pohonu. Ukážeme vám, aké čisté a efektívne môžu byť naftové motory,“

Mazda 3 slovenská premiéra

Zo Schultzeho vyjadrení jednoznačne vyplýva, že Mazda kladie vysoký dôraz na zachovanie nafty ako paliva budúcnosti. Motory Skyactiv-X so šiestimi valcami v rade s vidlicovou konštrukciou budú spaľovať ako benzín, tak i naftu. A práve naftovému variantu Schultze predpovedá priaznivú budúcnosť práve preto, že bude dosahovať nízke emisie.

Prekvapíme vás. Nie je veľa rozdielov medzi benzínom a naftou. Ak nastane doba, kedy budú palivá ekonomicky podobné, prečo ich nepoužívať obe? Dúfame, že sa vlády zobudia a uvidia, že elektrifikácia je jednou z ciest, ale sú to aj ďalšie. Skyactiv-X je krok správnym smerom.

Spoločne s novým motorom by Mazda mala predstaviť aj úplne novú 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá ešte viac pomôže značke dosahovať extrémne nízke emisie CO2.

Prečítajte si aj:


TEST: Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G194 AWD - Voľba srdca i rozumu

Peter Orosz


VIDEO: Manuálna alebo automatická prevodovka? Mazda 3 nám zamotala hlavu

Michal Čabai


Erik Stríž - auto motor a šport
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie