* **General Motors uviedlo prvé auto bez vodiča**
* **Elektrické auto nepotrebuje prítomnosť vodiča, volant ani pedále**
* **Auto má byť náhradou taxíkov, zmestia sa do neho 4 osoby**
* **Jazda v autonómnom taxíku by mala byť lacnejšia ako v klasickom taxíku**
Na vývoji nového elektromobilu Cruise Origin sa podieľala Honda spoločne s General Motors. Obidve spoločnosti vlastnia podiel v americkom startupe Cruise, ktorý predstavil vozidlo v San Franciscu.
V roku 2018 prevzala Honda 5,7-percentný podiel v spoločnosti Cruise, čo predstavuje 2,75 miliardy dolárov. Podľa BBC do spoločnosti investoval aj japonský Vision fond SoftBank. Následne v októbri 2018 spoločnosť General Motors predstavila svoje plány na vývoj autonómneho vozidla.
Od tejto novinky si jej tvorcovia sľubujú, že vyrieši zásadný problém preplnených ciest a zároveň bude ekologické a ušetrí ľuďom peniaze, keďže nie je potrebná prítomnosť šoféra v aute. Takzvaný “robo-taxi” je určený pre štyroch ľudí, avšak zavolať si ho môže aj jedna osoba, podobne ako v iných taxi službách.
Rovnaký koncept autonómneho taxíku už v minulosti predstavila spoločnosť Waymo v okolí Phoenixu, ktorej služby využíva viac ako 1500 ľudí mesačne a doteraz sprostredkovala už vyše stotisíc jázd. Jazdy v taxíkoch od Cruisu využíva aktuálne približne tisíc zamestnancov spoločnosti v San Franciscu. Spoločnosť zatiaľ neuviedla, kedy plánuje spustenie jej služieb pre verejnosť a v akom rozsahu.
Automobil Cruise Origin ponúka cestujúcim predovšetkým priestor, ktorý bol umožnený vďaka vynechaniu volantu, pedálov či spätného zrkadla. Mnohí sú však kritickí k jeho vonkajšiemu vzhľadu.
General Motors plánovalo predstaviť vozidlo už minulý rok, nestalo sa tak kvôli viacerým výzvam, ktorým museli pri testovaní čeliť. Jednou z najväčších prekážok, ktoré ich brzdili, bolo správne identifikovanie objektu v pohybe. S myšlienkou autonómnych áut bez vodiča sa pohrávajú viaceré automobilky, avšak brzdia ich bezpečnostné predpisy, ktorí s takouto možnosťou zatiaľ nerátajú. Uviesť na trh autonómne auto, ktoré bude využívať umelú inteligenciu je tak otázkou blízkej budúcnosti, na ktorú sa ešte musíme pripraviť.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Prvý skutočný autonómny taxík bez šoféra a bez volantu je na svete
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.