Prvý skutočný autonómny taxík bez šoféra a bez volantu je na svete

Jazdí v reálnej premávke a jeho tvorcovia tvrdia, že toto je riešenie preplnenej dopravy v mestách.
Vydané  Text: 
* **General Motors uviedlo prvé auto bez vodiča** * **Elektrické auto nepotrebuje prítomnosť vodiča, volant ani pedále** * **Auto má byť náhradou taxíkov, zmestia sa do neho 4 osoby** * **Jazda v autonómnom taxíku by mala byť lacnejšia ako v klasickom taxíku** Na vývoji nového elektromobilu Cruise Origin sa podieľala Honda spoločne s General Motors. Obidve spoločnosti vlastnia podiel v americkom startupe Cruise, ktorý predstavil vozidlo v San Franciscu. V roku 2018 prevzala Honda 5,7-percentný podiel v spoločnosti Cruise, čo predstavuje 2,75 miliardy dolárov. Podľa BBC do spoločnosti investoval aj japonský Vision fond SoftBank. Následne v októbri 2018 spoločnosť General Motors predstavila svoje plány na vývoj autonómneho vozidla. Od tejto novinky si jej tvorcovia sľubujú, že vyrieši zásadný problém preplnených ciest a zároveň bude ekologické a ušetrí ľuďom peniaze, keďže nie je potrebná prítomnosť šoféra v aute. Takzvaný “robo-taxi” je určený pre štyroch ľudí, avšak zavolať si ho môže aj jedna osoba, podobne ako v iných taxi službách.
Rovnaký koncept autonómneho taxíku už v minulosti predstavila spoločnosť Waymo v okolí Phoenixu, ktorej služby využíva viac ako 1500 ľudí mesačne a doteraz sprostredkovala už vyše stotisíc jázd. Jazdy v taxíkoch od Cruisu využíva aktuálne približne tisíc zamestnancov spoločnosti v San Franciscu. Spoločnosť zatiaľ neuviedla, kedy plánuje spustenie jej služieb pre verejnosť a v akom rozsahu. Automobil Cruise Origin ponúka cestujúcim predovšetkým priestor, ktorý bol umožnený vďaka vynechaniu volantu, pedálov či spätného zrkadla. Mnohí sú však kritickí k jeho vonkajšiemu vzhľadu. General Motors plánovalo predstaviť vozidlo už minulý rok, nestalo sa tak kvôli viacerým výzvam, ktorým museli pri testovaní čeliť. Jednou z najväčších prekážok, ktoré ich brzdili, bolo správne identifikovanie objektu v pohybe. S myšlienkou autonómnych áut bez vodiča sa pohrávajú viaceré automobilky, avšak brzdia ich bezpečnostné predpisy, ktorí s takouto možnosťou zatiaľ nerátajú. Uviesť na trh autonómne auto, ktoré bude využívať umelú inteligenciu je tak otázkou blízkej budúcnosti, na ktorú sa ešte musíme pripraviť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.