Nová Toyota GR Yaris s 261-koňovým trojvalcom!

Športovo vyladená Toyota GR Yaris absolvovala svoj oficiálny online debut a nás oslovila nielen 1,6-litrovým trojvalcom s maximálnym výkonom 261 koní (192 kW), ale celou plejádou ďalších vyšperkovaných vlastností.
Vydané  Text: 
Nový model GR Yaris je prvý originálny športový automobil od spoločnosti Toyota s pohonom všetkých kolies a zároveň prvý homologizačný model pre Majstrovstvá sveta v rely od roku 1999, keď bola ukončená výroba modelu Celica GT-FOUR. Nový model GR Yaris je rýdzo výkonnostné vozidlo, ktoré sa zrodilo zo skúseností víťazného tímu spoločnosti Toyota na Majstrovstvách sveta v rely (WRC). Vytvorené v zápale súťaží prináša technológiu a dizajn motoristického športu priamo do sveta cestných automobilov, čo je v súlade s étosom tímu TOYOTA GAZOO Racing a jeho snahou vyrábať čoraz lepšie automobily, ktoré budú prinášať vodičom pravé potešenie a naplnenie. Toyota GR Yaris sa nachádza na samom vrchole ponuky úplne nového radu Yaris. Je to jedinečný model, ktorý využíva výhody dizajnérskych a konštruktérskych kvalít pretekárskej značky TOYOTA GAZOO Racing a spoločnosti Tommi Mäkinen Racing, partnerom značky Toyota v súťažiach WRC. Okrem toho, že slúži ako oficiálny homologizačný model pre vývoj budúceho súťažného vozidla Yaris pre WRC, má zároveň všetky atribúty, ktoré požadujú záujemcovia túžiaci po úspešnej účasti na miestnych súťažiach v rely. Uvedenie modelu na trh je naplánované na druhý polrok 2020 a bude nasledovať po modeli GR Supra ako druhý globálny model GR od spoločnosti Toyota. ### Unikátny dizajn
Hoci nový GR Yaris spočíva na samom vrchole úplne nového radu Yaris, má jedinečný dizajn s trojdverovou karosériou a strechou zníženou o 91 mm, čím získal siluetu kupé. K jej vzhľadu prispievajú aj bezrámové dvere. Dizajn prednej mriežky chladiča a spojler vyjadrujú autentický status vozidla GR, kým vzadu dominuje široký rozchod kolies a mohutné blatníky s 18-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin. ### Úplne nový 1,6-litrový turbomotor Model GR Yaris poháňa úplne nový trojvalcový preplňovaný motor, ktorý na maximálne zvýšenie svojho výkonu využíva výhody technológií z motoristického športu. Patrí k nim napríklad chladenie piesta viacerými olejovými dýzami, výfukové ventily s veľkým priemerom či sací kanál s čiastočným strojovým opracovaním. Motor so zdvihovým objemom 1 618 cm3 dodá maximálny výkon 261 k (DIN)/192 kW a 360 Nm krútiaceho momentu. Kompaktný a ľahký motor DOHC s 12 ventilmi má turbodúchadlo typu single-scroll s guľôčkovým ložiskom a je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je skonštruovaná tak, aby vyhovovala aj vysokým hodnotám krútiaceho momentu. ### Merný výkon motora
Pri plnení cieľov stanovených pre výkon modelu GR Yaris bolo najdôležitejšie dosiahnuť silný pomer výkonu a hmotnosti motora. Karoséria je skonštruovaná prevažne z ľahkých materiálov, ako je napríklad nový polymér z uhlíkových vlákien, ktorý sa dá lisovať stlačením a použil sa na strechu. Na kapotu, dvere a zadné dvere sa použil hliník. Model GR Yaris vďaka tomu dosahuje výkon športového hatchbacku segmentu C, no hmotnosťou je porovnateľný so strojom segmentu B (pohotovostná hmotnosť 1 280 kg). Vďaka mernému výkonu motora na úrovni len 4,9 kg/k (DIN) zrýchli z nuly na 100 km/h za menej než 5,5 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú najvyššiu rýchlosť 230 km/h. ### GR-FOUR: Nový systém pohonu štyroch kolies Výkon modelu GR Yaris podporuje nový systém pohonu štyroch kolies GR-FOUR, ktorý optimalizuje hnaciu silu každého kolesa, no zároveň je jednoduchý a hmotnostne ľahký. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu riadi mimoriadne citlivá spojka. Ako alternatíva v rámci Súpravy pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorej podrobnosti sú uvedené nižšie, sú v ponuke dva samosvorné diferenciály Torsen; riadia rozdelenie medzi ľavé a pravé bočné koleso, a zaisťujú tak prirodzenú a priamu kontrolu nad vozidlom. Tento dômyselný systém využíva mierne odlišné prevodové pomery pre prednú a zadnú nápravu a umožňuje teoretický rozsah vyváženia krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou od 100:0 (úplný pohon predných kolies) do 0:100 (úplný pohon zadných kolies). Táto flexibilita poskytuje výhodu výkonu oproti systémom pohonu všetkých kolies (AWD) na požiadanie, ktoré využívajú dvojitú spojku alebo permanentný pohon AWD s medzinápravovým diferenciálom. Okrem toho je systém GR FOUR podstatne ľahší z hľadiska hmotnosti. Vodič si môže nastaviť výkon pohonu štyroch kolies (4WD) podľa toho, ako vyhovuje jeho preferenciám alebo aktuálne jazdnej situácii, a to pomocou prepínača režimu 4WD. V režime bežnej jazdy („Normal“) je krútiaci moment rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 60:40, kým v režime športovej jazdy („Sport“) sa rovnováha vychyľuje smerom k zadnej náprave a dosahuje pomer 30:70, ktorý zaisťuje pôžitok z jazdy na kľukatých cestách a pretekárskych okruhoch. Základné nastavenie v pretekárskom režime („Track“) je 50:50, aby sa zaistila rýchla jazda na súťažných okruhoch alebo v zvláštnych etapách. V každom režime sa rovnováha krútiaceho momentu automaticky prispôsobuje podľa vstupov vodiča, správania vozidla a stavu vozovky alebo dráhy. ### Špecializovaná platforma a zavesenie kolies
Model GR Yaris má novú, špecializovanú platformu; predstavuje spojenie prednej platformy GA-B od spoločnosti Toyota (ktorá debutovala v úplne novom modeli Yaris v roku 2020) a zadnej platformy GA-C. Toto riešenie umožnilo nový dizajn zavesenia kolies a prispôsobenie systému pohonu všetkých kolies GR-FOUR a zároveň prispelo k vynikajúcej stabilite a ovládaniu vozidla. Tam, kde štandardný nový Yaris využíva zavesenie zadných kolies s torznou tyčou, má model GR Yaris dvojité lichobežníkové zavesenie, pričom každý prvok je optimalizovaný na zabezpečenie výkonu. Na zavesenie predných kolies sa použil systém vzpier MacPherson. ### Športová brzdová sústava Športovú brzdovú sústavu zameranú na výkon tvoria veľké ryhované predné kotúče s priemerom 356 mm so štvorpiestikovými strmeňmi. Vďaka svojej konštrukcii sa dokážu vyrovnať s prísnymi požiadavkami vysokorýchlostnej jazdy na dráhe a v špeciálnych etapách s vysokou hladinou tepelnej kapacity. ### Súprava pre pretekársky okruh (Circuit Pack) Majitelia modelu GR Yaris môžu zvýšiť výkon svojho vozidla pomocou voliteľnej Súpravy pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorá obsahuje samosvorný diferenciál Torsen na prednej aj zadnej náprave, športovo vyladené odpruženie a 18-palcové kované disky kolies z ľahkej zliatiny so športovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.