POROVNALI SME: Čo je v meste rýchlejšie? Auto, MHD, elektrobicykel alebo skúter?

Dopravná situácia v Bratislave je stále náročnejšia. Cesty sa plnia, zápchy rastú. Preto sme hľadali spôsob, ako sa dostať do práce z veľkého parkoviska na okraji mesta. Súboj bol tvrdý. Proti sebe sa postavili električka, elektrický bicykel, skúter a auto. Začiatok pracovnej doby sa blíži. Vyrážame!
Vydané  Text: 

Prichádzať ráno do Bratislavy z diaľnice D1 nie je žiadna slasť. Ešte **pred mestom sa zaradíte do kolóny a slimačím tempom sa posúvate, až kým vám nepohltí mesto.** Bývalí kolegovia z Banskej Bystrice tvrdili, že sa rýchlejšie dostali z Banskej Bystrice pred Bratislavu ako potom do mesta. A podobné dopravné zážitky majú každé ráno ľudia, ktorí sa rozhodli pre bývanie v satelitných obciach okolo Bratislavy. **Navyše zamýšľaná parkovacia politika mestskej radnice plánuje zrušiť divoké parkovanie v meste,** takže sa môže stať, že ten, komu nezabezpečí parkovanie zamestnávateľ, nechá auto na niektorom zo záchytných parkovísk, ktoré vraj vzniknú a do práce pôjde autom.
### Cez pol mesta Naši skalní priaznivci vedia, že sídlime na **Námestí slobody.** Je to širšie centrum mesta, neďaleko železničnej stanice, Úradu vlády a ministerstiev dopravy a regionálneho rozvoja či financií. Dobrý cieľ na to, aby sme porovnali, **koľko nám bude trvať cesta zo Zlatých pieskov.** Táto lokalita na vstupe do Bratislavy sa vyznačuje nákupným centrom, ktoré sa hrdí 2 000 parkovacími miestami. Momentálne bezplatnými a ľahko dostupnými. O ôsmej ráno sa teda stretávame na parkovisku. Každý pripravený použiť iný dopravný prostriedok, **no s odhodlaním prísť do cieľa, za ktorý sme určili parkovisko pred redakciou, čo najskôr.** Redakciu sme vylúčili. Eliminovali sme tak tlačenicu pred výťahom. 8.00 Štartovacia fotka musí byť. Auto, elektrický bicykel, skúter a jeden človek len tak. **Neuveríte, aké ťažké je dostať električku na parkovisko!** Taktická porada. Auto dodržiava dopravné predpisy, taktika využívania dopravných pruhov je ľubovoľná. Skúter taktiež, len s tým rozdielom, že ak je to bezpečné, prejde na semaforoch pomedzi autá dopredu. Elektrický bicykel? Ten dostal úplnú voľnosť. A električka? **Na ňu bola iba jedna taktika.** Kúpiť si lístok a stihnúť nastúpiť. Uzatvárame stávky na víťazstvo. Najmenšie šance na víťazstvo dostalo automaticky auto. Ranná bratislavská doprava mu nijako nenahrávala. O čosi lepšie vyhliadky mala električka a **boj o víťazstvo mali zviesť skúter a elektrický bicykel.**
### Po svojej trati **8.10 Delíme sa. Auto, skúter a bicykel sa pohýnajú**, na **električku treba prejsť** ponad cestu. Našťastie jej všetko nahráva do karát. Od nákupného centra odchádza o 8.14. za ten čas **stíhame kúpiť lístok cez SMS. S prehľadom očakávame, že postačí 40-minútový za jedno euro**.
Električka prichádza načas, z konečnej to bola iba jedna zastávka. Miesta na sedenie sú ešte voľné, nie je problém pohodlne sa usadiť. **Električka má svoju vlastnú trať, neobmedzujú ju zápchy a pokiaľ sa dlho nezdrží na zastávkach, dokáže byť aj rýchla**. K dokonalosti chýba už iba preferencia električiek – aby sa nestalo, že sa pohne zo zastávky a dostane červenú. Tým pádom by to bol naozaj účinný nosný dopravný prostriedok. Navyše **linka číslo 4 chodí celkom akceptovateľne každé 4 minúty.** Obsluhujú ju moderné veľkopriestorové električky. To znamená **klimatizácia, wi-fi, hlásenie zastávok aj s prehľadom nasledujúcich na obrazovke.** A čo slúži mestu ku cti, obrazovky využíva aj na informácie pre cestujúcich. Plusom je aj relatívny komfort. **Neraz sa stalo, že na dlhých linkách sme videli aj ľudí s počítačmi na kolenách, ktorí dorábali svoje projekty.** Oveľa častejšie však uvidíte, ako cestujúci pozerajú do mobilov. Sociálne siete, hudba, filmy, seriály, noviny, maily. Ak máte pred sebou dlhšiu cestu električkou, stihnete toho naozaj dosť. **Prípadne aj dokončiť si make-up. A utvrdiť sa v tom, že Slovenky sú najkrajšie na svete.** Niekedy to postačí k tomu, aby sa vám pred očami vyjasnil chmúrny deň. Električka získala rýchlo výhodu. Ak pracujete niekde v blízkosti jej trate, dostanete sa do cieľa naozaj rýchlo. V našom prípade si to však vyžadovalo jeden 5-minútový prestup. Počas čakania na druhý spoj nás predbieha cyklista. Aj druhá električka prichádza presne načas a vezie nás do cieľa. Vystúpiť, pár krokov na redakčné parkovisko a… **A tretie miesto je s prehľadom jasné.**
### Voľnosť pohybu Svet skútrov zastupovalo **Suzuki Burgman 125.** Na jeho ovládanie stačí vodičský preukaz skupiny B. takže **ak jazdíte autom, môžete na neho presadnúť hneď po dočítaní.** Radí sa do kategórie pohodlných skútrov, s ktorými budete v pohode jazdiť aj celý deň a ešte si poviete, že to bývanie mimo mesta nie je až také od veci. Vďaka úzkej stavbe sa dostanete azda všade, čo sme vo veľkom využili. **Stačí trocha skúseností a tolerancie zo strany vodičov automobilov a prejdete pomedzi autá stojace v zápche až na jej začiatok.** Potom štartujete z pole position a vďaka príjemnej dynamike sa dostávate rýchlejšie do vedenia a k ďalšiemu semaforu. Obratnosť a kompaktné rozmery sú tak najväčšou výhodou skútra. Stačí sa pozrieť do niektorej zo svetových metropol, kde skútre predstavujú významnú dopravnú silu. **Rím, Paríž, Berlín, Londýn. To sú len niektoré z miest, ku ktorým sa neodmysliteľne viažu.** Navyše spotreba skútra je výrazne nižšia ako auta, nemusíte sa trápiť s hľadaním parkovacieho miesta a ak sa dobre oblečiete, zvládnete s ním aj takmer celoročnú prevádzku. Veď dní so zasneženými cestami je stále menej. **Obratnosť skútra v doprave využívame aj my. Na semaforoch dopredu, po semafore dynamicky vpred. Využívať možnosti bezpečného plynulého preraďovania sa medzi pruhmi, samozrejme, vždy so smerovkou a s očami na stopkách.** Cesta cez zápchy tak ubieha veľmi rýchlo. Brzdia nás iba semafory a spomaľujú prikázané smery. Aj s dodržiavaním povolenej rýchlosti sme oveľa rýchlejší ako autá. **Veď 50 km/h je stále viac ako 15 km/h.** Na parkovisku to bolo tesné!
### Kompas v hlave Elektrobicykel značky Dema mal výhodu. **Dovolili sme mu ísť podľa jednoduchej stratégie. Vieš, kde je cieľ, dostaň sa tam, ako chceš.** To znamená rešpektovať semafory, no voľný výber chodníkov a ciest. No stále s rešpektovaním chodcov, automobilov **a neohrozovaním. Najmä seba.** Cyklista stratil svoje nádeje na dobrý výsledok po tom, ako videl električku miznúť v diaľke. Nevzdal sa však a bojoval. **Pomoc baterky a elektromotora pri pedálovaní znamená, že udržiavať konštantnú rýchlosť 25 km/h nie je žiaden problém. A ani sa nezapotíte.** Aj keď túto informáciu **berieme s rezervou.** Náš kolega, ktorý išiel na bicykli, **má asi najlepšiu kondíciu v redakcii.** Každopádne, ak sa bojíte chodiť do práce na bicykli, lebo by váš športový výkon mohol obťažovať kolegov a sprchy vám ešte nenamontovali, môže byť práve elektrobicykel riešením. Námaha je oveľa nižšia a môžete ísť v podstate kadiaľ chcete. Aj v našom prípade ťažil elektrobicykel z toho, že po jeho trase by skúter ani auto neprešli. Priamočiare línie v tomto prípade vyhrávajú. **A vyhrali aj nad električkou. Práve 5-minútový prestup a hustejšie zastávky v meste boli momentmi, ktoré hrali v prospech bicykla.** Počas čakania na električku sa cyklista prehnal okolo stojaceho človeka čakajúceho na električku a tým položil základ svojho výsledku. No a trasa, ktorá zvíťazila nad prikázanými smermi, priniesla elektrobicyklu prvenstvo. **Aj keď to bolo tesné. Od skútra ho delilo menej ako jedna minúta. Ak by sme natiahli preteky z jedného konca mesta na druhý, mohlo by sa poradie obrátiť.**
### Prebijem sa, lebo sa prebiť chcem Osobné heslo Milana Rastislava Štefánika by sme mohli použiť aj na jazdenie autom po meste. **Cez príjazdové cesty do mesta sa človek doslova prebíja.** A to aj keď máte celkom obratné vozidlo ako **Hyundai Kona, ktoré máme v redakcii aktuálne na dlhodobý test.** Alebo čaká, kým sa pohne kolóna. V tomto momente **oceňujeme, že sa v Bratislave začali objavovať semafory, ktoré odpočítavajú, koľko bude ešte svietiť červená alebo zelená.** Vodiči tak vedia, či ešte má zmysel pridať, alebo využiť posledné dve sekundy na bezpečné zabrzdenie a **netlačiť sa zbytočne do križovatky, cez ktorú neprejdú. A čo robia počas sekúnd na červenej? To ani nechcite vedieť. Prípadne, pozrite sa niekedy okolo seba. Ako hlásil kolega z auta, aktivít videl mnoho. Záverečná finalizácia make-upu je to najmenej.**
**Pohľad zabodnutý do mobilu bol najčastejší úkaz. A to sa ukazovalo aj ako najčastejší dôvod spomaľovania dopravy.** Kým vodič sledujúci obrazovku zareaguje, že autá pred ním sa pohli, vzniká medzera a stráca sa čas. Nie nadarmo sa hovorí, že **človek za volantom má sledovať premávku. Ak by to bola pravda, garantujeme, až aj zápchy by sa hýbali rýchlejšie.** Autá by odchádzali z križovatky na zelenú a najväčší pohyb by nenastal až na červenej. Kolega za volantom auta aj vďaka tomuto fenoménu dokázal **účinne a stále bezpečne meniť jazdné pruhy, čím bol jeho pohyb plynulejší. Získal tak pár minút k dobru oproti ďalšiemu autu s fotografom, no i tak skončilo auto katastrofálne posledné.** Zvyšná trojica by za ten čas stihla kávu aj rýchlu poradu. ### Záver Pokiaľ nemusíte, **skúste sa zamyslieť, či by ste vedeli v mestách dokázali jazdiť bez auta.** Prípadne, začnite hľadať **iné spôsoby dopravy.** Parkovacia politika si na vás počká a vyzerá to tak, že k ľuďom, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave, bude neúprosná. **Počas nášho testu sa auto ukázalo ako jednoznačne najpomalšie a neefektívne. Drvivá väčšina áut v zápche mala navyše iba vodiča, žiadnych spolujazdcov.** To počet áut šialene zvyšuje a počet prepravených osôb znižuje. Električka je v tomto smere ďaleko účinnejšia. Aj keď v našom porovnaní skončila na treťom mieste. Stále však bol **človek z električky v cieli o 10 minút skôr než vodič.** A prvé dve miesta? S náskokom 10 minút pred električkou si ich v tesnom závese podelili druhý skúter a o 30 sekúnd prvý elektrický bicykel. Ten vyťažil z toho, že ho okrem bezpečnosti a ohľaduplnosti neviazali žiadne pravidlá.
Električenka víťazí **Pri porovnaní nákladov na palivo nám jasne vychádza, že električenka je v tomto prípade najlepšia investícia.** Základná cena ročného lístka pre voľný pohyb po Bratislave je **264,20 eura, zľavnený lístok stojí polovicu.** Za tú cenu sa celý rok v aute v mestskej premávke nepovozíte ani omylom. Okrem toho **kvalita dopravných prostriedkov bratislavskej MHD sa zvyšuje a ak sa spoľahnete na električky, viete si ich časy aj celkom spoľahlivo odhadnúť.** S autobusmi a trolejbusmi, ktoré stoje v tej istej zápche ako autá, je to už horšie. Takže budeme veriť, že plány na rozširovanie siete električiek nezostanú iba na papieri.
### Výsledky Parkovisko na Zlatých pieskoch sme opúšťali spoločne desať minút po ôsmej hodine. Cieľ na Námestí slobody sme dosahovali postupne. Pokiaľ však zoberieme rozdiel medzi najrýchlejším elektrickým bicyklom a skútrom a najpomalším autom, tak môžeme pokojne konštatovať, **že za čas, ktorý potrebovalo auto na príjazd do cieľa, by sa skútor stihol vrátiť naspäť na Zlaté piesky.** Poradie Dopravný prostriedok 1. Elektrický bicykel 18 min. 2. Skúter 18. min. 3. Električka 28 min. 4. Auto 38 min. ### —–koniec článku—–








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.