Sú lietajúce taxíky v roku 2024 reálne? Podľa Francúzov áno, ale pozrime sa na vec triezvo

Rok 2024 je pre Francúzov dôležitý, pretože dejiskom Olympijských hier bude Paríž. Aby zjednodušili už aj tak preťaženú dopravu, rozhodli sa zaviesť sieť lietajúcich taxíkov.
Vydané  Text: 
Pokiaľ sa jedná o vyťaženosť cestnej dopravy, Paríž patrí k európskej špičke. V bežnej premávke trvá cesta z letiska Charlesa De Gaulla do centra približne hodinu v prípade, že cestujete vlakom alebo autobusom. Autom je to oveľa horšie. Olympijské hry by tak mohli byť priveľkou záťažou, ktorá môže spôsobiť celkový dopravný kolaps v meste. Aby sa mu Francúzi vyhli, začali uvažovať nad alternatívnymi spôsobmi dopravy, ktoré by chceli ešte pred plánovanou olympiádou v roku 2024 zaviesť do prevádzky. Ako jedno z riešení je navrhovaný systém autonómnych lietajúcich taxíkov, nad ktorým uvažuje prevádzkovateľ letiska Charlesa De Gaulla, spoločnosť Aeroports de Paris. Na návrhu spolupracuje s parížskym dopravným úradom a spoločnosťou Airbus, ktorá by mala byť zodpovedná za ich výrobu a dodanie.
Že to myslia Francúzi vážne dokazuje aj fakt, že Aeroports de Paris má za cieľ do konca tohto roka vybrať miesta pristátia pre lietajúce taxíky. Nasledujúci rok a pol by mala prebiehať výstavba infraštruktúry na týchto miestach. Plánovaný rozpočet na uvedené účely dosahuje 10 miliónov eur. Počas testovacej fázy by mali lietajúce taxíky využívať už existujúce trasy pre vrtuľníky. Ak pôjde všetko podľa plánu, taxíky by mali lietať z letiska do centra každých šesť minút, čo by bezpochyby uľahčilo a zrýchlilo dopravu návštevníkov mesta. Využitie vzdušnej prepravy je plánom do budúcnosti pre mnohé krajiny, ktoré dnes bojujú s dopravnými zápchami, pribúdajúcim obyvateľstvom a zlou infraštruktúrou. Či sa ho však podarí Parížanom tak rýchlo uskutočniť, je otázne. Ak by sa im podarilo tento odvážny plán zrealizovať, rozhodne by to bol pre všetkých návštevníkov mesta jedinečný zážitok, ktorý by možno tromfol aj samotnú olympiádu. ### Sú lietajúce taxíky vôbec reálne? Realita je však častokrát odlišná od toho, čo si inžinieri nakreslia v AutoCade a grafici nadizajnujú v počítači. Drony, ktoré by bolo možné používať ako lietajúce taxíky, sú už roky predmetom vývoja väčších i menších spoločností, medzi inými aj spomínaným Airbusom. Nejedná sa pritom len o vylepšenie súčasných technológií, vyvstáva potreba vytvorenia nových. Drony sú nepochybne atraktívne riešenia pre individuálnu dopravu, ale dnes nikto nie je schopný zaručiť vysokú bezpečnosť, spoľahlivosť a ekonomickú zmysluplnosť takéhoto riešenia. **Bezpečnosť bude otázna vždy**, pretože individuálne letiace dopravné prostriedky čelia množstvu rizikových faktorov. Veľké problémy dokážu spraviť obyčajný dážď či vietor. Navyše zveriť sa do rúk autopilota a nechať ho ovládať tak náročný stroj, akým je akýkoľvek lietajúci dopravný prostriedok, bude nepochybne pre väčšinu ľudí neprekonateľná bariéra. Významným problémom bude tiež **nabíjanie akumulátorov**, pokiaľ budú lietajúce taxíky fungovať na elektrických motoroch – čo budú s najväčšou pravdepodobnosťou. Ekonomická zmysluplnosť je posledná a pritom veľmi zásadná záležitosť, pokiaľ ide o zrealizovateľnosť plánu Francúzov. Aby sa zaplatili náklady investované do budovania infraštruktúry a vývoja samotných dronov, museli by tieto lety ponad Parížom stáť obrovské peniaze. A či ich budú návštevníci ochotní zaplatiť, dnes ťažko predvídať. Nápad je smelý a perspektívny, ale termín uskutočnenia veľmi odvážny – obávame sa, že veľmi pravdepodobne nereálny.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.