O kontroverznej F1 v Kanade s fascinujúcim súbojom Vettela a Hamiltona

Nedeľná F1 predviedla nezvyčajne pútavé divadlo, ktoré vyvrcholilo v samotnom cieli.
Vydané  Text: 

**GP Kanada v skratke**: * **Ferrari udávalo tempo v tréningu a v kvalifikácii** * **Sebastian Vettel vyhral preteky v cieľovej rovinke** * **Vettel prehral preteky v konečnej klasifikácii** * **Renault prekvapil a bodoval** * **Mercedes opäť víťazne** * **Kvalifikácia v réžii Ferrari**
Víkendový program Veľkej ceny Kanady sa začínal v očakávaní, že okruh Gilles-Villeneuvea s dlhými rovinatými úsekmi a rýchlymi zákrutami bude vyhovovať červeným monopostom viac ako doteraz dominantným Mercedesom. Na 4 361 kilometrov dlhom okruhu v kanadskom Montreale sa Ferrrari podarilo konečne nájsť ideálne nastavenie, správne odhadnúť vhodnú teplotu pneumatík a tým umožniť obom svojim monopostom dominovať počas väčšiny tréningu a v následnej kvalifikácii.
Prvýkrát v tejto sezóne a prvýkrát od minuloročnej Veľkej ceny Nemecka zvíťazil a na svoju už 56.Pole Position sa postavil Sebastian Vettel. Jeho najväčší rival a a jednoznačný líder v doterajšom priebehu šampionátu, Lewis Hamilton s Mercedesom, sa kvalifikoval hneď za ním, nasledovaný v druhom rade ďalším Ferrari s Charlesom Leclercom a prekvapivo na štvrtej pozícii, po nie veľmi presvedčivých výkonoch v tejto sezóne, žlto-čiernym monopostom Renaultu s Danielom Ricciardom.
Red Bull sa musel uspokojiť s piatou štartovou pozíciou Pierra Gaslyho a až 11. pozíciou Maxa Verstappena, ktorému sa nepodarilo prebojovať do poslednej časti kvalifikácie vďaka havárii Kevina Magnussena z tímu Haas, ktorá prerušila jeho záverečný pokus o najrýchlejšie kvalifikačné kolo. ### Preteky spôsobom štart-cieľ Čistým štartom si Sebastián Vettel udržal vedúcu pozíciu, tesne nasledovaný Lewisom Hamiltonom a Charlesom Leclercom. Daniel Ricciardo úspešne odolal útokom Red Bullu Pierra Gaslyho a tiež sa udržal na svojej štartovej pozícii. Max Verstappen sa zo svojho 11. štartového miesta postupne prepracovával do popredia, využívajúc výhodu dlhšej životnosti a výdrže svojich tvrdších pneumatík, kým konkurencia pred ním postupne zastavavovala v boxoch a tiež vymieňala za tvrdšie pneumatiky.
Situácia sa postupne ustálila s vedúcou dvojicou Vettel/Hamilton zvádzajúcou divácky atraktívny súboj o prvé miesto. Hamilton po celý čas jazdil s minimálnym odstupom v tesnom závese za vedúcim Ferrari a vyvijal tlak na Vettela. Za nimi sa Charles Leclerc bezpečne držal na tretej pozícii nasledovaný Verstappenom a Ricciardom s väčším odstupom. Valtteri Bottas mal dlho problém predbehnúť Daniella Ricciarda, čím sa zdržal natoľko, že sa prakticky vyradil zo súboja o pódiové umiestnenie. ### Vettel na tráve V 48. kole Sebastián Vettel urobil v tretej zákrute technickú chybu a vyšiel svojím monopostom na trávnatú plochu v šikane. Podarilo sa mu síce udržať monopost pod kontrolou a vrátiť sa späť na dráhu, ale svojím manévrom vošiel priamo do cesty Lewisa Hamiltona, ktorý vo Vettelovej chybe videl svoju príležitosť na predbehnutie. Hamilton bol vytlačený k bariére a nútený spomaliť, lebo v opačnom prípade by sa dostal do kolízie s monopostom Ferrari.
Tento moment sa následne stal rozhodujúcim pre celé preteky a hlavnou témou všetkých informácií o priebehu a výsledkoch tohtoročnej Veľkej ceny Kanady. Traťoví komisári totiž preskúmali incident, zhodnotili ho ako nebezpečný návrat na trať a v momente, keď do konca pretekov ostávalo len 13 kôl, udelili vedúcemu Sebastianovi Vettelovi penalizáciu piatich sekúnd, ktorá sa mu automaticky pripočítavala ku konečnému času po prejazde cieľovou páskou.
V tej chvíli sa skončil sľubne sa vyvíjajúci súboj medzi v súčasnosti dvoma najlepšími jazdcami Formule 1. Vettel si uvedomil, že nie je technicky možné si do konca pretekov vytvoriť dostatočný aspoň päťsekundový náskok pred druhým Hamiltom, ktorý počas celých pretekov jazdil v jeho tesnom závese s odstupom nie väčším ako pár sekúnd. Lewis Hamilton si taktiež uvedomil, že pokiaľ sa bude držať v závese Ferrari až do konca, nebude mať žiadny technický problém, tak v konečnej klasifikácii bude víťazom on, bez ohľadu na to, kto prvý prejde cieľovou páskou. Tretí Charles Leclerc, ako jediný zo zvyšku poľa, jazdiaci s relatívne malým odstupom za vedúcou dvojicou, či už úmyselne alebo nie, neprejavil snahu znížiť svoj odstup za vedúcim Vettelom pod 5 sekúnd a technicky odsunúť ho až na tretiu poziciu. ### Cieľová páska Na konci 70 kolového závodu Vettel prešiel cieľom prvý, ale nevyhral. Lewis Hamilton prešiel cieľovou páskou ako druhý, ale stal sa víťazom Veľkej ceny Kanady. Vettel oficiálne ukončil preteky druhý a Leclerc tretí. S výrazným odstupom štvrtý skončil Valtteri Bottas a piaty Max Verstappen, nasledovaný oboma Renaultmi Daniela Ricciarda a nie veľmi nadšeného Hulkenberga, ktorému na príkaz tímu nebolo dovolené pokúsiť sa predbehnúť relatívne pomalšieho kolegu Riccarda jazdiaceho na viac opotrebovaných pneumatikách.
### Dohra Podľa predpokladov Vettel v cieli netajil svoje sklamanie a v prvých momentoch **odmietol aj svoju účasť na stupni víťazov**! Lewis Hamilton bol postavený do nezávideniahodnej situácie – na jednej strane oslavovaný ako víťaz a na druhej strane musel čeliť sklamaniu a pohŕdaniu väčšiny prítomných fanúšikov. Na sociálnych sieťach sa už tradične rozpútala vášnivá diskusia, s porovnateľne väčšou skupinou fanúšikov majúcich pochopenie pre frustráciu Sebastiána Vettela. Ferrari podalo protest, aj keď bezpredmetný, keďže **rozhodnutie traťových komisarov je konečné a nemenné**. Podľa neskorších informácií z pozadia rozhodnutia o penalizácii, rozhodujúcim faktorom pre udelenie 5 sekúnd penalty bol fakt, že podľa spomalených záberov z televíznych kamier a z palubnej kamery, Sebastian Vettel v čase, keď stočil riadenie monopostu doprava a obmedzil Lewisa Hamiltona, mal svoj monopost už plne pod kontrolou. Zo záberov palubnej kamery je tiež údajne jasné, že svojím pohľadom do spätného zrkadla si bol plne vedomý prítomnosti monopostu Hamiltona. Či už obmedzil Vettel Hamiltona zámerne alebo nie, zásah traťových komisarov do pretekov a ovplyvnenie ich výsledkov otvára opätovne diskusiu o smerovaní a budúcnosti Formule 1 a príliš výraznom obmedzovaní pretekania nekonečnými pravidlami a podmienkami.
Zdroje: foto z timovych média serverov, Instagramu a YouTube channels tímov: Mercedes, Ferrari, Red Bull ( RedBullContentPool ), Toro Rosso, Renault, Racing Point, McLaren a F1 official account.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.