Aktuality

Pellegrini chce udržať automobilky na Slovensku, črtá sa obchod storočia

Pellegrini chce udržať automobilky na Slovensku
Pellegrini chce udržať automobilky na Slovensku

Minulý týždeň sa premiér SR Peter Pellegrini stretol vo Wolfsburgu s prezidentom koncernu Volkswagen, Herbertom Diessom, aby spolu diskutovali o budúcnosti Volkswagenu na Slovensku. Pellegrini skonštatoval, že automobilový priemysel sa neustále mení a vyvíja, čomu treba prispôsobiť aj politické kroky.

Automobilový priemysel je najsilnejším odvetvím priemyslu na Slovensku a v súčasnosti v ňom pracuje viac ako 250 000 ľudí. Z HDP tvorí až 44% práve automobilový priemysel, preto považuje premiér za mimoriadne dôležité prispôsobovať vládne kroky dynamickým zmenám v automobilovom priemysle. Európska komisia rozhodla radikálne znížiť limity emisií CO2 a prísne trestať automobilky, ak nebudú tieto podmienky plniť. Aby automobilky tieto požiadavky naplnili, budú sa musieť oveľa viac zamerať na vývoj hybridných automobilov a elektromobilov.

Koncern Volkswagen má v súčasnosti približne 13 500 zamestnancov, zamestnáva teda viac ľudí ako napríklad U.S. Steel Košice a je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku. Z tohto dôvodu premiér inicioval stretnutie s vedením koncernu priamo v Nemecku. Ten už aktuálne obmedzil svoju výrobu na Slovensku o jeden segment. Minister hospodárstva by mal tento týždeň predložiť súbor opatrení, ktorých cieľom je zabezpečiť predvídateľnosť legislatívneho a podnikateľského prostredia, aby dokázali automobilky efektívny nastaviť rozpočet na celý rok a nedochádzalo počas roka k zmenám, ktoré majú vplyv na náklady spoločnosti.

Ďalším z vládnych krokov je podpora elektromobility na Slovensku, najmä prostredníctvom vybudovania nabíjacích staníc a celkovej infraštruktúry. Cieľom našej vlády je byť pre Volkswagen partnerom, vďaka ktorému sa podarí koncernu udržať minimálne rovnaký počet zamestnancov ako dnes a vytvoriť ďalšie segmenty výroby pre hybridy a elektromobily.

Slovensko má príležitosť na obchod storočia

Krokom, ktorý by mal výrazne podporiť pozitívne správy o výrobných automobilových závodoch na Slovensku, by mala byť aj investícia do vedy a výskumu v oblasti subdodávateľských firiem, ďalej rokujú o vytvorení továrne na výrobu batérií, ktoré budú čoraz viac potrebné. Európa zatiaľ nemá vlastného výrobcu batérií, Slovensko teda zatiaľ rokuje s japonskými, kórejskými a juhočínskymi dodávateľmi. Ak by túto príležitosť Slovensko využilo a batérie sa vyrábali práve u nás, išlo by doslova o obchod storočia. Veď všetky automobilky pôsobiace v Európe by mohli potrebovať produkty práve zo Slovenska, ktoré by sa definitívne stalo automobilovou veľmocou.

Národná diaľničná spoločnosť plánuje tiež vybudovať sieť nabíjacích staníc na diaľniciach. Podľa ministra hospodárstva budú mať podnikatelia možnosť odpísania elektrického auta po dvoch rokoch ich používania.

Rokovania prebiehajú aj medzi ministrom hospodárstva a ostatnými automobilkami na Slovensku. Peugeot už v súčasnosti vyrába v trnavskom závode elektromobil Peugeot 208, Jaguar Land Rover sľubuje, že od roku 2025 bude vyrábať už iba elektrické autá a Kia už v Žiline tiež vyrába plug-in hybridy a cieľom je prejsť aj na elektromobily.

Prečítajte si aj:


Volkswagen rozdá radovým zamestnancom v Nemecku po 4 750 eur, ďalšie značky ešte viac

ERIK STRÍŽ


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?