Psychologický výskum je pre autopriemysel kľúčový, dokáže zmeniť úplne všetko

Psychológia a automobilový priemysel sa čoraz častejšie spájajú, aby marketéri pomocou psycholgického výskumu dokázali predvídať správanie, motivácie a postoje spotrebiteľa. Jedným z takýchto psychológov je aj Thomas Ebenfeld, ktorý je správcom spoločnosti Concept M.
Vydané  Text: 

Vybrali by ste si horné alebo dolné? Rozdiel medzi nimi je viac ako 15-tisíc eur, pritom ide o takmer totožné autá.
Pochopiť myslenie spotrebiteľa je náročný proces, ktorý zahŕňa napríklad určenie úrovne záujmu o produkt, pochopenie potrieb spotrebiteľa, očakávané správanie v súvislosti s novými technológiami v aute a v konečnom dôsledku prijatie konkrétneho modelu auta. Na základe psychologického marketingového výskumu je možné predpokladať správanie spotrebiteľa, ktorým je v tomto prípade potenciálny kupec auta. Thomas Ebenfeld hovorí, že pracovať treba s vedomou aj nevodomou časťou osobnosti. Ide teda o podobný prístup ako v reklame, avšak v automobilovom priemysle má svoje špecifiká. Pýta sa napríklad na to, ako by malo byť sedadlo navrhnuté, aby spĺňalo požiadavky inžiniera rovnako ako aj šoféra alebo sa zamýšľa nad použitím umelej inteligencie na umožnenie optimálnej intuitívnej skúsenosti.
Samotný Concept M je podľa slov Ebenfelda entografickou procedúrou, ktorá v prvom rade zahŕňa motívy a zvyky šoféra v rôznych krajinách. Skúmanie motívov a zvykov šoféra prebieha priamo s ním počas jazdy, kedy je nahrávané video, aby bolo čo najlepšie zachytené správanie a skúsenosti šoféra či spolujazdcov, pričom sa sleduje najmä zrozumiteľnosť jednotlivých funkcií a technológií v aute. V prípade potreby sa takýchto dát zozbiera viac, aby bolo možné určiť, s čím majú ľudia najčastejšie problémy a čo im nevyhovuje. **Človek si však pri výbere auta nevyberá iba podľa objektívnych kritérií** a funkcií daného auta, ale svoju úlohu zohrávajú predovšetkým **emócie**. Aj auto môže byť akousi “láskou na prvý pohľad”, ktorá človeka na istý čas zaslepí a nevšíma si prípadné nedostatky. Časom si ich však človek začne čoraz viac všímať, zistí, že mu nevyhovuje veľkosť auta, kufra, rôzne nastavenia alebo že ich jednoducho nevyužíva. Aj keď sa najprv zdalo, že dané auto bolo preňho ako stvorené, po čase zistí, že sa s ním až tak nestotožňuje. Rovnako ako medziľudská láska, aj láska k autu časom dozrieva a naše voľby sa stávajú racionálnejšími.
**Dizajn auta** zohráva tiež dôležitú úlohu pri výbere automobilu. Rovnako ako interiér domu aj vzhľad auta vypovedá o osobnosti jeho majiteľa. Každá značka má svoje špecifické dizajnové prvky, aj spôsob používanie určitých funkcií, s ktorými sa spotrebiteľ stotožňuje. Aj preto sa často stáva, že keď zvažuje kúpu nového auta, vyberá si auto rovnakej značky, aj keď iný model. Auto by malo byť v súlade so životným štýlom jeho spotrebiteľa, vtedy sa mu naozaj páči a chce ho vlastniť. Či už ide o jeho vyjadrenie statusu (ekologické, športové alebo rodinné auto) alebo životných okolností (či má rodinu alebo nie). Auto by tiež malo dávať svojmu majiteľovi aj určitú perspektívu do budúcnosti. Významnú úlohu zohrávajú tiež **kultúrne vplyvy**. Autá sú dôležité všade na svete, ale kultúrne pozadie, ktoré ovplyvňuje motívy a spôsoby používania, sa v jednotlivých krajinách odlišuje. Napríklad veľké rozdiely sú medzi Čínou a Európou. Šoféri v Číne sú omnoho otvorenejší novým technológiám a nelipnú tak na štandardoch a klasických automobilových hodnotách. Tiež reálny život v danej krajine prináša rôzne špecifiká. Šoféri v Číne často dochádzajú do práce dve hodiny každé ráno a majú teda úplne iné potreby ako Nemci alebo Taliani. Ďalším špecifikom závislým od krajiny je jej klíma, poloha a infraštruktúra. Medzinárodný psychologický marketingový výskum je teda základom pre pochopenie potrieb každého spotrebiteľa.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.