Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem
Technológie ovládania počítačov mysľou a očami nie sú žiadne sci-fi, môžete si ich vyskúšať aj na svojom mobile.
Vydané Text: Erik Stríž
### Hendikepovaných za volantom nemožno zovšeobecňovať Dôvodov, prečo sa ľudia dostanú na invalidný vozík alebo lôžko, je nesmierne veľa. Niektorí stratia schopnosť ovládať svoje svaly v dôsledku rozširujúcej sa choroby, jedná sa napríklad o známe ALS (amyotrofická laterálna skleróza), iní v dôsledku úrazu stratia čiastočne alebo úplne schopnosť pohybovať sa. Tak, ako sú rozličné dôvody hendikepu, rovnako rozmanité sú aj jeho dôsledky. Mnohí ľudia s paralyzovanými dolnými končatinami môžu s pomocou špeciálneho vybavenia šoférovať automobil a žiť tak relatívne plnohodnotný „šoférsky život“.
### Technológie pre ovládanie počítača bez rúk Technológie napredujú skokmi dopredu a už dnes poznáme také, ktoré umožňujú napríklad reč, hoci samotný človek nie je schopný vypovedať ani jediné slovo. Hlasové syntetizátory, rôzne pomôcky pre dosahovanie určitej úrovne mobility pomocou elektricky poháňaných vozíkov a funkcie hlasového ovládania počítačov sú mimoriadnymi každodennými pomocníkmi. Čoraz častejšie počujeme a čítame o technológiách, ktoré umožňujú používanie počítačov iba s pomocou očí alebo dokonca mysle. Ovládanie mobilného telefónu pomocou očí si môžete vyskúšať aj vy, v obchode Google Play si zadarmo stiahnete aplikáciu EVA Facial Mouse, ktorá dokáže sledovať a rozpoznať pohyb vašich očí a ovládať nimi celé prostredie systému Android. Vyskúšajte to, nepochybne vás technológia milo prekvapí.
O značný kus ďalej pokročila technológia ovládania počítača, respektíve mobilného telefónu, prostredníctvom mysle. Vyzerá to skoro ako šarlatánstvo a podvod, lenže veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej niekto verí alebo nie. Technológia sa volá brain-computer interface (BCI) a pomocou elektród prilepených na hlave „pacienta“ rozpoznáva, na čo práve myslí. Ak sa zistené signály zhodujú s tými, ktoré sú definované v knižnici programu, vykoná sa pohyb kurzora na displeji mobilu. Takýmto spôsobom vedia aj celkom paralyzovaní ľudia ovládať mobilný telefón, vyhľadávať a sledovať videá na YouTube, písať správy alebo hrať jednoduchšie hry. ### Ovládanie auta mysľou nemusí byť sci-fi, ale… Uvažujme nad budúcnosťou technológie BCI. Ak by bola odozva počítača a celého systému okamžitá a presná, mohli by sme zvažovať jej použitie v automobiloch? Jedná sa o otázku, ktorej zodpovedanie by si vyžadovalo vysoko odborný prístup, rozpoznanie každého detailu problematiky, precíznu identifikáciu problémov a implementovanie ich jednoznačných riešení. V prvom rade by sa vývojári takéhoto systému na riadenie vozidla museli vysporiadať s nasledovnými výzvami: * paralyzovaní vodiči by museli byť schopní nielen šoférovať, ale aj zabezpečiť bezpečný nástup do vozidla a výstup z neho; * hendikepovaní ľudia by museli absolvovať špeciálne vodičské kurzy, ktoré by zohľadnili všetky špecifiká takejto jazdy (kto by ich definoval?); * riadenie vozidla nie je iba rozbiehanie, zastavovanie a zmena smeru jazdy. Vývojári by stáli pred výzvami, ako spoľahlivo zabezpečiť jemné otočenia volantom, rýchle podnety, úroveň stlačenia akceleračného a brzdového pedála; * ako fungujú hemisféry počas šoférovania? Sme schopní jazdiť takmer automaticky, pretože nad stláčaním plynu, brzdy a spojky už ani neuvažujeme. Ak by vodič musel nad všetkým rozmýšľať bez prestávky a každý detail si vizualizovať, nebola by to priveľká záťaž na mozog a pozornosť?; * bola by cena takýchto vozidiel akceptovateľná pre trh?; * boli by potrebné špeciálne vyrobené automobily alebo by bolo možné takto vybaviť aj už existujúci automobil s automatickou prevodovkou?; * a mnohé ďalšie. Zdá sa, že technológie ovládania zariadení a počítačov pomocou zraku, svalových sťahov alebo mysľou sú výhodné v malom rozsahu, ale pri snahe aplikovať ich pri šoférovaní automobilu by bolo prekážok a náročných výziev priveľa. Lenže to isté si ľudia mysleli aj vtedy, keď vznikol prvý automobil a málokto si vedel predstaviť, že vymení svojho koňa za akúsi zvláštnu hlučnú bričku, ktorá má páky, pedále a volant.
Ak uvažujeme o individuálnej mobilite paralyzovaných ľudí, oveľa viac ako nad ich „vlastnoručným“ šoférovaním by sme sa mali uberať cestou podpory samojazdiacich automobilov. Veľmi zaujímavú víziu takéhoto sveta pred časom zverejnil istý tvorca videí, ktorí spojil automobil Tesla Model S s nevidiacim hudobníkom. Najlepšie na tomto videu bolo, že sa jednalo o niečo celkom reálne, pretože už dnes dokáže Tesla Model S plnohodnotne zvládať bežnú premávku. Horšie by to bolo s orientáciou samotného nevidiaceho hudobníka v priestore po vystúpení z auta, ktorý mu je celkom neznámy.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?
Nová CUPRA Formentor a CUPRA Leon oficiálne: Expresívnejší vzhľad v spojení s novým benzínovým motorom
CUPRA Formentor a CUPRA Leon dostali novší kabát. Teraz pôsobia ešte dynamickejšie a prinášajú väčšiu dávku emócií.
Pod kapotou nájdeme úplne nový plug-in hybridný systém, ale taktiež aj dvojlitrový benzín s výkonom 333 konských síl. Drobné zmeny nastali aj na palube oboch modelov.AKTUALITA
Nové radary vystrašili vodičov: takéto pokuty tu ešte neboli!
Na Slovensku za to môžete dostať pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania na 2 roky.
Prognózy ukazujú na rýchle šírenie v celej Európe.