Google Waymo našlo nové využitie pre autonómne autá: ako súčasť MHD

Plánuje sa najväčší experiment 21. storočia týkajúci sa verejnej dopravy.
Vydané  Text: 

### Dcérska spoločnosť internetového gigantu Alphabet (rozumej Google) s názvom Waymo chce zmeniť pohľad na autonómne autá tým, že im priradí novú úlohu. Zdanlivo veľmi rozumnú a všeobecne prijateľnú. **Phoenix, Arizona, USA** – V Spojených štátoch sa nepoužíva výraz MHD (mestská hromadná doprava), ale public transport, teda „verejná doprava“. My pod akronymom s tromi písmenami rozumieme mestský dopravný systém pozostávajúci z električiek, autobusov, trojlejbusov, po novom aj vlakov. Sieť uvedených dopravných prostriedkov funguje aj v mestách v Spojených štátoch, avšak tam je rozšírená aj o metro, ktoré častokrát robí ďalšie využívanie autobusov zbytočným, prípadne nerentabilným. Z toho dôvodu sú ľudia žijúci ďaleko od zastávok metra odkázaní na časté prestupy, prípadne na dopravovanie sa k zastávke alternatívnym spôsobom, napríklad bicyklom. Rovnaký scenár sledujeme aj u nás, kedy stovky a stovky ľudí každé ráno dochádzajú na vlakové stanice pešo a na bicykloch, pričom musia prekonať vzdialenosti neraz aj päť a viac kilometrov.
Spoločnosť Waymo tento mesiac vo Phoenixe v Arizone plánuje spustiť verejný experiment, ktorý začlení samojazdiace auta k už existujúcej infraštruktúre verejnej dopravy. Jazda autonómnym autom by predstavovala takzvanú prvú alebo poslednú míľu, teda práve tú vzdialenosť, ktorú ľudia musia prekonávať pešo. Fungovať by to malo na princípe súčasných aplikácií taxislužieb, pričom Waymo na projekte spolupracuje so spoločnosťou Valley Metro, predtým už podobné projekty realizovalo v kooperácii s Avisom a Wallmartom. Prvý zo série experimentov na podporu verejnej dopravy autonómnymi autami začína už tento mesiac, jeho aktérmi bude 30 až 50 zamestnancov Valley Metro. Do práce a z práce budú na transport využívať aj samojazdiace MPV-čka Chrysler Pacifica.
Druhý experiment bude Waymo realizovať v spolupráci so spoločnosťou RiderChoice, ktorá ponúka seniorom a hendikepovaným nízke ceny taxislužieb. Samozrejme, tu vstupujú do experimentu aj vážne otázky, či má pri hendikepovaných takýto druh prevozu zmysel, keďže pri nastupovaní a vystupovaní potrebujú pomoc človeka – zvyčajne vodiča. Ľudia s takouto požiadavkou by však mohli naďalej využívať súčasné možnosti prepravy s ľudským vodičom a osobným asistentom. Autonómne autá by mohli byť vhodné pre zákazníkov, ktorí sú schopní obslúžiť sa samostatne. ## Komentár autora článku „Ja osobne si pamätám, že ako mladý človek cestujúci za prácou som každý deň prešiel pešo viac ako päť kilometrov, pretože mi na seba nenadväzovali spoje a vlaková stanica bola ďaleko. Prechádzal som z okrajovej časti mesta cez most a potom celé mesto, aby som sa dostal k stanici na opačnej periférii. Keby boli súčasťou verejnej dopravy autonómne autá, prípadne taxislužby so zvýhodnenou cenou, určite by som ich využitie zvážil. Podstatná by bola cena prepravy, ktorá však v prípade individuálnej prepravy nikdy nebude môcť konkurovať cenám konvenčných dopravcov. Bežný človek si asi nikdy nebude platiť taxi dvakrát denne, ak za neho musí zaplatiť viac ako v porovnaní s autobusom, radšej pôjde pešo alebo bicyklom. Plán od Waymo je riešením, ktoré sa ešte bude vyvíjať a osvojí si ho zatiaľ iba malá časť cestujúcich, bude predovšetkým jednou z možných alternatív prepravy pripravených pre cestujúceho.“ Téme sa venoval portál Wired.com




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.