Naozaj elektromobily horia častejšie ako bežné autá? A prečo sa hasia ťažšie? Pozrime sa na fakty.
Tragédia zo švajčiarskeho tunela Monte-Ceneri, pri ktorej zahynul vodič Tesly Reinold Röhr (†48), opäť núti klásť otázky o bezpečnosti a horľavosti elektromobilov.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ


Sú elektromobily náchylnejšie na vznietenie?
Jeden z najpodstatnejších argumentov, ktoré majú vplyv na rozmájajúcu sa elektromobilitu, je fakt, že v automobiloch sa nič nespaľuje. To znamená, že automobil neprodukuje emisie a spaliny, ale teoreticky ani nevozí mimoriadne horľavý materiál. V praxi sú však elektromobily podobne nebezpečné ako automobily so spaľovacím pohonom, vo svetle nedávnych havárií, po ktorých sa vznietili, dokonca budia dojem, že sú „ešte horľavejšie.“ Keď sa po havárii vznieti bežný automobil, zvyčajne tomu nevenujeme zvýšenú pozornosť. Keď sa však dočítame o tom, že horel elektromobil a dokonca v plameňoch zahynul človek, prirodzene sa začneme obávať o to, či je koncept elektromobility bezpečný.
Nemecký auto motor und sport vo svojom článku uvádza, že podľa ADAC a Dekra sú vznietenia automobilov po nehode skôr výnimočné. Častejšie sú príčinou požiaru prechádzajúce technické nedostatky automobilov a nie samotný princíp ich funkčnosti. Stále je však primálo údajov na to, aby sa vydalo konečné vyhlásenie o tom, či elektrické autá horia rýchlejšie alebo menej rýchlo ako ich spaľovacie verzie. Isté je však jedno: Hlavnou príčinou požiaru vozidiel áut so spaľovacím motorom je elektronika: napríklad roztrhané káble. Pre auto motor a šport sa Friedhelm Bechtel, šéf hasičskej stanice v Augsburgu, vyjadril nasledovne: „Zatiaľ sme zasahovali iba v jednom prípade horiaceho elektromobilu.“ Na hasenie elektromobilov podľa jeho slov funguje aj obyčajná voda, avšak niektoré zo súčastí pri horení uvoľňujú kyslík, čo je takmer nemožné uhasiť v krátkom čase. „Horiaca bunka permanentne ohrieva susedné bunky, až kým sa tie tiež nerozhoria,“ dodáva. Túto reťazovú reakciu možno zastaviť neustálym prívalom chladnej vody, preto je hasenie horiacich elektromobilov časovo náročnejšie ako u konvenčných áut. Ďalej uvádza, že veľmi ťažké býva hasenie horčíka, ten hasiči dostali pod kontrolu špeciálnym hasiacim práškom.

V žiadnych testoch sa zatiaľ elektromobil nerozhorel
ADAC už testoval niekoľko elektrických vozidiel pri nárazových skúškach: „Testujeme s rýchlosťou nárazu 64 km/h a doposiaľ sme nikdy neporušili batériu. Iba pri Mitsubishi i-MiEV prišlo k poškodeniu krytu akumulátora, ale nie samotnej batérie,“ uvádza ADAC pre nemecký auto motor a šport. Najväčší automobilový klub na svete k dnešku nemá žiadne dôkazy o tom, že elektrické automobily sú náchylnejšie k zapáleniu pri nehodách ako autá s nádržami na palivo a ani početné riadené crashtesty v EuroNCAP neukázali, že by sa elektromobily v akomkoľvek rozsahu vznietili. Friedhelm Bechtel z hasičského oddelenia ďalej hovorí: „Niektorí ľudia si aj pri autách s plynovými nádržami mysleli, že sa môžu rýchlo vznietiť. Preto boli tieto vozidlá zakázané v mnohých podzemných garážach. Dnes vieme, že ani plynové vozidlá nie sú náchylnejšie na vznietenie. Podobný vývoj by sa mohol udiať aj v súvislosti s elektrickými vozidlami.“
Záver? Nenechajme sa oklamať prvým dojmom
V súčasnej dobe neexistuje žiadny dôkaz, že autá na elektrický pohon majú vyššiu pravdepodobnosť horieť než vozidlá so spaľovacími motormi. Požiare v elektromobiloch však majú oveľa dlhší čas rozšírenia požiaru – ak by aj začali horieť, tak skrátka pomalšie, vďaka čomu majú pasažieri po nehode čas na útek. Je to možno výhoda, ale aj veľký problém: taký akumulátor môže v dôsledku pomaly narastajúceho vnútorného napätia po nehode začať horieť aj po 72 hodinách od incidentu. Preto musia byť havarované elektromobily uskladňované v exteriéri. Aby sa však takto dramaticky poškodil akumulátor, musela by byť nehoda doslova „na totálku“, pretože batérie sú pred nárazmi chránené už od výroby. **O horiacich elektromobiloch v médiách platí rovnaké pravidlo ako pri padajúcich lietadlách**. Médiá informujú o páde lietadla a mnohí sa tak domnievajú, že je lietanie stále nebezpečnejšie. V skutočnosti však o týchto prípadoch informujú preto, lebo sú tak výnimočné a ide o jeden prípad z tisícov či desiatok tisíc úplne bezpečných letov. Rovnakú analógiu môžeme použiť pri horiacich elektromobiloch: vieme o nich, pretože ide o výnimočný jav, avšak upútavanie pozornosti vyvoláva nesprávny dojem, že elektromobily horia často. Nenechajme sa teda okamať prvým dojmom, čísla sú vždy dôležitejšie. Každá nehoda je však vyšetrovaná a rovnako ako pri leteckej bezpečnosti, tak aj tá automobilová sa vyvíja práve vďaka tomu, že sa odhaľujú príčiny a automobilky sa im snažia predchádzať novými opatreniami.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
VODIČI POZOR! Na výmenu tohto typu vodičského preukazu máte už len pár dní!
Výmenu ružového vodičského preukazu môžete vykonať na ktoromkoľvek oddelení dokladov.
Polícia upozorňuje, že "v obehu" je stále viac než 160-tisíc starých vodičských preukazov. Aké sú ceny za vydanie nového?FOTOGALÉRIA
V Bratislave dnes odštartovala výroba nového Superbu, pozrite sa do zákulisia výroby závode VW Slovakia
Nový Superb Combi sa vyrába súčasne s VW Passat Combi, neskôr sa do programu produkcie pridá aj Superb vo verzii liftback.
Závod Volkswagen Slovakia sa pre spustenie výroby dôležitých modelov výrazne modernizoval, investícia do projektu Beta+ obnáša stovky miliónov eur. V rámci prípravy na sériovú produkciu sa vyrobilo až do dvetisíc kusov nového Superbu Combi.Nabitá ponuka
Slovenský Mercedes prišiel s neodolateľnou ponukou. Do ceny elektromobilov zahrnul nabíjací kredit, poistenie, financovanie aj nabíjací set
Poistenie na 2 roky, flexibilný systém nabíjania Pro, kredit na nabíjanie, predĺženú záruku na 6 rokov alebo do 90 000 km a zvýhodnené financovanie sú teraz v cene každého avizovaného elektromobilu.
Kredit na nabíjanie je až do 6000 eur! Ponuka platí pre vozidlá k priamemu odberu, aj pre vozidlá zadané do výroby, dodané do 31. 12. 2023.TEST Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24: V jednoduchosti je sila a cena hrá prím
Aktuálna generácia Kia Ceed je na trhu už od roku 2018. Za ten čas dostala jednu modernizáciu a pod kapotou sa objavil aj nový motor.
Ako s ním tento hatchback jazdí? Kia vsadila predovšetkým na jednoduchosť. Ceed MY24 zaujme aj svojou cenou.DOPRAVNÁ PORADŇA
Ako zistiť majiteľa auta podľa evidenčného čísla? Uložte si tento postup pre prípad nehody
Ako efektívne postupovať pri poškodení vozidla a dostať oprávnenú finančnú náhradu?
Doma či v zahraničí, s týmto postupom nájdete vinníka a dostanete peniaze, ktoré vám patria.Na Slovensko prichádza nová diaľničná známka. Aká bude jej platnosť, a koľko bude stáť?
Na Slovensku si už čoskoro budeme môcť zakúpiť nový druh diaľničnej známky.
Podobnú úpravu legislatívy vyžaduje európska smernica. Využijú ju najmä príležitostní vodiči.SERVIS
Zamrznutá kvapalina ostrekovačov čelného skla. Čo robiť? Správny je iba jeden postup
Keď vám zamrznú ostrekovače, je lepšie nešpekulovať a vyhnúť sa nevšedným trikom z internetu.
Najlepší postup je nechať kvapalinu postupne rozmraziť a potom vykonať opatrenia, aby sa problém neopakoval.NOVÝ MODEL
Na toto auto sme všetci čakali: Subaru Crosstrek e-BOXER má slovenské ceny
S hybridným pohonom Subaru e-BOXER má permanentný pohon všetkých kolies a svetlú výšku až 22 cm!
Postavený je na optimalizovanej Subaru Global Platform. Torzná tuhosť bola zvýšená o 10 %, aerodynamický hluk znížený až o 50%. S veľkým kufrom a moderným pohonom ide o zdanlivo ideálnu voľbu slovenského motoristu.TECHNOLÓGIE / PORADŇA
Android Auto 11 je už v obehu pre vybraných beta testerov. Môžete si ho ale stiahnuť už teraz, uvádzame postup
Google vydal novú verziu svojej obľúbenej aplikácie do auta Android Auto. Ak nechcete čakať na automatickú inštaláciu, môžete ju používať už hneď.
Android Auto 11 prináša inovácie, podľa beta testerov však nie sú na prvý pohľad veľmi nápadné.PORADŇA / SERVIS
Čo treba vedieť pred kúpou ojazdeného auta s pohonom LPG?
LPG v aute vám ušetrí peniaze, ale iba v tom prípade, že je všetko ako má byť.
Ak nie je LPG papierovo v poriadku, budete mať problém pri kontrole.