Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom

Špecialisti Audi spoločne s bioinžiniermi vyrobili prvú verziu benzínu vyrobeného z biomasy. Toto by mohla byť revolúcia celého autopriemyslu, syntentickú naftu pritom už testuje dlhšie.
Vydané Text: 

Automobilka z Ingolstadtu spolu so svojimi technologickými partnermi prvýkrát vyrobila dostatočné množstvo regeneračného paliva pre prvé skúšobné motory. Spolu s firmou Global Bioenergies SA spoločnosť doteraz vyrobila najobjemnejšiu šaržu e-benzínu. Dokopy však ide stále iba o 60 litrov. „Rovnako ako ostatné e-palivá od Audi, nový e-benzín má mnoho výhod. Jeho výroba nie je závislá od dodávok ropy, je kompatibilná s existujúcou infraštruktúrou a otvára možnosť uzavrieť uzavretý uhlíkový cyklus,“ hovorí Reiner Mangold, vedúci oddelenia udržateľného rozvoja v spoločnosti AUDI AG. “E-benzín” Audi je v podstate kvapalný izooktán. V súčasnosti sa vyrába z biomasy v dvojstupňovom procese. Inžinieri Audi už začali testovať spaľovanie a emisie nového paliva v skúšobnom motore. Ako syntetické palivo s vysokou čistotou a dobrými vlastnosťami ponúka riešenie od AUdi možnosť ďalej zvyšovať kompresiu motora a tým zvyšovať jeho účinnosť. Z dlhodobého hľadiska sa budú inžinieri usilovať o zmenu výrobného procesu takým spôsobom, aby sa vôbec nevyžadovalo použitie biomasy. Podľa týchto predpokladov by mali byť dostatočnými východiskovými materiálmi v tomto procese oxid uhličitý a vodík získaný z obnoviteľných zdrojov. Znie to neskutočne a možno priam naivne, ale veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej princípom niekto verí alebo nie.
E-benzín a e-nafta by sa mohli do áut tankovať rovnako ako súčasné kvapalné palivá. Vlády i firmy by sa tak vyhli astronomickým nákladom na rozvíjanie infraštruktúry, ako je tomu dnes v prípade elektromobility.
Jedným z najdôležitejších produktov v rade e-palív Audi je tiež e-diesel. Audi v spolupráci s partnerom Sunfire od roku 2014 do októbra 2016 zriadilo pilotné zariadenie v Drážďanoch, ktoré bolo postavené práve na výrobu e-dieselu/e-nafty. Základnými surovinami boli oxid uhličitý a voda, elektrická energia potrebná k výrobe bola zabezpečená z obnoviteľných zdrojov. Konečným výsledkom bol Blue Crude (modrý olej), ktorý bol vylepšený do podoby Audi e-diesel. Audi v súčasnosti plánuje spustiť výrobu v Laufenburgu v švajčiarskom kantóne Aargau. Štyri kruhy spolu so svojimi partnermi Ineratec GmbH a Energiedienst Holding AG predpokladájú, že nový závod bude vyrábať asi 400-tisíc litrov Audi e-nafty ročne. Prvýkrát bude jediným zdrojom elektrickej energie v tomto procese vodná energia.








Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.