Aj elektromobily zanechávajú výraznú uhlíkovú stopu, teraz je to aj na papieri a oficiálne!
Mnohí si kúpili elektromobil v domnení, že ušetria životné prostredie od vypúšťania skleníkových plynov. Realita je však komplikovanejšia.
Vydané Text: Erik Stríž
Nabíjací konektor v elektromobile Mercedes-Benz B 250e (2016), foto: Erik Stríž
Elektromobil znečisťuje najmenej v Albánsku
Podľa štúdie Michiganského výskumného ústavu pre dopravu (UMTRI) sa nepriame emisie skleníkových plynov všetkých elektrických vozidiel (vzhľadom na výrobu elektrickej energie) značne líšia v závislosti od krajiny, do ktorej sú prevádzkované. Vo všeobecnosti sú batérie a elektrické vozidlá čistejšie z hľadiska emisií skleníkových plynov v 122 zo 141 krajín, pre ktoré boli k dispozícii údaje. V 19 krajinách zhoršujú bilancie o emisii skleníkových plynov uhoľné elektrárne, ktoré pre elektromobily musia vyrábať energiu na pohon.Niekoľko zaujímavých výsledkov pre BEV (batériovu napájané elektromobily):
• Albánsko generuje 100% svojej elektriny z vodných elektrární, prevádzka elektromobilu sa vyrovná spotrebe 0,05 l/100 km konvenčného pohonu;
• Botswana a Gibraltár generujú 100% svojej elektrickej energie z uhlia a ropy), prevádzka elektromobilu sa vyrovná spotrebe 8,1 l/100 km konvenčného pohonu;
• prevádzka elektromobilu v USA sa vyrovná spotrebe 4,2 l/100 km konvenčného pohonu;
• prevádzka elektromobilu v Číne sa vyrovná spotrebe 5,9 l/100 km konvenčného pohonu;
• priemer pre celý svet je 4,6 l/100 km;
Mapa sveta a farebne rozlíšenými krajinami. Autori výskumu premietli emisie CO2 potrebné k vytvoreniu energie pre elektromobily do ekvivalentu spotreby konvečne poháňaných áut. Zdroj: Sivak and Schoettle, University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) via Green Car Congress
Údaje pre štúdiu pochádzajú z Únie zainteresovaných vedeckých pracovníkov (Union of Concerned Scientists) a Medzinárodnej energetickej agentúry.
Audi, BMW, Daimler, E-Mobilita, Elektromobil, Elektromobilita, Európa, Ev, Ford, Ionity, Mercedes-Benz, Mini, Mobilita, Porsche, Rolls-Royce, Top, Volkswagen, Vw
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk