Toto sú dôvody, prečo musíte odhŕňať sneh vždy na celom aute

Zopár sekúnd navyše vám môže zachrániť život. Doslova.
Vydané  Text: 

Za snehom znečistené svetlomety sa udeľuje pokuta do výšky 50 eur, za nečitateľné EVČ takisto.

Na Slovensko prišla zima a s ňou spojené všadeprítomné fotky snehu na Facebooku. Pre vodičov je sneh nepochybne najhorším nepriateľom.

Cesty nie je možné udržiavať permanentne odhrnuté, na pokrývke snehu sa šmýka, zvyčajne počas zimných mesiacov stúpa spotreba paliva a vo veľkej miere k početným nehodám prispieva znížená viditeľnosť. Svoj nezanedbateľný vplyv na celkovej bilancii „zimných problémov“ aj často nevyhovujúci technický stav automobilov, na čele s vyjazdenými alebo starými pneumatika, neraz dokonca letnými, zanedbané brzdy alebo hoci aj nesprávna kvapalina v ostrekovačoch. Aj keď máte automobil v perfektnom technickom stave, stále môže nastať situácia, keď vlastným pričinením ohrozíte seba a ostatných účastníkov premávky. Stačí, aby ste neodhrnuli všetok sneh z auta.
Desaťcentimetrová vrstva snehu, ktorú necháte na streche, predstavuje nebezpečenstvo pre vás i ostatných účastníkov premávky.
Dôvod, prečo musíme z auta odstrániť všetok sneh, je pomerne jednoduchý: zvyšky snehu sa počas jazdy na karosérii pohybujú a v horšom prípade môžu zakryť výhľad cez čelné sklo. Predovšetkým vodiči, ktorí sa ráno ponáhľajú alebo sa im nechce tráviť minúty odstraňovaním snežnej pokrývky, sa vystavujú riziku, že im hromada snehu počas brzdenia či spomaľovania skĺzne na čelné sklo. Masívny nános snehu má vysokú hmotnosť a stierače nemusia zafungovať. Predstavte si, že sedíte za volantom auta, pred vami aj za vami jazdia ostatné autá a zrazu stratíte výhľad cez čelné sklo – nie je to vôbec tak ojedinelá záležitosť. Ak nestačia stierače, musíte auto zastaviť a odstaviť na krajnicu – ale ako to spraviť, keď nevidíte? Iná situácia nastáva z pohľadu ostatných účastníkov cestnej premávky, na ktorých môžu kusy snehu a víry snehu padať. Sú to situácie, ktoré vedia byť rovnako nebezpečné, ako napríklad nevyhovujúce pneumatiky. Preto by ste ráno pred odjazdom do práce mali venovať tých niekoľko minút dôslednému odstráneniu snehu z karosérie, nielen z čelného skla.

Pokuty za sneh

Na Slovensku platí, že ak máte vozidlo zanesené snehom, môže vás polícia pokutovať. Za nečitateľné evidenčné číslo zaplatíte 50 eur. Ak sú zakryté svetlomety, zaplatíte rovnako do 50 eur. Pokuta vo výške maximálne 50 eur hrozí aj vodičovi, ktorý ponechal na streche svojho auta vrstvu snehu. Môže sa stať, že dôsledkom snežných vírov alebo celých padajúcich kusov snehu ohrozíte ostatných účastníkov premávky.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.