Pre laikov: Takto funguje bezstupňová prevodovka CVT
Bezstupňové prevodovky CVT nie sú v ničom horšie a ani ťažšie na používanie. Sú dobrou alternatívou ku konvenčnej automatike, dokonca ju majú aj športové autá.
Vydané Text: Redakcia


Už sa v tom pomaly nikto nebude vyznať. Manuál, dvojspojková prevodovka, automatická, poloautomatická, bezstupňová CVT… v skutočnosti to vôbec nie je ťažké na pochopenie, i keď dokonale porozumieť konštrukciám a výkonovým charakteristikám každej z nich je pre laika priveľa.
Moderné automobily majú okrem iných aj takzvané bezstupňové prevodovky, zvyčajne označované ako CVT. Je to taký typ prevodovky, ktorá naozaj nie je vybavená tradičnými prevodovými stupňami 1, 2, 3, 4, 5 a 6, majú iba akýsi „jeden rozsiahly univerzálny stupeň“. V praxi sa však používajú aj virtuálne prevodové stupne, aby sa u vodičov dosiahla skúsenosť porovnateľná s jazdou na konvenčnej automatike. My sme si naposledy CVT vyskúšali v Honda Civic Sedan a v Toyota Yaris Hybrid. V oboch autách, hoci sú celkom odlišné, bola praktická, fungovala výborne a dokáza dostať z motorov to najlepšie.
CVT znamená Continuously Variable Transmission, teda plynule meniteľný prevodový pomer (ostatné prevodovky majú tzv. fixné prevodové pomery, aj automaty). Význam prevodových stupňov nie je potrebné zvlášť rozoberať, v princípe ide o to, aby bol motor pri každej dosahovanej rýchlosti čo najbližšie k optimálnemu chodu, respektíve k maximálnemu výkonu a krútiacemu momentu, ak je to práve potrebné. Pomocou prevodov viete aktívne ovplyvňovať nielen zvukové prejavy motora, ale aj jeho spotrebu paliva.
Jazda s autom vybaveným bezstupňovou prevodovkou je totožná s jazdou na automatickej prevodovke. Zaradíte polohu radiacej páky R pre spiatočku, N pre neutrál, P pre parkovaciu brzdu a D pre jazdu vpred.
Pri prudkej akcelerácii však môžete pri CVT-čku počuť odlišné prejavy motora, než na aké ste zvyknutí: znie tak, akoby ani nepreraďovala a točila motor do nepotrebne vysokých otáčok. Za tento akustický diskomfort môže odlišný princíp funkčnosti prevodovky a fakt, že skutočne nepreraďuje na vyšší stupeň.
Keď chcete s autom vyštartovať z miesta a čo najdlhšie udržiavať maximálne zrýchľovanie, s manuálnou a automatickou prevodovkou budete pri každom preradení strácať časť z maximálneho výkonu a krútiaceho momentu motora. Pri prevodovke CVT sa toto nedeje, pretože počítač riadiaci prevodovku dnes dokáže využívať práve taký prevodový pomer, ktorý je pre potrebu zrýchľovania ideálny a udržiavať ho počas celej doby zrýchľovania. Preto vie aj zdanlivo menej výkonné auto s prevodovkou CVT poriadne prekvapiť silou, akou tlačí do sedadiel.
Prehľadný opis princípu funkčnosti bezstupňových prevodoviek CVT nájdete v priložených videách (prvé je 3D animácia, druhé reálny záber CVT prevodovky počas chodu):
Prevodovky CVT sú občas zaznávané a nepochopené, stávajú sa až treťou voľbou zákazníkov po manuále a automate. Dnešné bezstupňové prevodovky sú však natoľko vyspelé, že umožňujú kultivovanú jazdu s nízkou spotrebou a v prípade potreby umožňujú prudkú akceleráciu, ktorej sila vie prekvapiť.
Mať auto vybavené práve týmto typom prevodovky preto nie je žiadnou cnosťou z núdze, ale oprávnene rozumným krokom.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…
Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.
Aké je optimálne napätie na autobatérii? Čo sa stane, ak servis zanedbáte?KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY
PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?
Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.
Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €. Zdá sa, že každé euro stojí za to.TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?
Na európske cesty dorazilo auto, ktoré ide proti prúdu. Namiesto elektrického pohonu má pod kapotou naftový motor. Aká je Mazda CX-60?
Naftový agregát pod kapotou ukazuje, že Mazda dokáže o budúcnosti premýšlať inak ako európske automobilky. Čo všetko ponúka?NOVÝ MODEL
Nová generácia ikonického RENAULT MASTER je vonku, prešiel najväčšou inováciou v histórii
Značka Renault koncom novembra odhalila novú generáciu úžitkových vozidiel MASTER.
Prichádza s početnými vylepšeniami a tiež nabíjateľným pohonom.FIREMNÉ AUTO
Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla
Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.
AKTUALITY
Odborári vybavili zamestnancom čosi nevídané. Talianske Lamborghini zavádza 4-dňový pracovný týždeň
Táto dohoda, ktorú odborári označili za historickú, prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Je 4-dňový pracovný týždeň dlhodobo udržateľný?AKTUALITA
Aké zmeny nás čakajú? Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu s DPB
Dôchodkový vek pre vozový park, novinky pre subdodávateľov a ďalšie zmeny.
Novinky sľubujú pozitívne zmeny, aká bude realita?Za sneh a ľad na aute môžete dostať pokutu. Riskujete tým nielen peniaze, ale aj zdravie seba a ostatných.
Nesprávne očistené auto môže byť problémom. Vodičovi zaň dokonca hrozí pokuta.
Ako sa k celej veci stavia zákon? Najväčším problémom je hlavne ľad odletujúci z kamiónov.V Česku štát prispeje na nákup nového auta, finančne podporí aj autá na vodík
Slovensko je z krajín V4 najhoršie z hľadiska registrácie nových elektromobilov, v Česku sú na tom však veľmi podobne.
Finančné príspevky, ktoré je radosť čerpať.NOVINKY
Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?
Od 16. novembra ulicami Bratislavy jazdí najdlhší trolejbus na Slovensku, do konca roka ich má byť v prevádzke až 16.
Nový dlhý model trolejbusu si vynútila veľká popularita bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.