Do vraku BMW vložil elektromotor z odpadu, prešiel s ním 615 km na nabitie

Zapísal aj do Guinessovej knihy rekordov.
Vydané  Text: 

Experiment Američana Erica Lundgrena so starým BMW a elektromotorom zo smetiska ukázal, že elektromobil možno vyrobiť aj doma v provizórnych podmienkach. Samozrejme, bez akýchkoľvek záruk o bezpečnosti a spoľahlivosti. Recyklovaný elektromobil nazval Phoenix, nachádzame tu spojitosť s niečím, čo vstáva z popola, v tomto prípade z odpadu.


Eric Lundgren je riaditeľ technologickej firmy IT Asset Partner a jeho najnovší vynález sa tak postará o celosvetovú pozitívnu reklamu jeho spoločnosti. Podarilo sa mu z vraku starého BMW radu 5 (E39) vyrobiť funkčný elektromobil s mimoriadnym dojazdom, ktorý dokonca stanovil nový svetový rekord v Guinessovej knihe rekordov. Na jedno nabitie totiž s takmer úplne vykuchaným elektromobilom prešiel 615 kilometrov, čo je viac ako Tesla P100D.


„Vyrazili sme z nášho sídla v Chatswort. Tesla prešla 512 kilometrov, my sme po osem hodinách jazdy zvládli vrátiť a ešte nám nejaká energia zostala. Pokračovali sme teda a absolvovali 615 kilometrov. To je štyrikrát viac ako sa to podarilo Nissanu Leaf.“ tvrdí Lundgren, ktorý si celý experiment nahrával na kameru, výsledkom čoho je 11-minútové video. Veľmi lacný experiment to však nebol. Dokopy vyšiel na 13-tisíc dolárov. To, že si Američan vybral práve BMW E39, bola podľa jeho slov iba náhoda. Bolo to prvé vozidlo, ktoré na vrakovisku videl. Keďže však väčšina súčiastok bola nepoužiteľná, musel kúpiť ešte jedno rovnaké auto a tie potom poopravovať tak, aby aspoň jedno z nich bolo schopné jazdy. Na skládke elektroodpadu kúpil starý elektrický motor a ten do BMW namontoval.


Z jeho príspevku sme nezistili, odkiaľ zobral akumulátory, vraj majú iba maximálnu životnosť. Buď teda kupoval nové alebo použil tie, ktoré sú v Tesle. Práve s Tesla P100D svoj výtvor porovnával a s BMW vyjazdil viac kilometrov. Čo však vo videu veľmi zdôraznené nebolo, že zatiaľ čo Tesla jazdila s obrovskými displejmi a možno aj zapnutou klimatizáciou, BMW bolo vybrakované tak, že v interiéri ostali iba sedadlá, volant a pedále. Keby bol Američan zapol klimatizáciu alebo rádio, nepochybne by dojazd nebol tak úchvatný. Aj tak však ide o skvelé číslo na to, že súčiastky boli zo smetiska.

Elektromobily sú časovaná bomba

Elektromobilita je nepochybne budúcnosť dopravy. Počas prevádzky nemajú emisie a javia sa tak ako ekologickejšie, avšak v porovnaní s bežnými automobilmi na spaľovací pohon majú ešte väčšiu uhlíkovú stopu. Dodnes nikto presne nevie, čo raz budú automobilky robiť s tými nekonečnými množstvami batérií, ktoré sú toxické a iba veľmi ťažko sa dajú znova zúžitkovať či recyklovať. Elektromobila je časovaná bomba pre životné prostredie a my, bežní ľudia, sa nechávame uchlácholiť tým, že ich prevádzka ekologická a finančne nenáročná. Málokto však myslí na dôsledky, ktoré masívny rozmach elektromobility spôsobí v dlhodobom meradle. Takéto recyklovanie, aké môžete vidieť na videu, by mohlo byť čiastočnou odpoveďou a snáď aj univerzálnym riešením, ale potrebuje viac času. Určite stojí za to venovať mu viac pozornosti a už dnes myslieť na to, čo bude s akumulátormi a elektromotormi za desať, tridsať a päťdesiat rokov. Alebo lepšie – investovať viac do podpory vodíkového pohonu, ktorý je tou naozajstnou hudbou čistej budúcnosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.